DE CAMERA
kleuren, ook voor rood. Voor de gewone praktijk van den amateur worden zij echter nooit gebruikt. Al deze platen vertoonen hunne eigenschappen alleen bij gebruik van een filter. Zonder dit geven zij dezelfde resultaten als een gewone plaat, omdat zonder dit filter de overmaat blauw te groot is voor de gevoeligheid van de andere kleuren.
Het filter
komt inden handel voor als een schijfje geelgroen gekleurd glas. Die kleur is óf aangebracht in het glas zelf, óf het is een laagje tusschen twee glaasjes. geperst. Ook bestaan lichte en donkere filters, die minder sterk of sterker werken. Hoe feller kleur-contrasten, hoe donkerder filter men nemen kan, doch voor de algemeene praktijk van den amateur kan men uitstekend met een z. g. middel-filter volstaan. Dit is ook het meest bruikbare, omdat het de inwerking van het licht niet al ie zeer verzwakt.
Op dit verzwakken hebben we nog niet de aandacht gevestigd om geen verwarring te geven. Als men het vorenstaande gevolgd heeft, ligt de uitleg van het verzwakken van het licht voor de hand. Immers de blauwe stralen van het licht worden door het filter voor een groot deel uitgeschakeld en deze blauwe stralen zijn juist die, welke het sterkst op de plaat inwerken. (We herhalen nog eens, dat de blauwe stralen óók bij andere kleuren aanwezig zijn).
Gaat men die nu dempen, dan vermindert de algemeene lichtsterkte die van het onderwerp uitgaat en we moeten dus langer belichten. Dit verschijnsel wordt de vertraging van het filter genoemd. Die vertraging is voor een middel-filter + 3 a 4 maal, wat dus zeggen wil dat men met zulk een filter drie k viermaal langer belichten moet dan zonder filter. Er zijn ook filters die D/2 k 2-maal vertragingsfactor hebben, anderen 10 k 12-maal. Later komen we hierop ineen afzonderlijk artikel terug.
De plaats van het filter.
De meest voor de hand liggende plaats van het filter is vóór de lens. Noodzakelijk is deze plaats niet; het kan ook achter de lens aangebracht worden. In verband met de straalbreking van het licht door het glas is het echter wenschelijk dat men het filter zoo dicht mogelijk tegen de lens plaatst, hetzij vóór of achter, terwijl het aanbeveling verdient om in te stellen met het filter reeds op zijn plaats. Er bestaan eenvoudige en gemakkelijke klemringetjes, waarmee het op elke lens aangebracht kan worden. Enkele fabrieken geven voor hun speciale filters houders, die op de lens geschroefd kunnen worden.
Keuze van filters en platen.
Het is voor een amateur lang niet gemakkelijk om zelfstandig een keuze
te doen van filters. Hij zal zich dan ook op zijn handelaar moeten verlaten. Op enkele punten willen wij echter de aandacht vestigen. Inde eerste plaats, dat het filter een lichte geelgroene tint heeft. Er zijn goedkoopere bruinachtige filters inden handel, die wel sterk vertragen, doch zoo goed als geen resultaat geven, wat juister kleur-verhouding betreft. Een tweede punt is het verband tusschen filter en plaatsoort. Wanneer opgegeven wordt, dat een filter 3 &4- maal vertraagt, dan is dat betrekkelijk. Met de eene plaatsoort zal dat het geval zijn, met de andere echter
niet, omdat niet van elke plaatsoort de gevoelige laag van dezelfde samenstelling is. Zoo kan die opgegeven 3 k 4-malige vertraging voor een andere plaat wel 6 k 8-maal zijn! Men moet dit dooreen paar proeven uitmaken, wanneer althans de handelaar geen opgave kan doen. De Lifafabriek geeft van hare filters een zoodanige opgave voor verschillende Duitsche plaatmerken. Echter niet voor andere buitenlandsche merken.
Er bestaan ook speciale filters voor de verschillende plaatsoorten vervaardigd, daarop „afgestemd’', zooals men dat noemt Natuurlijk is dit een ideale combinatie. Wie altijd met één bepaalde plaat werkt zal goed doen zich een zoodanig afgestemd filter aan te schaffen.
Over het gebruik inde praktijk, het velschil met gewone opnamen, toepassingen e.a. zullen we nog eenige bijzonderheden laten volgen.
MOOIE FOTO-TOCHTEN
Inde z°mermaande>l Mezen duizenden als uitgangspunt van hun uitstapjes Utrecht. Gewoonlijk worden dan de groote wegen gevolga naar Zeist, naar Amersfoort, naar Hilversum. Het leek ons daarom aantrekkelijk eenige details van de omstreken te beschrijven waar men m elk genre iets moois kan vinden: polder, bosch, duin, hei enz.
SCHOONE STREKEN RONDOM UTRECHT Wie een open oog heeft met een ontvankelijk hart, die zal getroffen worden, door het vele mooie, wat Utrecht’s omstreken biedt. Naast het landelijk schoon treft men zeer veel boschrijke streken aan, die zoo ongeveer 1 uur afstand van Utrecht afliggen, maar die gemakkelijk met
spoor, tram en fiets te bereiken zijn. Wat het landelijke aangaat is vooral de streek van Blauwkapel aantrekkelijk. Het is van Utrecht te bereiken langs de gasfabriek, den Hilversumschen straatweg op. Na een kwartier loopen is men in het dorpje, dat al zeer intiem gelegen is. Als men nu rechts afgaat, de richting van de Bilt uit, dan kan men heel wat mooie gevallen aan-
treffen; hekjes en slootkantjes, schoone vergezichten, welke zoo bijdragen voor een mooi geheel. De „Groene Kan”, een dorpje iets verder langs den Hilversumschen straatweg, dat eveneens langs de Bilt te bereiken is, biedt ook al veel moois aan, het karakter komt al vrijwel overeen met het voorgaande plaatsje. Nu kan men uit het midden van het dorp naar de Wetering gaan, langs