WAT ONS INTERESSEERT
Wat ons Interesseert (Bij den Inhoud. Inhoud; „Toegepaste Fotografie”; Afwijkende gevoeligheid bij papieren ; Een nieuwe filterkleurstot). Diffusie in portretten door Alb. Kapteyn, met illustraties. Een automatische en betrouwbare spoelbak door G. van Driel. De sluiter van ons foto-toestel door A. W. Methöfer. Wenken voor de praktijk, (flauwe, sluierige negatieven; Houdbare sulfiet-oplossing door v. D.; Drogen van kleine afdrukken door S.; Bewaren van chassis door J. B.). Foto’s van crisistijden. Van alle kanten.
R.. , Een paar bijdragen in dit t L nummer willen wij gaarne nhou . Qnze ]ezers met enkeie woorden inleiden.
Inde eerste plaats het artikel van den bekenden amateur-portret-fotograaf Albert Kapteyn, over „Diffusie in Portretten”. Over de toepassing van scherpte in portretten zijn we gelukkig al lang heen, doch in het streven naarzachterteekeningheerscht nog veel begrip dat onzuiver is. Bij de beschrijving van zijn eigen kijk hierop en zijn eigen middelen geeft de heer Kapteyn bij eenige zeer fraaie voorbeelden van zijn zuiver werk, veel wetenswaardigs voor anderen.
Inde tweede plaats brengen we in dit nummer een beschrijving van een zeer ingenieuse spoel-inrichting, door den heer van Driel uitgevonden (dit kunnen we gerust zeggen) en ook vervaardigd. Het zal niet gemakkelijk en ook kostbaar zijn om zulk een spoelbak te vervaardigen. Niettemin verdient het principe ongetwijfeld inden breeden kring van technici belangstelling.
Tenslotte geven we een begin van eenige bijdragen overeen onderwerp dat ieder interesseeren zal, n.1.: hoe een toestel in elkaar zit en werkt. Inden heer Methöfer hebben we hierin een zaakkundig voorlichter!
Wanneer twee jonge „loegepaste mengen „elkaar gerotograhe . vondenhebben”,m.a.w. verloofd zijn, dan gaan er twee witte
koude kaartjes de wereld in, bedrukt met zwarte lettertjes, die niets zeggen dan een naam. What’s in a name? Die enkele namen? Voor velen is dit voldoende, is de mededeeling slechts een vorm, een uiterlijkheid. Maar wat beteekenen de namen-alleen voor hen die werkelijke belangstelling hebben in het heugelijke feit? Wanneer een onzer abonné(e)s voor het gelukkige moment in zijn leven komt te staan, dat hij (zij) mededeeling moet doen van zijn (haar) verbintenis, laten ze dan hun fotografie in toepassing brengen op de aardige wijze waarmee we dezer dagen verrast werden! Een goede, ongedwongen foto van twee jonge menschen, kijkend naar elkaar, lachend en opgewekt, stelde ons in kennis van hun verloving. Te aardiger was dit, omdat elk voor de familie geheel onbekend was. Natuurlijk was deze „mededeeling alleen voor de intimi bestemd maar hoeveel meer zei juist voor hen deze kiek dan een doodnuchter kaartje! Gewoonlijk sturen amateurs een week of wat na hun verloving een of ander stijf „portret” naar de kennissen. Aardiger, origineeler is het, wanneer ze ’t direct doen maar dan niet zoo'n ding met twee starende geposeerde koppen. Zoo ergens dan is hier een leuke kiek veel aantrekkelijker dan een pretentieus portret.
. . , Door de oorlogs- Afwijkende ge- omstandigheden voeligheid van me{ hun geweidige een zelfde ommekeer en be~ papiersoort. lemmering inde
productie, ook wat grondstoffen betreft, zijn verschillende materialen niet in dien uitstekenden staat verkrijgbaar als dit vroeger steeds het geval was. Men moet zich eigenlijk verwonderen, dat die afwijkingen zoo gering zijn en dat speciaal de fotografische industrie de geweldige bezwaren en moeilijkheden zoo heeft weten te overwinnen.
Een van die moeilijkheden schijnt de algeheele gelijkmatigheid te zijn
van de gevoelige emulsie, die voor platen of voor papieren gebruikt wordt. In vroeger jaren liep die weinig uiteen. Wie een bepaalde plaatsoort of een bepaald papier (gaslicht of bromide) gebruikte, kon vertrouwen op gelijke snelheid of gevoeligheid ervan.
Een kleine speling was een enkele maal te constateeren.
Die speling is inden loop der jaren en ook nu nog grooter geworden. De snelheid van de eene zending papier (meer nog dan van platen) verschilt soms vrij veel van die vaneen nieuwe zending. Wij ondervonden dit met een bekend gaslichtpapier, dat dezer dagen ruim tweemaal zoo gevoelig (en ook zachter) bleek dan in Februari. We hebben een enkele maal ook ondervonden, dat de gevoeligheid in één pakje uiteenliep. Wat mogelijk is, als toevallig de pakkers op de fabriek de resteerende gesneden velletjes van verschillende „gietsels” bij elkaar doen.
Het is aanbevelenswaardig even bij den fotohandelaar te vragen of platen en papieren vaneen nieuwe zending zijn en bij de eerste proeven aandacht te wijden aan eventueele verschillen.
„ . Inden loop der jaren -^en, ”ieuw® heeft de gele kleurfilterkleurstof. stof> gebruikt voor lichtfilters, meermalen verandering ondergaan, wat samenstelling betreft. Was vroeger tartrazin eender hoofdbestanddeelen, in later jaren was het z.g. „filtergeel” eender meest werkzame factoren.
In het onderzoek-Laboratorium der Kodak Mij. is men nu geslaagd in de samenstelling vaneen nieuwe kleurstof, een verbinding van phenylhydrazine, welke beter resultaten belooft te geven dan het filtergeel. Het moet bestendig zijn tegen het licht, sterk de violette stralen absorbeeren en dus meer effect hebben. Het komt inden handel als Eastman-geel en zal den grondslag worden voor nieuwe filters: EK, en EK2.