DE CAMERA
De scherpte.
Een van de voorname technische punten en niet altijd gemakkelijk, is het instellen. Juist omdat we van zoo nabij werken, zal b.v. een stoel op 2 meter scherp zijn en een kastje op 4 meter onscherp Tenminste . . . als het op het matglas goed te zien is! Want dikwijls is er inde interieurs zoo weinig licht, dat de scherptecontröle op het matglas niet gemakkelijk is. Niet alleen voor dit geval, maar ook voor filmtoestellen en magazijn-camera’s,is het lijstje dat eenigen tijd geleden in De Camera gepubliseerd werd over diepte-scherpten, van veel gemak. Wie zoo ’n lijstje maakte zal met één oogopslag kunnen zien, hoe de scherpte is bij een diagrama f:8 b.v. en hij zal ook kunnen zien tot hoever te diafragmeeren is wanneer het beeld van 2 meter tot 4 meter scherp moet zijn.
Het instellen.
Een goede methode om een juiste scherpte-verdeeling te krijgen is als volgt: Wanneer het dichtstbijzijnde punt b.v op l'/ï Meter ligt en het verst verwijderde, dat we nog scherp willen hebben, op 5 meter, dan beginnen we in te stellen op een punt dat op '/3 van den afstand tusschen die twee punten, vanaf het voorste punt ligt. Die afstand is 5—U/2 3‘/2 m.; 1/3 daarvan is ruim 1 meter verder dan het punt, hetwelk op 1 '/2 m. van de camera ligt; op een punt dus, dat ruim 2'l2 m. van de lens ligt Daarna diafragmeeren we tot zoowel het voorste als het achterste punt scherp is.
Voor een film-toestel of magazijncamera, waaraan we geen matglas hebben, kan het volgende van nut zijn. Plaats het wijzertje van de afstandschaal eerst op den dichtstbijzijnden afstand, d.i. in dit geval l‘/2
meter; vervolgens op den versten afstand, d.i, 5 meter; zoek daarna precies het midden van dien afstand op de schaal. Niet het midden van het meter-aantal, dus niet de helft van 5—D/2 di. 1.75 voorbij het l'/2 meter punt. Neen, als op de schaal de afstand tusschen 1 ’/2 en 5 meter b.v 1 cM. is, dan is het instelpunt op '/2 cM. voorbij het l'/2 meter-punt. We komen dan ook op circa 21 /2 meter. Wanneer men dan tot + f:18 diafragmeert, zal alles voldoende scherp zijn.
Tenslotte, wat instellen betreft, de opmerking dat onscherpte inden voorgrond, vooral als zij nogal opvallend is, veel hinderlijker is dan inden achtergrond. Niet allleen is alles op den voorgrond grooter en dus sprekender, doch ook ons gewone zien is meer afgestemd op een minder duidelijk zien van de details verderaf dan nabij
GEÏLLUSTREERDE CRITIEK
materiaal verbruikt worden! Er is
| dit geval nog had kunnen denken
Zij die zich voor kinder-opnamen
interesseeren (en dat zijn er velen!) zullen zich herinneren, hoe eenigen tijd geleden onze medewerkster Elly in haar artikel er de aandacht op vestigde, dat het zijn nut kan hebben om eenigszins kort te belichten, vooral bij een licht figuurtje, dat dan mooier uitkomt tegen een gedekt fond.
De inzendster van nevensgaande foto schrijft ons, dat zij deze opmerking ter harte genomen en in praktijk gebracht heeft, terwijl zij er tevens om gedacht heeft een anderen raad te volgen, n.l. om den achtergrond zoo weinig mogelijk licht te geven.
bij deze korte belichting en dat is, dat de donkere kant wat minder donker had kunnen zijn. Niet door langer belichten doch door eenige reflectie aan dien kant door middel van een laken of zoo iets Nu is die wel wat al te donker, terwijl het zijlicht ook een tikje te scherpebelijningin het ronde kindergezichtje geeft. Het oorspronkelijk beeldje zou gerust met een geringe diffusie vergroot kunnen worden.
Uiteen streng oogpunt beschouwd moge de wijdbeensche houding niet fraai ztjn, een natuurlijke houding is het blijkbaar wel! En uitstekend is de uitdrukking, het leuke opkijken en de levendigheid inde oogjes.
Wanneer alle Cameraabonné’s zoo goed de wenken in praktijk brachten,
Een kinderbeeldje, voor maakster en voor ouders van
dan zou er heel wat minder platen-
| één ding, waaraan de maakster in
| groote aantrekkelijkheid !
Mevr. J. H. Zutfen. „Blije Broer". 22 Aug , helder weer 11 uur, f; 6,8, Veraxplaat, bij het raam l/lU seconde.