BEGINNERS-BLADZIJDE

Natuurlijk worden er inde zomermaanden ook veel interieur-opnamen genomen, maar als de vacantie voorbij is en het licht ook minder lokt tot moment-opnamen, dan komt als vanzelf meerde trek naar interieuropnamen. Interieurs hebben dan ook om

verschillende

HET MAKEN VAN INTERIEUR-OPNAMEN I

op te nemen! Een van de lastige punten is inden regel het gebrek aan ruimte, terwijl juist de amateur zooveel mogdijk op de plaat wil hebben, zooveel mogelijk wil „beslaan”. Wie zijn toestel een beetje kent, weet gauw genoeg wat hij in een kamer bereiken kan, maar wie

deze door den korten afstand, waarop men werkt, veel grooter dan de rest en dat staat niet bijster fraai of liever erg leelijk! Soms is het onvermijdelijk, ja, maar als 't eenigszins vermeden kan worden, moeten we het ook doen!

Er is nog een ander punt, waar- tegen veel ge-

redenen hun bekoring Inde eerste plaats zijn zeeen deeltje van ons zelf en dat brengen we graag in beeld, voor óns of voor kennissen. Inde tweede plaats is zoowel het onderwerp dat we fotografeeren als het toestel vlak bij de hand.ln de derde plaats kunnen we een mindergelukte opname direct overnemen en dan niet alleen een eventueele fout in belichting goed maken doch ook aan het onderwerp zelf iets veranderen of verschikken, b.v. een stoel,

die te veel links stond; een schilderij verhangen, waarin het licht weerkaatste. En het onderwerp, ons interieur is willig, laat met zich sollen en het beweegt niet tijdens de opname, zoodat we zoo lang kunnen belichten als we willen.

Om al die redenen kunnen we een hoekje, dat ons lief is, ineen karakteristieke belichting opnemen of kunnen we aan familie inden vreemde een kijkje geven van ons „home”

Het interieur zelf.

Hoe „dankbaar” om bovenstaande redenen ook een interieur is. niet altijd is de opname even gemakkelijk

daar niet zooveel kijk op heeft, zal dikwijls teleurgesteld worden. We zullen straks zien hoe in zoon geval met eenvoudige hulpmiddelen nog wel meer te verkrijgen is. Behalve die weinige ruimte, die oorzaak is, dat men in kleine kamers zoover mogelijk achteruit moet gaan, zijn er nog andere punten, waarop men beginnen moet te letten. Om te beginnen: zorg ervoor dat er geen meubelstuk te dicht bij het toestel komt. Wanneer een tafel of een stoel of een voetenbankje of een rand vaneen schoorsteen een paar meter dichter bij het toestel staat dan het hoofdmotief, dan lijken

zondigd wordt en dat is, dat er zoo dikwijls meubelen op een interieuropname voorkomen, die als afgesneden lijken, omdat alleen de bovengedeelten afgebeeld zijn en het onderstukontbreekt. We kijken dan b.v. op een halve tafel met een blad dat schijnt te hellen! De oorzaak hiervan is een te hooge stand van het toestel tegenover een te dichtbij geplaatst meubelstuk. Het moet het streven zijn bij een goede interieur-opname

om bij die meubels, welke op de foto komen, ook den vloer weer te geven. Hoogstens mag vaneen paar der pooten een klein stukje wegvallen, maar nooit moet de indruk gewekt worden alsof iets inde lucht zweeft.

Inde derde plaats dienen we er op te letten dat we een stijve symmetrie vermijden. Al zal het niet veel gebeuren, dat bv. twee wanden naast een schoorsteen precies gelijk zijn, dan zou men in zoo’ri geval verkeerd doen het toestel precies tegenover het midden van den schoorsteen op te stellen. Een meter links of rechts ervan zou een veel beter perspectief geven.

F. H. van Dijk.

Rotterdam

Bovenstaande mooie interieur-foto, welke wij reeds lang in portefeuille hadden, vormt een uitstekende illustratie bij het artikeltje op deze pagina. De foto werd gekozen uit een collectie uitstekend technisch werk, ons indertijd door d n heer van Dijk toegezonden; goed verzorgd werk op elk gebied: interieur, architectuur, scheepsbouw enz