toont, tot Racleokers bewoiulerenswaardig Tooropmoiiiiment zoiulen leiden. De Hollandsolie atmosfeer is ook op Termote’s kunstontwikkeling niet zonder invloed gebleven. Deze stoelt op eeuwenoude Vlaaniscbe tradities, zijn vakgevoel. dat zoovele leerlingen zich aan hem heeft doen toeverirouwen. is bij hem ongemeen sterk. Men meent aan hem nog een andere kant van het Vlaamsohe wezen te ontdekken daii die waarvan Rubens de machtige vertegenwoordiger was. namelijk het geestelijk realisme het woord dient hier voorzichtig te worden gebruikt en in zijn juisten zin verstaan en doordringingsvermogeii der niiddeleeuwsche meesters, wier kunst zoo schoon in datzelfde Vlaanderen heeft gebloeid. Dit heeft bij bem geleid tot het maken van koppen, waar een zeldzame vakbeheersching te samen gaat met een ver doorgevoerde analyse, die men realistisch of zelfs naturalistisch zou kunnen noemen, wanneer daar dat middeleeuwsche erfdeel zich niet had doen gelden en er zijn adeldom niet aan had geschonken. Dit kan ook zijn religieuse kunstuitingen zoo'n waarachtigheid verleenen.

De plaats, die bij Kadecker de sylj)he vervult, neemt bij hem de Madonna iii. En hier en in zijn H. Theresia, in enkele Piëta’s, die hij schiep, is hij van een resia, in enkele Piëta’s, die volkomen Hollandsch is en

Albert Termote : Schets voor ~De barmhartige Samaritaan’*, monument in brons te Voorburg

zonder dit Hollandsche nauwelijks te denken. H«e ver verheft zich dit boven de coiiventioneele fabriekmatige kerkplastiek. die zoo lang bet schoonste en heiligste, dat er op de wereld is, banaliseerde!

De beeldhouwer toonde mij op zijn atelier de ontwerpschets voor een H. Martinus, die zijn mantel deelt met een bedelaar. De Utrechtsche opdrachtgevers vonden dit voorval te legendarisch en verlangden een eenvoudig ruiterstandbeeld, waaraan de beeldhouwer nu werkt.

Waarom deze afwijzing van de legende, zal men vragen? Is zij niet een der schoonste bloemen van het geloof? Zóó beeldde men den Heilige door de eeuwen been met voorliefde uit, zóó rijdt hij nog steeds door de populaire Ikonografische wer-

ken. Ook den beeldhouwer zal het hebben gesi>eten, want hij komt uit het land, waar de legende nog steeds bloeit, en indien er boven Maas en Waal er één in staat is haar ook in een beeld tot leven Ie wekken, dan is hij het, wat zijn oorspronkelijke en voor de hand liggende concept zoo overtuigend bewijst. Wij nemen dan ook gaarne aan. dat de opdrachtgevers niet zonder bedoeling hun plan hebben gewijzigd.

Van Termote’s opdrachten, die tot uitvoering mochten geraken, hebben mij steeds zijn z.g. Heemskinderen op de brug aan het Haagsche Vaillantplein niet weinig geboeid. Ook zij waren de eeuwen door een populair motief en men komt ze nog op oude uithangborden tegen. Eigenlijk zijn het hier de Heemskinderen niet. het betreft hier