De invloed van deze invoer op het latere Delftscli kon natuurlijk niet uitblijven en het museum toont ons in haar vitrines dan ook menig aardig voorbeeld hiervan.

Niet minder wordt onze aandacht geboeid door vele stukken gedreven zilver, die Delftsche zilversmeden vervaardigden, want ook voor dit kunsthandwerk waren te Delft vele ateliers gevestigd.

Maar behalve de kostelijke schatten van een tijdperk dat het handwerk in hooge eere hield, is dit huis ook merkwaardig om zijn fraaie interieurs. De tuinkamer met de rijk gebeeldhouwde schouw, haar betimmering, haar rijke balkenzoldering en voorname meubels, geeft een goed beeld van de liefde van den Hollander voor huis en haard. De antieke slaapkamer op de bovenverdieping is eveneens een juweel van interieurkunst en zou den schilder de Hoogh hebben kunnen inspireeren tot een zijner schilderijen.

De religieuse sculptures aan den wand en het bewonderenswaardige smeedwerk aan de luiken dragen zeer bij tot de intieme en ingetogen sfeer die dit vertrek heeft.

Een oord van bezinning, waarin men zich terugtrok uit het woelige leven van alle dag om een wijle zichzelf te ontmoeten.

Dat is het heerlijke van dit museum, dat men er een oogenblik de zorgen van dezen tijd vergeten kan om zich bewust te worden dat kunst en arbeidsvreugde noodzakelijke dingen zijn, waarvan het gemis evenzeer tot sociale nooden leidt als het gemis van materieele voldoening. J. v. d. W,

ATOOMBOMINSPIRATIE

ïn New York is kortgeleden de jaarlijksche Pepsi-Cola tentoonstelling gehouden in de Nationale Teekenacademie in Manhattan. Er waren 5034 waarvan er 267 werden waardig gekeurd om mee tc dingen naar de uitgeloofde prijzen. Het gehalte van het werk was beter, dan op de twee vorige Pepsi-Cola tentoonstellingen, maar over het algemeen was het toch tweede rangs werk.

De jury bestond uit een Museurn-Directeur, een criticus en een kunstenaar. Tot de bekroonde werken behoorden: Abraham Rattner s onder invloed van Picasso geschilderde PLACE OF DARKNESS, in rood en geel, Gregorio Prestopinó*s studie van een in een rivier gestorte trein, zeer nauwkeurig geschilderd; Sydney Laufman s impressionistische ROAD IN THE WOODS, dat den indruk maakte of het met vuil katoen opgesmeerd was: Gladys Rockmore Davis* suikerzoete schilderij van een ballet, PINK TIGHTS. De jury kwam overeen om een volkomen onbekenden Californischen schilder Baris Deutsch den eersten prijs, groot $ 2500, toe te kennen voor zijn ruwe, in troebele kleuren geschilderde voorstelling van vier spookachtige, door smart krankzinnig geworden figuren met een dood kind. Het draagt den titel: WHAT ATOMIC WAR WILL DO TO YOV,

Deutsch is 51 jaar. Hij werkte zeven maanden aan zijn schilderij. Toen men hem een verklaring van het doek vroeg, zei hij: „Ik gaf vorm aan de. idee, die in mij leefde. Ik deed het met lijnen en kleuren, ik kan het niet met woorden.**

Sommige New Yorksche kunstenaars beweren, dat de titel de doorslag gegeven heeft bij de beoordeeling van het doek. Maar dat zullen wel niet de andere prijswinnaars zijn.