dringing van de bij de tweede periode in te spuiten formaline-oplossing waarborgt.

2e. Injectieperiode (ongeveer 1 minuut). Is de verwarming bijna afgeloopen, dan worden de beide reservoirs aan de bovenzijde van liet langsschot met eene verdunde formaline-oplossing gevuld. Neemt men hiervoor eene 20°/0 solutie en brengt men in ieder der beide bakjes daarvan 'ƒ2 L., d. i. 1 Liter in het geheel, zoo wordt 200 gram formaldehyde in den wagen gespoten. Dit is ruim voldoende. De wagens hebben een inhoud van 16 M3. Daar nu gebleken is dat 9 gram formaldehyde per M3. genoeg is, zou 9 x 16 = rond 150 gram reeds voldoende zijn.

Is de voorwarmingsperiode afgeloopen, dan worden de geopende lucht- tevens condenskranen gesloten en worden de kranen geopend, die communicatie geven tusschen formalinereservoir en injecteur. De formaline wordt dan gedurende circa 1 minuut door een stoomstraal naar binnen gespoten. De injecteur is vervaardigd naar het model, aangegeven door de Japanners Yama en Yonesawa.

Wanneer de formaline-oplossing in circa 1 minuut tijds naar binnen wordt gespoten, hetgeen met den vollen stoomstraal behoort te geschieden, stijgt de temperatuur in den wagen snel met 8 a 10 graden. Is de temperatuur vóór deze tweede periode in de wagen 60°, dan komt ze dus op 70°, waardoor, onder meer, leerwerk wordt bedorven.

Om de temperatuur onder 65° te houden laat men even vóór de injectieperiode de temperatuur in den wagen terugloopen tot 50 a 55°, om daarna de formaline met den vollen stoomstraal gedurende 1 minuut naar binnen te spuiten.

3e. De desinfectieperiode (10 minuten).

De kraantjes derformalinereservoirs worden vervolgens weer gesloten en gedurende 10 minuten de stoomtoe-