het onderzoek van geneesmiddelen: eenvoudige bacteriol. onderzoekingen:
de behandeling van eenige physische instrumenten; het microscopisch en macroscopisch onderzoek van simplicia. Ten hoogste V* van den beschikbaren tijd wordt aan de theoretische lessen besteed. De werkdag duurt 6 uur. Het schooljaar heeft 42 weken. De vaststelling vaneen definitief schema blijve aan den eersten leider eventueel (sic! V. D. W.) in overleg met een commissie van toezicht voorbehouden. De bouw van laboratoria ware uitte stellen, tot voldoende ervaring is verkregen omtrent de eischen, waaraan de lokalen moeten voldoen. Thans tasten wij daaromtrent wel niet in het duister, maar het komt raadzamer voor, aanvankelijk slechts semipermanente lokalen bij de assistentenschool in te richten. (Wat zal dit alles kosten? V. D. W.). De taak, welke de Indische apotheker inde Indische samenleving zal hebben te vervullen, zal zich uitsluitend bepalen tot het bereiden en distribueeren en onderzoeken van geneesmiddelen zonder meer. Met name zullen hem geen toxicologische, bromatologische e.a. onderzoekingen kunnen worden opgedragen. Deze taak blijft uitdrukkelijk gereserveerd voor den Nederlandschen apotheker, die, krachtens zijn meerdere kennis, daartoe meer aangewezen is. De Indische apotheker is inde eerste plaats bestemd voor de uitbreiding van ons apotheekwezen inde binnenplaatsen, waar voor den Nederl. apotheker geen voldoend winstgevend bestaan wordt gevonden. Ter vergelijking mogen hier nog eenige gegevens betreffende de opleiding in andere landen volgen, waaruit moge blijken, dat, al is de gedachte opleiding anders en minder dan in Nederland, deze de vergelijking met b.v. Duitschland en Denemarken kan doorstaan. Opmerking verdient het feit, dat men in Denemarken de pharmaceutische studie aanvangt met een diploma, ongeveer vergelijkbaar met ons Mulo-diploma; terwijl men in Duitschland voor 1920 met de z.g. „secundareife” meende te kunnen volstaan.
353