over de Nederlandsclie woningwet op na!) komt mij niet afdoend voor.
Zullen wij daarom de handen in de schoot mogen leggen en de zaak laten zooals zij is?
Dit is de bedoeling niet.
Het volk moet worden onderricht. Dit is de eerste eisch. Dwang is daarbij buiten te sluiten.
Leeringen wekken, maar voorbeelden trekken.
Men ga individualizeerenderwijze te werk.
Het voorbeeld, in het Malang'sche bij de pestbestrijding gegeven, zal niet nalaten, in breeden kring opvoedend te werken.
Alleen verwachte men navolging niet te snel. De oude zuurdeesem moet, volgens het woord van de Schrift, „uitzuiveren".
Indië heet wel eens het land der proefnemingen. Men late zich door het spottende woord niet van de wijs brengen. Waar de gelegenheid zich voordoet, een kampong of kamponggedeelte te bouwen, op welks bewoning invloed zal kunnen worden geoefend, daar worde de gelegenheid te baat genomen en er naar gestreefd, een nieuw voorbeeld te scheppen, dat tot leering kan strekken.
Het Land en de Gemeente als werkgevers zijn herhaaldelijk in de gelegenheid, in deze richting nuttig werkzaam te zijn.
Stelselmatig samenwerken van geneeskundigen en technici is voor het behalen van succes onmisbaar. Om een harmonisch resultaat te verkrijgen, mag de een niet zonder den ander werken.
Hier moet een vorm van „symbiose" bestaan, die voor beide partijen voordeelen afwerpt. Of, wanneer dit woord teveel de gedachte aan parasitisme mocht opwekken: Er moet worden gestreefd naar een vorm van mutualisme, waarbij geneeskundige dienst en technische dienst in zoodanige verhoudingen tot elkander treden, dat voor beide wederkeerig daaruit nut te trekken is.