worden voor het zijdelings evenwicht) aangebracht. Daarin worden de ribben overtrokken met vliegtuigdoek, dat nog een speciale lakbehandeling krijgt. Het rompje wordt gebouwd op een „bok", zooiets als men bij den scheepsbouw een helling zou noemen. Op deze bok worden de spannen gemonteerd en daarna de romplangsliggers aangebracht, zoo dat dan de buitenomtrek al ruwweg bepaald is. Vervolgens worden de versterkingen aangebracht en de romp uitgericht, dat wil zeggen, elke mogelijke afwijking wordt nagegaan en er uit gehaald. Dan wordt het geheel ingedekt met triplex van verschillende dikten, al naar gelang van den druk die op het onderhavig deel tijdens het vliegen uitgeoefend zal worden en daarna worden romp en vleugels afgelakt met daarvoor bestemde laksoorten, die bestand zijn tegen wéér en wind.

Dan worden de vleugels gemonteerd aan de romp de verschillende stuurdraden gespannen en als dan de heeren van den Rijksluchtvaartdienst komen (die tijdens den bouw ook geregeld toezicht hebben uitgeoefend) krijgt het toestel zijn luchtvaardigheidspapieren en mag het de lucht ingetrokken worden.

Zooals wij reeds opmerkten is de N.V. Vliegtuigbouw uitstekend geoutilleerd. Behalve de Grunau Baby's, waarvan de eerste inmiddels reeds is afgeleverd en de tweede weldra de fabriek zal verlaten, maakt men er ook andere types zweeftoestellen op bestelling; Anfangers, Zöglings, E.S.G.'s, om eenige lestypes te noemen, maar ook prestatietoestellen, zooals Röhnadler en Röhnbuzzard, kan men er verkrijgen, terwijl door den grooten voorraad onderdeelen reparaties aan toestellen in den kortst mogelijken tijd kunnen worden uitgevoerd.

Gezien het feit, dat de eerste serie Grunau Baby's waaraan op het oogenblik wordt gewerkt, reeds is verkocht en de ernstige herstellingen die de fabriek al heeft uitgevoerd, aan vereenigingstoestellen, voldoet zij werkelijk in een behoefte. In ons onderhoud met den directeur van de N.V. Vliegtuigbouw, den heer A. L. Bauling, hoorden wij nog, dat de N.V. licentiehoudster is van de bekende fabriek van Schneider te Grunau in het Reuzengebergte, terwijl ook voor de toekomst nog verstrekkende plannen bestaan.

Bij ons bezoek troffen wij het bijzonder, want het was juist op den dag, dat het eerste toestel een Grunau Baby zou worden afgeleverd. Dit eerste toestel was bestemd voor de Rotterdamsche Zweefvliegclub en werd 's Zaterdagmiddags door de lucht naar Waalhaven gesleept. Eerst werd het eenige honderden meters de lucht ingetrokken met behulp van de lier van de Vliegclub Teuge en daarna werd 't met 'n 100 meter lange staalkabel aan het motortoestel van het Nederlandsche Instituut voor Zweefvliegen gekoppeld en ongeveer 'n uur later verscheen „Koosje" zooals de Rotterdammers hun nieuwe bezit gedoopt hebben, boven Waalhaven, waar het sierlijke toestel fraai binnengleed. Deze opsleperij viel toevallig juist samen met de viering van het tien-jarig bestaan van de Rotterdamsche Aeroclub, zoodat de ,,Koosje" onmiddellijk de hooge belangstelling trok van de autoriteiten op luchtvaartgebied, zooals de heeren Plesman, Van Tyen, Van Nyenhoff, Baumhauer van den Rijksluchtvaartdienst enz. die het keurig afgewerkte toestel allen prezen. Is er een grootere voldoening denkbaar voor de heeren van de N.V. Vliegtuigbouw? K. Jr,

Hieronder: overzicht van een hoekje der zweef vliegtuigfabriek. Rechts een vliegtuigromp wordt op de helling gezet. Links: het rompje is bijna gereed. Midden de romp

wordt verder afgewerkt.

Vleugels en staartstukken worden hier vervaardigd. Hieronder: het eerste vliegtuig dat in de fabriek werd gemonteerd.