Ongetwijfeld zal daaruit inde toekomst datgene voortkomen, wat de maatschappij telkens behoeft.

De basis Einddiploma Mulo werd om twee redenen gekozen. Inde eerste plaats schijnt die basis, ook met het oog op ’t geen men elders noodig acht, aanvaardbaar. Voor de opleiding tot apothekersassistent is zij in ieder geval voldoende en wanneer bij de studie voor apothekersassistent (zooals thans reeds geschiedt) de natuurwetenschappelijke vakken en boekhouden worden behandeld op de wijze onzer middelbare scholen, kan zij ook als basis voor de apothekersstudie gelden. Eene kennis van andere algemeen ontwikkelende vakken van de 2 hoogste klassen der H. B. S. komt mij in principe niet noodig voor. Of deze basis inde toekomst moet worden verhoogd, is de zaak vaneen latere generatie, maar gaat de basis omhoog, dan rijst niet alleen het peil der apothekers, maar ook dat der assistenten. Ik meen, dat er nog een tweede reden is, welke voor de basis Mulo-diploma pleit. Wil men een spoedige verbetering in onze pharmacie, dan zal men het tegenwoordig assistentencorps niet geheel van het behalen van het apothekersradicaal mogen uitsluiten. Dit corps omvat rond vierhonderd assistenten, waarvan ruim tweehonderd in apotheken werkzaam;. Een groot aantal zoekt dus bestaansmiddelen buiten de apotheek en streng genomen in onbevoegde artsenijbereidkunst. Dit aantal te verminderen is een pharmaceutisch belang. Het recht tot uitoefening der artsenijbereidkunst wordt niet alleen aan de school verkregen. De opleiding omvat drie praktijkjaren. In dezen tijd wordt de praktische bedrijfskennis verkregen, die geen enkele school kan geven. Verder komt de a.s. apotheker op niet al te jeugdigen leeftijd aan ’t hoofd eener zaak. Aannemende, dat de abutiriënt der Mulo 17 jaar is, wordt hij eerst op zijn 25e jaar bedrijfsleider. De omstandigheid, dat de jonge apotheker nog twee jaar ondergeschikt moet dienen, heeft mede ten gevolge, dat meerder toezicht op de assistenten in verschillende bedrijven wordt uitgeoefend. Zou de Indische maatschappij inde toekomst eischen gaan stellen, waarmede ook de pharmacie rekening houden moet, dan behoort niet het onderwijsplan der school te worden ge-

359