DE CAMERA

grond hiervan kan de beoordeeling goed of slecht uitvallen De omstandigheid, dat verschillende details in de compositie, of inde schaduw-partijen, of waarin dan ook, anders zijn dan zooals een schilder die zou wenschen, is evenmin een steekhoudend argument tegen de fotografie als de omstandigheid, dat zij niet in kleur is. De vrijheid-van-bewerking van den schilder is anders dan die van den fotograaf. En evengoed als er punten zijn, die buiten mijn bereik vallen, zijn er ook, die buiten zijn vermogen liggen. En er is geen enkele reden, waarom ik die afwijkende richting zal inslaan!” Het ware te wenschen, dat ik bij dit artikel een paar

foto’s van Muir kon reproduceeren. Wellicht dat dit alsnog volgen kan. Men zou dan kunnen zien, dat de principes, die hij verkondigt, ook in praktijk te brengen zijn en dat cr dooreen zuiver uitgevoerde opname, al of niet gevolgd door de bovenbedoelde inde fotografische lijn blijvende ingrijpingen, evengoed beelden te verkrijgen zijn met atmosfeer en stemming als met meer ingewikkelde procédés, die het alleenrecht van stemmings-uitdrukking opeischen. Ten slotte: we fotografeeren voor onze eigen bevrediging. Daarover nog een paar woorden. (Slot volgt.) B.

„STILLE ZOMERMIDDAG” (naar een broomverfdruk)

Rotterdam

B. Hesper