als koolstof enz. bevat, zoo werden ter bekoming van de meest mogelijke uaauwkeurigheid 0,1 nog met 0,987 vermenigvuldigd (vergl. Eresenius Quantit. Analyse, 4 Aufl., p. 211). 18,62 CO dezer oplossing van onderzwaveligzure natron-oplossing vertegenwoordigden alzoo 0,0997 grm. ijzer. Volgens de formule 6Fe 01 -f 3HCI+ N05 = 3 Ec2 Cl3 + 3HO -J- N02 vertegenwoordigen echter 6FeNOs of 1 Aeq. Ee = Ij6 Aeq. salpeterzuuranhydrid; bijgevolg vertegenwoordigen 18,62 0 O der Na OS2 02 oplossing 100 = 0,001722 grm. N05. Na de bepaling van de oplossing van hyposulphis natricus werd bet salpeterzuur en wel inde potascbsalpeter bepaald. Er werd eene oplossing van cbloretum ferrosum bereid, de afgewogen salpeter bijgevoegd, de stikstof door koking verwijderd, het ijzerchlorid door iodetum kalicum gereduceerd en het afgezonderde iodium met hyposulphis natricus verwijderd. In plaats van 100 pCt., die hadden moeten verkregen worden, gaf de bepaling 101,5, De methode verdient alzoo niet boven die van Pelouze de voorkeur. Terwijl deze te lage resultaten geeft, leverde de eerste te hooge. Er rqpest alzoo ook hier weder een storend agens voorhanden zijn en zulks was ook inderdaad zoo, daar het nog niet volkomen uitgedreven azotum iodium geïsoleerd had, hetwelk eene bekende eigenschap van het gas is. Bij latere proeven bediende de schrijver zich met goed gevolg van de volgende wijze van handelen: 0,36 grm. klavierdraad werd sterk in overmaat toegevoegd zoutzuur, onder toevoeging van bicarbonas natricus voor de spoedige uitdrijving der lucht, in eene langhalzige kolf opgelost. De kolf werd met eene kurk, waar een regthoekig gebogen buisje in paste, gesloten. Nadat het chloretum ferrosum gevormd was , werden 0,2 grm. scheikundig zuiver bij 100° gedroogde nitras kalicus toegevoegd en eene nieuwe kurk er op geplaatst, waarin twee buisjes luchtdigt waren ingedraaid. De eene regthoekig gebogen buis (de gas-geleidingsbuis) werd meteen Liebig’sch koelapparaat, waarin eenig water om de lucht af te sluiten, in verbinding gesteld. De tweede TJ-vormig gebogen buis ging tot op het niveau der vloeistof inde kolf. Het buiten de kolf opwaarts stijgend
122