Hierboven: de vleugels bestaan uit zeer vele bogen waarom het linnen wordt gespannen
digde toestel werd „gekraakt", dat een vleugel door een onhandige landing werd beschadigd, of iets anders door een onhandige vlieger werd gebroken. Zoo n ,,kraak" beteekende meteen, dat voor minstens eenige weken de oefeningen stop gelegd waren en dat opnieuw gewacht moest worden tot na urenlang zwoegen het onheil hersteld was.
Nieuwe toestellen, die niet zelf gebouwd werden, kwamen uit Duitschland, met al den last daaraan verbonden.
Deze zaken waren en bleven een zware handicap.
Zoo was de stand van zaken tot voor kort, doch thans worden de zweefvliegtuigen hier te lande fabriekmatig vervaardigd; de eerste werkelijke fabriek, waar seriewerk wordt gemaakt, is tof stand gekomen, en blijkens den aanvraag, voorziet zij in een werkelijke behoefte.
Een en ander was voor ons voldoende om eens te gaan neuzen in deze nieuwe industrie en zoo trokken wij naar Deventer, naar de N.V. Vliegtuigbouw, welke onder directie staat van den heer A. L. Bauiing. en waarvan als commissaris-adviseur optreedt de bekende N.L.S.-instructeur W. van Graft te Enschedé
Stonden wij aanvankelijk nog sceptisch tegenover den naam ,,fabriek" en verwachtten wij dat deze aanduiding wel wat overdreven zou zijn. onze misvatting bleek al terstond, want wij kwamen in een goed uitgeruste vliegtuigen fabriek. Een aantal rompen van Grunau Baby's ('t type waarmede het Nederlandsch duurrecord is gevestigd) stonden rondom en langs de wanden zagen wij tallooze vleugelribben, stabilo's enz. in eiken staat van afwerking. Kortom, alles wees erop, dat hier voor het eerst in ons land, zweefvliegtuigen in serie werden gebouwd.
De chef van de fabriek, de heer Wijkens, was onmiddellijk bereid ons de noodige toelichtingen te geven en zoo was onze fotograaf in staat de vervaardiging van de verschillende onderdeelen op
de gevoelige plaat vast te leggen.
Zooals men weet worden zweefvliegtuigen uitsluitend van hout vervaardigd, alleen wat beslag ter bevestiging van stijlen enz. is van z.g. vliegtuigstaai. Het hout is speciaal uitgezocht, foutvrij Archangel grenenhout, foutvrij want er mag geen enkel kwastje, scheurtje of dergelijk gebrek in voorkomen. En verder wordt speciaal vliegtuigtriplex in verschillende dikten verwerkt. Al het te verwerken materiaal staat onder strenge keuring van den Rijksluchtdienst, die geregeld keuringen komt verrichten.
Evenmin als dat b.v. met een Fokkervliegtuig gebeurt, wordt er een spijker in verwerkt, alles wordt gelijmd met koudlijm. Wellicht kijkt een lezeres of lezer bedenkelijk, maar wanneer men weet, dat de vermaarde Fokkervliegtuigen met dezelfde lijmsoort worden gelijmd, zal men moeten toegeven dat alles oersterk zal moeten wezen.
De bouw van het toestel geschiedt in grove trekken als volgt. Voor de vleugels worden z.g. langsliggers geconstrueerd, d.w.z. een doosligger, die in de lengte van den vleugel loopt; daarover worden de ribben (die het profiel van den vleugel bepalen) geschoven en vastgelijmd. Dan komen de neuslijst en de achterlijst, d.w.z. lange vrij dunnen latten, die evenzijdig met den langsligger loopen en den voor- en achterkant van den vleugel begrenzen. De voorkant van den vleugel wordt dan overtrokken met triplex en de ailerons (de ..klappen" aan de vleugels die gebruikt
Links: het rompje wordt verder afgemaakt.