DE CAMERA
maakt-geschikte landschappen te vinden. Dit mag géén bezwaar zijn om slechts naar een zuivere, eerlijke weergave te streven, met het grondbeginsel voor oogen dat de fotografie een geval, een feit weergeeft. Als we dit gaan veranderen, als we inde weergave van het geval gaan veranderen, veranderen wede fotografie zelf”.
leder zal erkennen, dat in dit bovenstaande een sterke overtuiging ligt. Die ondersteund wordt door het prachtige werk, dat van den schrijver bekend is. Hij moge, óók naar onze opvatting, de consequentie wat al te ver
doorvoeren, het is niettemin interessant met een zoo sterke overtuiging kennis te maken. In het vervolg zullen wij ook een overzicht geven van de praktijk van zijn fotografische opvatting. B. Aan het bovenstaande geven wij gaarne plaats, omdat wijde gedachte dat er ook in het puur-fotógrafische veel, zeer veel moois kan liggen, gaarne naar voren brengen De opname wil echter niet zeggen, dat wij geheel met de opvattingen van den schrijver instemmen. Wanneer het artikel in zijn geheel verschenen is hopen wij op de hoofdpunten (en er komen nog. interessante) in groote lijnen terug te komen. Red.
KLEURENFOTOGRAFIE OP AUTOCHROOMPLATEN – . ii
De behandeling is dus eenvoudig en niet tijdroovend. Doordat men ineens een diapositief beeld verkrijgt, is de behandeling eenvoudiger en vlugger dan bij een gewone opname. Een eerste vereischte om goede resultaten te verkrijgen is: zorgvuldig werken. Door de gevoeligheid voor temperatuursverschillen zorge men steeds voor een koele donkere kamer en koele baden. Men vatte de plaat dus ook zoo min mogelijk aan en make eventueel gebruik van platentangen. Zooals gezegd is ruim belichten wenschelijk. Een te kort belichte plaat is niet meer te redden. Een te lang belichte plaat kan dikwijls met succes versterkt worden in: Bad A: gedistilleerd water . 1 liter pyrogallol .... 3 gram citroenzuur .... 3 Bad B: gedistileerd water . 100 cM. zilvernitraat. ... S gram Voor het gebruik neme men 100 c.M. van A en 10 van bad B. Voor de plaat hierin gebracht wordt, moet eerst gedurende 30-40 sec. gebaad worden ineen oplossing van 1 liter water en 20 gram omkeeringsbad. De versterking is gemakkelijk in doorzicht te beoordeelen. Wordt de versterking zeer troebel en geel, dan neme men nogmaals nieuwe. Meestal is dit niet noodig. Na het versterken, wordt de plaat gedurende eenige sec. gespoeld in water en daarna 30-60 sec. gebaad in 1 liter en 1 gram permanganaat. Na even spoelen gefixeerd in water 1 liter hypo 150 gram vloeibaar bisulfiet .... 50 „ Ten slotte 5 min. spoelen
Eenige praktische wenken.
De autochroomplaten mogen nimmer ineen oplossing van alcohol of alcohol-bevattende oplossingen gebaad worden, daar dan de vernis die voor het kleurenraster is gebruikt, zou oplossen. Ook mag een plaat nimmer op een te warme plaats staan, daar de laag dan barstjes zou gaan vertoonen. Bij doorsnijden van stereo opnamen snijde men eerst de laag door en daarna het glas. Kleine foutjes inde emulsie kan men met verf wegwerken.
Wanneer de plaat in het eerste ontwikkelbad reeds neiging tot afsmelting vertoont, spoele men in het omkeeringsbad slechts kort en late men de plaat eerst drogen vóór men tot het zwarten overgaat. Hierdoor voorkomt men geheel afsmelten.
Bij het kiezen vaneen onderwerp voor kleurenfotografie is het niet noodig steeds contrastrijke kleuren te gebruiken, al maken deze natuurlijk het meeste effect. Ook zacht gekleurde onderwerpen doen het prachtig. De belichting van het onderwerp neme men liefst krachtig, zonder echter hard te zijn. Bij binnenopnamen krijgt men spoedig een beetje harde beelden en doet men het beste zoo mogelijk een reflectie-scherm of doek te gebruiken. Qroote witte partijen zijn niet raadzaam. Hoewel wit ook goed weergegeven wordt, is de belichtingstijd hiervan spoedig teveel in verhouding van de schaduwpartijen van het onderwerp en wordt de tint dan rosé.
Wanneer een plaat door onjuiste belichting of anderszins niet geheel correct van kleur is kan men die verbeteren door gekleurde gelatineblaadjes tusschen de plaat en het dekglas te plaatsen. Ondanks het vernissen vaneen plaat is het toch wenschelijk een dekglaasje aan te brengen voor eventueele beschadiging. Vóór men gaat vernissen moet de plaat geheel droog zijn, en kan men haar dus eerst voorzichtig warmen.
J. J. SWART