Tegen de Tmmstoriogen

Samenwerking tusschen tramwegmaatschappiJ, luisteraars en industrie.

Dat er door samenwerkinig fcu&schen tramwgmaatsohappij, luisteraars en industrie heel te bereiken is in den strijd tegen de radio-stonng'en, blijkt duidelijk uit het feit, dat men. er op deze wijze in geslaagd is het traject Haarlem—Zandvoort van de Noord-Zuld-Hollandsche Tramwegmaatscnappü na,genoeg storingsvrij te maken. Éenlgen tijd geleden hoorde men van vele radioluisteraars, die langs deze lijn wonen, dat goMe ontvangst van de radio-programma’s voor hen hiiim was. Gedurende de drukke uren van het verkeer der eleetrisohe treinen waren de storingen geen oogenblik van de lucht en velen twijfelden eir aan of hieraan wel iets te doen zou zijn.

De Tra.mwvgamiÊmmV-I pij raradpleegde d€ N.V. Philips* Radio over deae I kwestie. werd hierop een technicus ! naar het „geteisterde gebied” gezonden, om na te gaan, welke maatraden getroffen zouden kunnen gorten.

BJ ftel biiderzoek bleefe spoedig, dat ■ voornaamste schuldigen aan de storingen een aantal i seininstallaties bij spoorwegovergangen waren. Er werden twee verschillende soorten seininstallaties i gebruikt, die beide aanleiding tot storingen gaven. Bij de eene methode werd gebruik gemaakt van een , z.g. ..sleendraad”, die, wanneer een tram passeerde, via den beugel contact maakte met de bovenleiding, waardoor een serie lamoen in den lichtbak werd in- ; geschakeld, om het pubMek te waarschuwen, dat een trein in aantocht is. Tijdens het glijden van den i beugel langs den sleepdraad Is het contact zeer ■ onregelmatg, waardoor ernstige storingen ontstemden. De andere seinen zijn zg. „Flagman-slingersei- ; nen”, die door middel van relais worden Ingesohakeld, wanneer de beugel van den tram een contactborstel aan den rljddraad raakt en later bij het passeeren van ean volgenden borstel weer worden uibgeschakeld. De bewegende contacten, die in deze ' slingerseinen gebruikt worden, veroorzaakten storln—l rtli lil den omtrek Mhoord werden. ;

Men begon met pogingen om de storingen van de op te heffen. Aanvankelijk trachtte men dit te doen door allerlei schakelingen met condensatoren en weerstanden, doch hiermee werd geen verbetering verkregen. Daarna werd een weerstand tnsschen slespdraad en aarde geschakeld. Bij het verkleinen van dezen weerstand tot 60 ohm waren de storingen geheel verdwenen. Hoewel op deze wijze een voor de luisteraars gunstige oplossing gevonden werd, was de methode voor de minder gunstig, daar op deze wijze voor een vrij hoog bedrag aan electrischen gtroom ih de weerstanden verloren gijg. |

Men wutide voorts aandacht aan de signalen. Deze bleken storingsvrij gemaakt te kunnen worden met behulp van speciaal voor dit doel geconstrueerde condensatoren. Reeds bij de eerste proefnemingen bleek, dat de storingen sterk verminderd waren. Nu de oorzaken der storingen waren gevonden en tevens was aangetoond, hoe deze vermeden konden worden, was het zaak, de plannen in de praktijk uit te werken. Besprekinven werden hierover gèho'iden tusschen de N.Z.H.TM. en de N.V. Philips Radio, waarbij men besloot ook de luisteraars zelf tot daadwerkelijke medewerking aan te sporen. Het gevolg hiervan was, dat een comité van luisteraan werd gevormd, dat er voor zorg zou dragen, een gedeelte van de benoodigde gelden bijeen te brengen. Philips Radio nam ook een groot gedeelte van de kosten op zich, terwijl deze N.V. tevens voor de noodige condeixsatoreri zou zorgen, de tramwegmaatschappij verleende eveneens finaneieele medewerking. |

Nadat nogmaals een bespreking tussohen de betrokken partijen was gehouden, kwam men tot de slotsom, dat de meestdoeltreffende en tevens meest economische methode het vervangen van alle „sleepseinen” door „Flagman”-slpialen was en deze storingsvrij te maken door middel van condensatoren. Spoedig werd hiermede een aanvang gemaakt en toen de verbeteringen waren aangebracht, bleek het Inderdiaad, dat de storingen opgeheven waren.

Dat <lit pionierswerk inderdaad vruchtdragend is geweest, blijU ten duidelijkste uit het feit, dat de tramwegmaatschappii, direct nadat ’t traject Haarlem—ziandvoort storingsvrij gemaakt was, Philips Radio verzocht thans de benoodigde condensatoren te willen leveren om aan de seininrichUngen langs de lijn Scheveningen—Katwijk—Noordwiik dezelfde verbeteringen aan te brengen.

DE „V.A.8.A.” RADIO-SCHEMERLAMP.

Tot ons genoegen kunnen wti mededeelen, dat dit lampje thans weer verkrijgbaar is. Het lampje is sierlijk uitgevoerd, van gebronsd koper, met V.A.R.A.-embleem. Het verspreidt een prettig licht Qp UW toestel en in uw kamer. Bovendien is het lampje voorzien van een speciaal standaardje voor berging van het jrogrammablad. |

De prijs van 'dii lampje, dat vervaardigd wordt idoor het technisch bureau „Venti”, Mercatorplein| no. 15, Amsterdam, bedraagt ƒ 7.—, geheel compleet, inclusief snoer en stekker. Franco thuis door! geheel Nederland. i Die een dergeltjk lampje willen bestellen kunne» onderstaand formulier invullen en toezenden aan| het algemeen secretariaat VJt.R.A., Postbus 50,; Hilversum. (Als drukwerk met 1% et. postzegel ttÊiiiÊÊM-. . . . I

Secr. V.A.RAI,

Bestelbiljet Hilversum.

Ondergeteekende:

Adres;

wenscht te ontvangen het „V.A.R.A.” Radio-Schemerlampje-Programmastandaard, geheel compleet, franco huis, en dit te voldoen onder rembours & ƒ 7.—.

19.

Handteekening:

Dus dit biljet alleen te zenden aan de „VAI-R-A.” Postbus 50 Hilversiun

ZENDTIJD.

Vijf en tachtigduizend leden Altijd geduldig en gedwee.

Recht en billijkheid elsohen wi) heden Anders zijn wij niet te vreê.

Acht uur zendtijd voor zooveel leden Voor zoo’n Omroep, voor zoo’n pracht Respekt voor de leiders uit alle steden Organisatie is ons aller macht.

Vijf en tachtigduizend menschen Arbeiders met een eerlijk hart Recht voor allen, zijn onze wenschen Aan niemand ontstelen wij eenig part

Aanstonds hangen de vlaggen in top Van menig Vara-luisteraar

Reken nu maar vast en zeker op Overwinning van den Proletaar.

Vechten en strijden was nooit ons streven Als de behandeling maar menschelijk was. Radioraad en Minister, moeten het nu wel geven Aan de rechthebbende Arbeidersklas.

EM. SWALUW,