BEGINNERSBLADZIJDE
OPNAMEN MET FILMS
Van verschillende lezers ontvingen wij het verzoek om een beginnersbladzijde aan dit onderwerp, nu we midden inde vacantie zijn, te bestemmen. Ofschoon er nog andere punten op ons programma stonden, houden wij gaarne met dit verzoek rekening en geven hieronder eenige praktische wenken.
Er is geen tijd dat de film meer hoogtij viert dan inden zomer. Dit komt inde eerste plaats doordat dan de zeer vele amateurs, die voor de reis en de vacantie een filmtoestel aanschaffen wegens het lichte materiaal en het gemakkelijke „laden” van het toestel dan het meest inde gelegenheid zijn opnamen te doen. Inde tweede plaats is de zomer de beste tijd voor de film, omdat haar niet zoo hooge gevoeligheid groot genoeg is in het sterke zomerlicht om met billijke toestellen nog momentopnamen toe te laten. De meest gebruikelijke zijn rolfilms en die zijn zeer gemakkelijk mee te nemen en in te zetten. Vandaar dan ook de buitengewone populariteit der Kodaks en andere film-camera’s.
Het ontwikkelen van films.
Over het inzetten van films behoeven we zeker weinig te zeggen, leder die een toestel heeft zal dit toch dadelijk weten en kunnen toepassen. Het ontwikkelen is echter een punt, dat veel zorg vereischt. Meer nog dan bij platen. Wel gelden hier dezelfde regels van onder- en overbelichting, die we al zoo dikwijls behandeld hebben, doch de wijze van behandeling vaneen rolfilm is natuurlijk anders. Ontwikkelt men ineen gewoon schaaltje, dan dient men er speciaal op te letten, dat de film steeds ondergedompeld is, waartoe een flinke hoeveelheid ontwikkelaar aanwezig dient te zijn. In ’t eerst lijkt ze onhandelbaar, maar wanneer ze voorzichtig afgerold is, van ’t papier verwijderd en ingeweekt is in water, dan is ze beter te hanteeren. En ook ineen gewoon schaaltje kan de gelijkmatige op- en neergaande beweging zeer goed worden uitgevoerd. Men begint het eene eind der ingeweekte film laag te houden, dan onder te dompelen, even te wachten en vervolgens langzaam door te trekken.
Zijn er films van verschillende belichting, dan is het raadzaam door te ontwikkelen tot de kortst belichte, zoo ver zij het toelaten, ontwikkeld zijn. De andere, die langer belicht werden, kunnen dan altijd worden afgezwakt. Dooreen genomen is dit veel beter dan schraal belichte films niet uitte ontwikkelen en te trachten deze later te versterken.
Sommige werkers, die heel handig zijn, knippen de film door, zoodra zij na een poosje ontwikkelen de afscheiding zien tusschen de beelden. Alleen zij, die eenige ervaring hebben, raden wij deze methode aan, omdat de krullende, rollende films vrij lastig te hanteeren zijn en heel wat zorg vereischen, wanneer zij met hun zessen of meer in den bak liggen. Ontwikkel-machines zijn zeer gemakkelijke toestelletjes. Men zorge om de voorschriften van den benoodigden ontwikkelaar goed op te volgen. Alleen dan kan men rekenen op eenig succes.
Het fixeeren
Is het niet raadzaam om de film tijdens het ontwikkelen te verknippen, voor het fixeeren doet men verstandig dit wel te doen, omdat zoo'n lange film moeilijk onderdak te brengen is ineen hypo-schaaltje! Alleen wanneer men een fixeertrog heeft, kan de film losjes opgerold rustig uitfixeeren, ineen gewone schaal echter niet. Natuurlijk zorge men, dat de films niet op elkaar kleven bij dit fixeeren ineen schaaltje. Een zuur-fixeerbad is hier te prefereeren boven een gewoon hypobad. Een zuur-fixeerbad toch voorkomt beter het vormen van vlekken op de film, welke soms ontstaan doordat er wat ontwikkelaar inde laag is achtergebleven en die oxideeren gaat, omdat hij na het ontwikkelen niet voldoende werd uitgespoeld. Aangezien de film aan twee kanten met gelatine bestreken is
(om het krullen zooveel mogelijk tegen te gaan) is de kans van achterblijven van zulke resten ontwikkelaar inde opzuigende gelatine grooter dan bij platen en de hierdoor ontstane bruine of groene vlekken worden door het zuur-fixeerbad gewoonlijk teniet gedaan.
Enkele praktische wenken.
De dubbele gelatine-laag is ook oorzaak dat de film eerder beschadigt dan een plaat, want ook de achterzijde is nu gevoelig voor strepen en krasjes. Een film moet dus noodwendig met de uiterste zorg behandeld worden, willen er op den afdruk geen streepjes of lichte plekjes ontstaan, die heel moeilijk bij te werken zijn. Hoe dikwijls ziet men een vinger-afdruk hinderlijk overgebracht op den afdruk! Qoed opbergen in couverts is dan ook een middel dat beschadiging voorkomt.
Bij het afdrukken veroorzaakt het krullen soms heel wat last. Dit kan voorkomen worden door de film op het glas vast te zetten met een paar strookjes gegomd papier, eventueel hechtpleister. Wil men ze met een wit randje afdrukken en heeft men veel afdrukjes te maken, dan kan men ze onder een uitgesneden maskertje op het glas brengen en dit maskertje vasthechten.
Ook kan men vaneen film afdrukjes maken met een donkeren rand. Daartoe wordt de film zuiver afgesneden volgens het beeld, dat men wil hebben, daarna op het glas gelegd en een iets grooter afdrukpapiertje gebezigd. Er ontstaat dan een donkere rand om den afdruk, dien men zuiver kan afsnijden.
Voor het vergrooten van films moeten zij tusschen twee schoone glasplaten gelegd worden en als zij kleiner zijn dan het glas, moet het overige dooreen zwart maskertje worden afgedekt om overstraling te voorkomen.