DE CAMERA
echter volgens Welborne Piper, den bekenden Engelschen onderzoeker, bevorderd worden door toevoeging van kalium-meta-bisulfiet aan de sulfiet oplossing. Hij beveelt de volgende oplossing aan:
water tot 1000 c.c.m. natrium sulfiet (krist.) 200 gram. kalium-meta-bisulfiet . 25 gram.
Inde praktijk komt deze oplossing overeen met een 25 pCt. sulfiet oplossing, zoodat zij voor verschillende doeleinden (amidol, pyro-soda) gemakkelijk te herleiden is. Ook omdat de toevoeging van het metabisulfiet een neutrale oplossing veroorzaakt, is zij uitstekend bruikbaar. De oplossing zal, in gesloten flesschen bewaard langer op sterkte blijven dan de gewone sulfiet-oplossing. De werking der ontwikkelaar ondergaat
er geen verandering door. Die werking blijft even zacht en mooi gedetailleerd als men van den amidolontwikkelaar gewoon is. v. W. * * *
„ leder, die veel Drogen van kleine afdrukken kleine afdrukken. maakt> weet dat het drogen heel wat plaats vereischt of heel wat klemmetjes om de afdrukken op te hangen. „Die Photographie” geeft daarvoor de volgende eenvoudige methode. In een lat van stevig hout (1 M. lang, 10 c.M. breed ongeveer) laat men groeven zagen, een centimeter van elkaar plm. 3 millimeter breed en 1 >/2 a 2 centimeter diep. De afgevloeide afdrukjes zet men hier rechtop in. Ze drogen spoedig en nemen weinig plaats in.
„ Wat is beter: de chas- Bewaren gjs bewaren met (je van chassis. scj-jUif eruit of met de schuif dicht?
Over dit punt bestaat verschil van meening bij veel fotografen. Door het bewaren zonder schuif kan er zich overal vrij stof nestelen en dit geeft weer „speldegaatjes” inde negatieven. Doch het bewaren met de schuif dicht heeft het nadeel, dat het pluche altijd samengedrukt wordt. Dit is inderdaad een nadeel van belang, want als de pluche haar veerkracht verliest, laat zij vroeger of later ook licht door 1 De beste manier van bewaren is dan ook: de schuif uit de chassis, alles op een stofvrije plaats (lade vaneen kast) en de chassis voor het gebruik even met een doekje of zachte kwast uitstoften. J. B.
FOTO’S OVER CRISISTIJDEN
Zou er wel iemand zijn onder de fotografen in Nederland, zoowel amateurs als vakmenschen, die inde jaren, welke achter ons liggen, géén enkele foto namen betrekking hebbende op een van de vele ongewone crisis-verschijnselen? En zou er ook wel één zijn, die niet weet, dat hij met die foto’s kan deelnemen aan een aardigen, groot-opgezetten wedstrijd, door Ivens & Co. ter gelegenheid van hun 25-jarig bestaan georganiseerd ?
Waarlijk, alleswas belangrijk inde jaren die achter ons liggen! Wat we toen heel gewoon vonden. Maar later later zullen meer dan een beschrijving, foto’s een kijk op dien tijd geven.
Vandaar de wedstrijd, die het doel heeft om zooveel mogelijk Mies bijeen te brengen, wat er op dit gebied bestaat. Vandaar dus onze opwekking aan ieder om in te zenden wat hij aan crisis- en oorlogsfoto’s heeft. Alleen op deze manier kan er een volledige collectie ontstaan, die een kijk geeft op alles. In wedstrijden onderschatten heel wat amateurs en vakfotografen gewoonlijk hun eigen werk en hun eigen prestaties. Zij denken, dat er wel anderen zijn, die in beter omstandigheden verkeerden en dus wel beter en interessanter foto’s zullen hebben ... Een bescheidenheid, die
ineen wedstrijd als dezen, waar zooveel Bij dit artikel geven we een paar foto’s, van toevallige omstandigheden afhangt, niet die niets „speciaals” hebben en die toch op haar plaats is, zeker in aanmerking komen om ingezonden
Even uitstekend als vroeger weder
BATRAP
direct te leveren
Papieren « Briefkaarten – Gaslicht • Bromide Gelatoid – Celloïdin – Zelfkleurend
Chetn. Fabrih auf Actiën (vorm. £. Schering) Berlin-Charlottenburg 8, Teleger weg 28-33
UIT CRISISTIJDEN Het omslachtige werk van het opplakken der distributie-bons