PRACTISCHE WENKEN
n De dagen korten. Het licht wordt minder fel. De kleuren hertst. vervagen lot minder steike nuanceering . . .
Oogenschijnlijk ligt er in die woorden iets. dat op minder gunstige omstandigheden voor de fotografische beoefening zou wijzen.
Oogenschijnlijk want feitelijk is het tegendeel waar Er is geen jaargetijde, geen periode in het jaar, waarin meer motieven te vinden zijn voor den natuur- en stemmingsfotograaf als inde komende weken, als in October.
De felle contrasten van ’t zomerlandschap weden minder sterk. Ziedaar een van de karakteristieke uitingen van den herfst. Er komt een vereffening inde tu ten van de natuur, ondersteund door het minder felle licht, die de stemming geven van weemoed. Wonderbaar mooi en teer kan dit zijn in het bosch, als de vaal-groene stammen en de bruinbronzen blaren het guldene licht opvangen van de zon. En triest op het melancholieke af, wanneer die zachte tinten zich verhullen in het grijs vaneen sluierigen dag. Het is de stemming, die men in een herfstlandschap voelen moet en moet trachten weer te geven. Het is de stemming, die er de kern, de ziel van is en die ook fotografisch te benaderen is De herfst-stemming toont zich en uit zich door minder contrast, dooreen kortere toonschaal met fijner nuanceering. DM moeten we en dat kunnen we hebben in onze negatieven. De toonwaarde van het geheele beeld moet zonder te felle contrasten zijn: ze moge licht en teer gehouden zijn, dan dienen de donkerste partijen niet zwaar te zijn; zij moge zwaar en somber zijn, dan zal het trillende grijs uit dien toon geweerd moeten worden.
En motieven? Ze zijn er te over! Er zijnde ochtenden met fijne lichtneveling en alles omhullende dampatmosfeer. Er zijnde oogenblikken na regen, met de reflectie van vocht en plassen op straat. Er zijnde grauwe regendagen zelf met een effene grijsheid in huizen en op het land. Er zijnde boschpaden met de gevallen blaren. Er zijnde lichtstralen die door het dunner wordende gebladerte van de boomen zeven.
En er is ook ons huis, ons gezellig huis met de langer wordende avonden, waarin weden oogst van den dag nagaan; waarin wede vacantie-foto’s kunnen uitwerken ; waarin we beginnen om de wintervoorbereidingen, als foto-lectuurof sorteeren ten uitvoer te brengen.
De herfst komt. En dan de winter. Maar voor ons foto-menschen brengt elk jaargetij zijn eigen bekoring en eigen aantrekkel .kheid mee.
M , De mooie, vernikkelde e m f°i ontwikkeltanks, welke ontwi e /00 vee|vu|dig in gebruik an s' zijn bij hen, die hun platen uitwerken met (al of niet verkorte) stand-ontwikkeling, verliezen binnen niet al te langen tijd hun fraaien glans, wanneer men ze niet met beleid behandelt. Sommige van die mooie tanks worden juist heel en al bedorven doordat ze behandeld worden met een of ander metaalpoetsmiddel.
Wie er prijs op stelt om zijn tank keurig in orde te houden, beginne om nooit een van de zalfjes, noch een van de vloeibare poetsmiddelen die aangeprezen worden voor huishoudelijke dingen, te gebruiken. In de meeste gevallen toch is de tank niet geheel van nikkel, doch vernikkeld en het dunne laagje gaat er door de poetserij maar al te spoedig af. Bovendien kan een samentreffen van het poetsmiddeltje (waarin gewoonlijk een of ander zuur verwerkt is) met een of ander fotografisch chemicalie een leelijk bijtend effect veroorzaken.
De eenvoudigste methode om de tank schoon en netjes te houden is haar te behandelen met warm water en dan goed te drogen. De buitenzijde kan dan opgewreven worden met een zachten poetsdoek. Mocht deze laatste niet in staat zijn, aanslag te verwijderen, dan kan men gebruik maken vaneen of ander fijn droog poetspoeder. Wie zijn instrumenten goed onderhoudt, werkt dubbel aangenaam. H. J. B.
TT Voor het waterdicht ou en maken van houten a , en schalen en bakken schalen. (dje men voora, jn groote formaten uit zuinigheidsoogpunt met succes kan gebruiken) wordt gewoonlijk aangeraden om ze met een of andere stevige lak een paar maal te overstrijken Inde Photogr. Chronik wordt inplaats van deze lak een behandeling met paraffine aangeraden. Lak toch is op den duur niet bestand tegen de inwerking van fotografische oplossingen. Met paraffin maakt men het hout ondoordringbaar en onschadelijk. Maar dan moet het goed gebeuren! De volgende werkwijze is aan te bevelen: De houten bak of schaal moet door en door droog zijn en bij de voegen geen al te groote spleten hebben. De paraffine moet sterk verhit worden, zoodat de damp eraf stijgt. Daarna moet zij herhaaldelijk dun opgestreken worden. Zoo wordt het hout goed doortrokken met de water-afsluitende paraffine. De voegen krijgen een extra beurt en zij kunnen nog eens met een warme spitse soldeerbout nagewreven worden.
Tusschen het opvolgende bewerken met paraffine moet voldoende tijd verloopen voor het goede indrogen V.
. Ter beantwoording van litels inde vraag van L. v.d. E. negatieven te p jn [)e camera van 1 Aug. 1919 No. 18, deelik U mede dat ik tot het maken van opschriften op foto’s als volgt te werk ga: Ik tik op de schrijfmachine het gewenschte opschrift op een dun stukje vloeipapier (z.g. zijdepapier) terwijl ik een stuk carbonpapier, met de gekleurde zijde tegen het vloeipapier aan, onder dit papier leg. De letters komen dns aan weerskanten op het vloeipapier te staan, de achterzijde in spiegelschrift, en zijn zoo doende goed gedekt. Dit strookje plak ik voorzichtig op het negatief, zoo noodig nadat de plaatsruimte is schoon gekrabd. Ik hoop L. v.d. E. hiermede een dienst te hebben bewezen. ') K. STOFFELS.
') En ook ongetwijfeld anderen lezers. Red