zoldering bestond uiteen schilderij, waarop elk van de onder het gilde vallende beroepen was vertegenwoordigd. Het schilderij wordt thans bewaard in het Museum van San Marco. De andere schatten van het gilde, waarvan de inventaris ons bewaard is gebleven, zijn met het oude gildegebouw verdwenen.

Dit is gelukkig niet het geval met andere herinneringen aan het gilde. Het weder terug brengen van de Madonna della Rosa inde ledige nis op de zuidzijde van de fraaie kerk Or San Michele is aanleiding geweest, dat Andrea C o r s i n i in Lettura van December 1925 ons een en ander over de beelden, door het gilde aan zijn beschermheiligen gewijd, mededeelt. Het meest beteekenende is wel de thans weer op haar plaats gebrachte Madonna della Rosa. De Or San Michele-kerk was oorspronkelijk slechts een hof (orto), waarin zich een kerkje bevond, gewijd aan den heiligen Michael; het kerkje werd afgebroken, toen op de plaats een overdekte markt werd in gericht voor den verkoop van graan. In 1284 werd de voor markt bestemde loggia eerst in baksteen opgetrokken, in 1337 met hardsteen bekleed en ten slotte voltooid in 1352. Onder deze loggia bevond zich een op paneel geschilderde Madonnaj die in hooge eere stond bij de Florentijnen, om de aan haar toegeschreven wonderen. Gedurende de pestepidemie van 1348 stroomden haar zooveel gaven toe, dat men van dit geld de beroemde tabernakel van Andrea Orcagna kon bekostigen. De loggia werd in 1365 tot kerk gewijd en in deze kerk wordt thans de tabernakel bewaard. De gilden besloten de Chiese di Or San Michele op eigen kosten aan den buitenkant te verfraaien, en wel door inde nissen de beelden van de beschermheilige van het gilde te plaatsen en daarboven het gilde-embleem. Het gilde der artsen en apothekers was het eerste, dat aan de Zuidzijde, nu Via dei Lamberti, zijn beeld plaatste. Onder de nis, de eenige, die bedekt is dooreen marmeren baldakijn, leest men de woorden: Opus Artis Medicorum, Spetiariorum et Merciariorum MCCCICIIII Augusti. Het embleem van het gilde was de beschermvrouwe van het gilde zelf, de Madonna met het kind Jesus. Het is een prachtig relief van della Robbia. Het beeld zelf wordt gehouden voor eender sdhoonste produkten van de monumentale beeldhouwkunst van Florence. Omtrent den maker heeft men geen zekerheid kunnen verkrijgen. Den naam Madonna della Rosa dankt het beeld aan de omstandigheid, dat de rechterhand van het beeld eenige vergulde rozen

280