WAT ONS INTERESSEERT

11. j Wat ons Interesseert (B>j den ™ °U ‘ Inhoud; Vochtig weer; De En-

gelsche Foto-tentoonstelling; Glas op broomverfdrukken).— Puur-Fotografische Schoonheid 11, door B. De Gordijnsluiter, door A. Methöfer. Over retoucheeren, door A. B, Vk. Indrukken van den London Salon, door Elly. Vraag en Antwoord. Van alle kanten.

TJ-- , T u j Toen wij het arti- Bi] den Inhoud. ke, vanJden heer B. „Puur-Fotografische Schoonheid” ter plaatsing aangenomen hadden, hebben we onmiddellijk begrepen, dat het niet zonder tegenbeschouwingen zou blijven. Het verwondert ons dan ook in geenen deele, dat er van verschillende zijden opmerkingen binnen komen, die het lang niet eens zijn met de begrenzing der fotografische karakteristiek. Om te beginnen al niet, dat fotografie zich zou moeten bepalen tot een „geval”, al neemt men dat dan ook ruim.

De plaatsing van het stuk wil natuurlijk in geenen deele zeggen, dat wij met die strekking meegaan! Het zou al heel eenzijdig zijn, wanneer wede veelzijdige fotografie meenden te dienen door het plaatsen van geen andere stukken, dan alleen die, welke geheel onze persoonlijke instemming hadden! We plaatsen datgene, waarmee de fotografie in haar verschillende geledingen gediend is en laten dat alles zooveel mogelijk recht wedervaren. Het bedoelde stuk heeft o. i. deze waarde, dat het een inzicht geeft inde opinie van hen, die schoonheid zien inde fotografiezonder-eenig-ingrijpen, terwijl het tevens naar voren brengt, dat ook in deze richting iets te bereiken is. Dat dit ook begrepen en gewaardeerd is door enkele amateurs, die nog niet aan de artistieke procédé’s doen, en die door hun omgeving met veel gewichtig-doenerij onder een soort ban stonden, dat er zonder die procédé’s niets artistieks kon ontstaan, dat hebben we ervaren en dat bewijst reeds de goede werking van zulke beschouwingen. Zooals we reeds opmerkten bij het eerste gedeelte, hopen we na de beëindiging van het artikel enkele

opmerkingen te geven in verband met andere opvattingen. * * * T , , Een tweetal vragen van nv,°? , v^!1 abonné’s herinneren er vochtigheid. Qns aan> dat de aan. dacht weer gevestigd mag worden op den invloed van vochtig weer bij het afdrukken op daglichtpapieren. Wanneer een negatief op een donkeren, vochtigen dag lang buiten ligt om een afdruk te verkrijgen, dan vertoont het soms plotseling een ontelbaar aantal kleine bruinige vlekjes; zilvervlekjes, die ontstaan zijn door de aanraking van het papier en negatief in eenigszins vochtige omstandigheden. Het verwijderen is niet altijd gemakkelijk! Men voorkome de kwaal liever door niet buiten, doch binnen af te drukken

en met geheel droog negatief en papier.

De Enéelsche De ”London Salon” Fofn g°ld vroeSer en tentoonstelling, geldt, blijkens de ins zendingen van dit jaar, nóg als het événement in het

internationale foto-leven. Uit alle landen zijn er inzendingen gekomen. Uit de meeste landen hebben de beste werkers ingezonden.

Het doet ons genoegen, dat wij in staat zijn aan onze Hollandsch-Engelsche medewerkster Elly, die de lezers ook uit andere artikelen kennen, een eigen overzicht van die tentoonstelling te geven.

Zooals onze lezers daaruit kunnen zien, zijnerookHollandscheinzenders. Namen met een goeden klank inde Hollandsche foto-wereld Maar dat door hen het Hollandsche werk vertegenwoordigd zou zijn, zij zelf zullen inde eerste plaats beamen dat dit niet zoo is. Zij zelf zullen het, evenals één van hen, die wij spraken, betreuren dat meerdere vooraanstaande Hollanders op dezen Salon ontbraken. In het internationaal aspect van deze eerste vredes-expositie wel jammer! Hopen we, dat dit prikkelt tot meerdere animo in het vervolg. Dat internationale aspect vestigt tevens de aandacht op een ander punt. Wordt het langzamerhand niet

hoog tijd, dat we ten onzent weer eens buitenlandsche foto's krijgen? Met onze eigen fotografie zijn we, de laatste tentoonstellingen wezen het uit, eenigszins op een doodpunt gekomen. Wat niet te verwonderen is ineen klein landje als het onze, dat zoolang op zichzelf aangewezen is. Een verfrissching is inderdaad noodig. En waar kan die beter vandaan komen dan van buiten? Ware de Ned. Club van Fotokunst er nog, ongetwijfeld zou deze nu pogingen aanwenden. Ligt het nu niet op den weg der N. A. F. V. om in dezen pogingen te doen ?

* * * ij . . Toen we dezen Het effect van ZQmer Qp bezoek gas op room- waren j-,jj een onzer verfdrukken. en een bedenking uitten over de kleur en de contrast-werking vaneen broomverfdruk, welke hij juist gereed had, was zijn tegen-argument een eenvoudige daad: hij haalde uit de kast de glasplaat, welke dienen moest bij het monteeren en inlijsten, legde die over de foto en het effect was waarlijk van dien aard, dat onze opmerking aan kracht verloor. Dat het effect vaneen foto eenigszins gewijzigd wordt door glas, was ons natuurlijk bekend. Doch dat het zich in die mate zou doen gelden hadden we niet verwacht! Nu kunnen de omstandigheden daarop meer of minder invloed hebben. Wanneer de kleur van het glas groenig is (en dat is ze van glas-voor-inlijsting dikwijls) dan is het effect veel sterker dan wanneer men bijv. vrijwel kleurloos spiegelglas zou gebruiken. Een krachtige foto in sterke kleur (forschbruin) zal er minder onder lijden dan een lichte teere foto in groene of blauwe tint. Het effect kan echter juist bij deze laatste van dien aard zijn, dat het karakter van de foto er hinderlijk door beïnvloed wordt. Het is dus alleszins zaak, dT men tijdens de bewerking zich er rekenschap van geeft door nu en dan glas boven de foto te houden en dan tevens in aanmerking te nemen, dat de kracht bij het indrogen iets zwaarder wordt.