WAT ONS INTERESSEERT
. , , Wat ons Interesseert (Foto-Wedinnoud. strijd. Vergrootingen op gaslichtpapier ; Genre-fotografie; De bioscoop thuis) Diffusie in portret-fotografie door Albert Kapteijn Stemmingsweergave in de fotografie door E. van Oyen Fotografeeren „en pension” door A.T. Opnamen op uitstapjes door Orion Vraag en Antwoord Geïllustreerde critiek. Van alle kanten.
p De post, nog steeds niet zoo ge, ”os . organiseerd als vroeger, vooral bezorging njet ;n dezen vacantietijd, heeft ons leelijk gedupeerd door kopij en drukproeven voor dit nummer aan een geheel verkeerd adres te bezorgen, waardoor een en ander ruim 5 dagen te laat in ons bezit kwam ! Vandaar eenige vertraging met dit nummer.
r- , „ ... Zooals algemeen be- Foto-wedstnjd kend gaat Arn_ Vaderlandsch hem het moo;e Arn_ Historisch hem,van3-5 Septem- Volksfeest er een groo{ historisch volksfeest organiseeren, waar allerlei oude spelen, oude gewoonten, kleederdrachten enz. in grootschen opzet vertoond zullen worden. Ter gelegenheid daarvan heeft de regelingscommissie een interessanten foto-wedstrijd uitgeschreven. Honderden amateurs toch zullen trachten iets van dat zeldzame schouwspel van die historische dingen vast te leggen en juist daarom is zulk een wedstrijd goed gezien. Wij hopen in het volgend nummer nog eenige bijzonderheden te geven, doch willen onze lezers er bereids op wijzen, dat circulaires en alle inlichtingen te bekomen zijn bij den secretaris van de foto-commissie, den heer D. J. de Jongh, Roermondsplein 8, Arnhem. De jury zal bestaan uit de heeren Berssenbrugge, Bispinck, A. A.G. van Erven Dorens, P. van Haaren en D J. van der Ven.
„ Reeds vroeger heb- Vergrootingell ben we aandacht geniet daglicht op wijd aan het yer_ gashchtpapier. schijnsel dat vele amateurs bij het vergrooten met den koker zulke fletse en flauwe vergrootingen krijgen. De oorzaak
daarvan ligt aan een samenwerking van verschillende factoren, n.l. een dun negatief, de zachte werking van daglicht en van bromide-papier. Voor het geval, dat men een dun, zacht doch goed gedetailleerd negatief heeft, kan het gebruik van gaslichtpapier inplaats van bromidepapier een groote verbetering toonen en in plaats vaneen flets beeldeen heldere, briljante vergrooting geven. De belichting is beduidend langer dan die van bromidepapier. Dit varieert van 6—25 maal en is slechts proefondervindelijk na te gaan dooreen proefstukje. Die langere belichting is inden zomer geen bezwaar. En waar juist het gaslichtpapier bij uitstek geschikt is voor dunne negatieven, zal men nooit tot eindelooze tijden behoeven over te gaan. In veel gevallen is het resultaat verrassend.
De genre-fotografie, de (jenre fotografie van onderweriotograne peri, dje een geestelijken ondergrond hebben, iets verbeelden of symboliseeren, is niet alleen moeilijk, om de gedachte, welke de maker erin leggen wel, tot uiting te doen komen, zij heeft een praktische moeilijkheid en dat is de gelijkenis der „modellen”. Velen, die hetzij bewust of onbewust een genre-foto opnamen, welke „wat te vertellen had”, hebben ondervonden, dat de menschen op die foto weergegeven, er bezwaar tegen hadden om geëxposeerd of gereproduceerd te worden, omdat „men” hen eruit zou kennen. De schilderkunst heeft dit bezwaar minder, omdat de schilder, wien het te doen is om de idéé van zijn genrebeeld en voor wien de gelijkenis bijzaak is, deze gelijkenis geheel vermijden kan. Die gelijkenis is ook een van de oorzaken, waardoor het zoo moeilijk is, geschikte modellen te krijgen voor genre- en figuurstudies. Het is daarom wel interessant van een onzer abonnés, die zich op deze richting bij voorkeur toelegt,
te vernemen, dat hij door den broomverfdruk minder bezwaren
ondervindt dan vroeger. Had hij destijds de grootste overredingskracht aan te wenden om een geschikt type te winnen, en dan meestal door de belofte den stand zoodanig te kiezen, dat de gelijkenis niet opviel, nu toonde hij meermalen aan de hand van broomverfdrukken (welke uit den aard der zaak meer vervaagd kunnen worden, althans minder fotografisch-scherp gedetailleerd) dat er geen vrees behoefde te zijn voor treffende gelijkenis. En hij had daarmee doorgaans succes. Wellicht ligt er in het bovenstaande een kleine aanwijzing voor hen, die met dezelfde moeilijkheden te kampen hebben.
Ware de oorlog niet De bioscoop gekomer]! dan zou, thuis daarvan zijn we overtuigd, de toepassing van de kinematografie zich al veel verder onder de amateurs verspreid hebben dan nu reeds het geval is. „Nu reeds” schrijven we, want bij verschillende families heeft de huis-kino de vroegere tooverlantaarn oftewel de projectielantaarn reeds vervangen. De verdere populariseering wacht niet alleen op de momenteele dure prijzen, doch ook op een betere voorziening van films.
In Duitschland schijnt men dat te voelen en ondanks de minder gunstige tijds-omstandigheden is daar een onderneming tot stand gekomen, welke ten doel heeft de huis-kinematografie zooveel mogelijk te bevorderen. Zij noemt zich „Duitsche Heimlichtspiele” en stelt zich voor over het geheele land filialen te openen, waarin alle toestellen en benoodigdheden, speciaal voor electrische aansluiting, te krijgen zijn. Bovendien heeft zij zich in verbinding gesteld met verschillende film-vervaardigers, waardoor het mogelijk zal zijn om alle soorten films: humoristische, wetenschappelijke, opvoedkundige enz. onder het publiek te laten circuleeren, door ze tijdelijk in huur af te staan.