kans als den koker b.v. half vol is, dat dan een draadje hier bij insnijdt. Het spanningsverschil wordt dan, als gevolg daarvan, veel te groot en slaat de spoel spoedig door. De koker kan men volwinden met 0.225 geëmailleerd koperdraad, de draadjes kan men ook naar een der zijlatjes leiden, met behulp van een paar schroefjes. De spoel mag ten hoogste 20 Watt verbruiken, dit kan men gemakkelijk controleeren bij den meter, met behulp van een 30 Watt lamp. Draait de meter nu in 14 tellen in het rond dan moet met de spoel de meter in 21 tellen in het rond draaien.
By meer stroomverbruik wordt de spoel na een tydje gebruik te warm. De sterkte van dezen magneet is enorm, het lukte mij niet om een stuk yzer 2 c.M. dik er weer af te trekken, dit nu kan men met staal magneten nooit bereiken. Tot besluit nog enkele opmerkingen. Voor hen die de werking van dezen luidspreker nog niet kennen het volgende. Het magnetisch veld van het spoeltje komt in botsing met het veld van den electro-magneet, het spoeltje zal daardoor, al naar gelang van de inductiestroomen die er door heen gaan, beginnen te trillen, deze neemt op zyn beurt den kegel mede en er ontstaat hierdoor het geluid.
r Ik raad echter aan -voor het wikkelen van de beide spoelen een wikkelinrichting te maken. Dit kan gemalckelijk met wat latjes en met behulp van een naaimachine, ik deed het op een slijpsteen met en liet de spoel afwikkelen op kogelbeweging in de bankschroef. Verder is het wikkelen van het spoeltje in den kegel erg lastig men moet met een els aan den kant van het kokertje een klein gaatje prikken en bier in het draadje om te beginnen eerst door halen, zoodat deze niet kan losraken. De moeite van het maken beloont deze luidspreker ruimschoots en is met nauwkeurige nakoming van mtJne gegevens, naar mijn meenlng en ook van hen die hem reeds gehoord hebben, niet minder dan een fabrleksluidsïireker. |
_ [ Mochten er amateurs z;)n die het een of ander nx>g niet goed begrijpen en er eentje willen maken, kunnen er van verzekerd zijn, dat bij insluiting van postzegel, de brieven zullen worden beant-
Echter niet vragen wat men bij eenig nadenken zelf kan vinden. Het in een kast bouwen van dezen luidspreker laat ik aan de amateurs zelf over er stonden reeds zeer mooie in de V.A.R.A.
Hopende hiermede de V.A.R.A.-radioamateiua aan een goeden luidspreker te hebben geholpen. A. H. AARTS, Hermanstr. 4, Groningen,
Racdio^wljslieidl.
In „De Bode”, orgaan van den Bond v. Ned. Onderwijzers, lezen we ’t volgende:
Radio-wijsheid.
In deze eeuw van de techniek sta je soms in eens voor de griezeligste dingen. Zoo overkwam my de 10de April het volgende: Ik zit lekker op m’n gemak te rooken, luislier een beetje soezend naar de radio. Plotseling-stilte. Ik schrik. (Ook al zoo iets griezeligs): je schrikt tegenwoordig van de stilte):
De eeuwig beschaafde omroeper van de AVRO zegt dan, dat het nu pauze is en dat meneer G. Heilinga, Hoofd van de Haagsche Schoolvereeniging, een causerie gaat houden over de aansluiting. Ik schrik nog eens. Maar nou veel erger. Zoo zit je op je gemak en zoo kryg je een dosis van 15 m. aansluiting. Ik luister met he'vige spanning wat je in 15 minuten over de aansluiting kunt zeggen. Over de aansluiting, waar bibliotheken vol over geschreven zijn!
Maar hy lapt het hem. En hy onderverdeelt de stof ook. Hy zal even vertellen, welke eischen je aan de kinderen, die naar een Middelbare School zullen gaan, moet stellen. Kwestie vap bekwaambeid en gescbiktbeld. segt
ie. En ook vooral een kwestie van milieu. Als de kinderen uit een fatsoenlijke familie komen, kan het heel wat lijen.
Hij vertelt ook dat de „menschen” wijzer zijn dan de wetgever. Die wetgever had de eenheidsschool ingevoerd. Toen was het heelemaal mis met de aansluiting. Maar nou sturen de menschen, de fatsoenlijke menschen natuurlijk, hun kinderen niet naar zoo’n voddenschool, maar naar een knappe school, waar de kinderen de noodige bekwaamheid ki'ijgen om tot de Middelbare School te worden toegelaten. De Haagsche Schoolvereeniglng zal wel zoo’n school zijn.
Op een knappe, goeie opleidingsschool leeren dB kinderen toch maar zooveel, dat ze slagen, zie jei Die sommetjes, waar zoo over 'gespot wordt, (hij kende een geestige spotter, ik ook) zijn wel goeie intelligentie-tests. En wie daarmee spot laat alleen maar zien, dat hij zelf erg dom is. En, zoo causeerde meneer Hellinga voort, de meisjes, die hoeven niet zoo veel te leeren. Laat die maar naar een lyceum gaan en thuis wal muziek leeren en wat extra talen en vooral niet korfballen. Tennissen WÊR nM weL Mixed ook. Da< ls_fatsoenlijk genoeg. |
En laten de Jongens zoo veel mogelijk hun eigen neiging volgen, anders krijg je boeren, die astronomie doen, dominée’s, die d’r eigen gemeente niel eens kennen en die aan politiek doen. Nou, en toen was ’t zoowat uit. Ik zal niet mM aan politiek doen. Maar de boeren krijgt hy nüM van de astronomie af. En al is meneer Heilinga geen dominéé, hy kent z’n gemeente wèl. En eigeniyk doet hij ook een heel klein beetje aan politiek. Maar de AVRO is algemeen. *) Waar stond Hugo de Groot ook weer In?
H. V. H.
Met dat laatste wordt niet Hugo uit de 'Vara. maar de boekenkist-figuur uit de geschiedenis bedoeld en de vraag slaat op een der onzinnige examen-opgaven aan 13-jarige kinderen, die gesignaleerd zyn door Theo Thyssen In zijn boekje „De Examen-idioot”.
Nu is aansluiting van lager en middelbaar onderwijs een der voornaamste kwe.sties uit de hedendaagsche paedagogische wereld en zeker waard om ook door middel van de radio toegelicht te worden. Wij zouden, wUden we zooiets uitzenden, zorgen voor degelijke voorbereiding, eenige Zondagochtenden achtereen er een cursus aan wijden en alleszins bevoegden het pro en contra laten belichten, doch de AVRO kan het in een verloren kwartiertje, een pauze-vulling. Natuur lyk!
Voor de arbeidersklasse is het iets zeer belangryks, voor de bezitters zeer eenvoudig: de kinderen der gegoeden verder onderwys, het overgroote deel der Nederlandsche jeugd alleen lager onderwys en opgelost is de heele kwestie! Zoo er de bourgeoisie over! En 'waarom zou de AVRO er dan meer werk van maken? o.
•) En daarom kregen we onlangs een brief van een lid van den Bond v. Nederl. Onderwijzers, die ons schreef, dat de VARA zoo yseiyk onfatsoenlijk is en doet en dat hy daarom de voorkeur geeft aan de AirnO! (Red.)
V.A.8.A.-leden! . De bezorgers van ons blad moeten iedere week de bladen afrekenen die zy bezorgd hebben. Dwingt hen niet het geld aan U voor te schieten door niet direct te betalen.
Mogen wy rekenen op Uw medewerking?
Weekbetalers worden dringend verzocht, zon<iêr uitzondering iedere week het verschuldigde contributie- en abonnementsgeld te betalen. De bezorgers moeten wekeiyks het bedrag voor het volle aantal bladen verrekenen, wy doen daarom een beroep op de medewerking van onze leden om steeds bet geld voor den bezorger klear te l^eor