vooral het verschil op bij de landen, waar de vestiging afhankelijk is vaneen concessiestelsel en die, waar het beroep van den apotheker geheel vrij is. Waar een concessiestelsel bestaat, spreekt het van zelf, dat de apotheker na het afleggen zijner examina geruimen tijd, meestal veel langer dan de wettelijke stage, als assistent ineen apotheek werkzaam moet zijn, of dat hij een gedeelte van dien tijd inde chemische industrie of in laboratoria voor onderzoek van levensmiddelen enz. zijn kennis vermeerdert.
In Frankrijk wordt een stage gevorderd van 2 jaar, vóór de a.s. apotheker zijne studie aan de Universiteit begint. In Zwitserland heeft deze stage plaats door onderbreking van de Universiteitsstudie gedurende een 2-tal jaren, gevolgd door een stage op het einde van de opleiding en in België heeft deze op het einde van de studieplaats. In geen van deze landen is men met deze regeling tevreden en overal zoekt men naar een beter systeem. Wanneer wij met de toestanden van ons land rekening houden, dan zou een wijziging van de tegenwoordige regeling der stage naar mijne meening wel aanbeveling verdienen, en, hoewel dit onderwerp niet op de agenda onzer Algemeene Vergadering voorkomt, achtte ik het bij den aanvang dezer Algemeene Vergadering wel van belang, de besprekingen, die over dit onderwerp hebben plaats gehad, in uwe herinnering terug te roepen. Immers, de verhandelingen, die in deze internationale bijeenkomsten worden gehouden en die veelal het resultaat zijn van veel voorbereidend werk, door commissies verricht, behooren de bouwsteenen te vormen, om inde verschillende daarbij aangesloten landen nieuwe organisaties te scheppen of gewijzigde wettelijke regelingen voor te bereiden. Ook in deze vergadering, waar vertegenwoordigers van 12 Europeesche staten aanwezig waren, is gebleken, dat overal de wenschelijkheid wordt gevoeld, om bij de uitoefening van een verantwoordelijk beroep, zooals het onze, ervaring te eischen van hem, die aan het hoofd komt te staan vaneen bedrijf, dat zoo veelzijdig is en waarvan de algemeene kennis niet alleen gedurende den opleidingstijd is te verkrijgen. Onze verantwoordelijkheid neemt toe, naarmate de verschillende geneesmethoden divergeeren, waardoor ook aan den apotheker de eisch wordt gesteld, om met deze nieuwe geneesmethoden en geneesmiddelen bekend te zijn. Vooral inde groote
644