POMPEI
Een aangrijpende Film De naam „Pompeï” alleen reeds roept ons al het tragische van haar verwoesting voor deoogen. Het is dus ook niet verwonderlijk, dat de cineasten dit onderwerp, zoo meesterlijk verhaald in Bulwer Lytton’s boek „De Laatste Dagen van Pompei”, uitbuitten. Het scenario blijft echter niet geheel bij Bulwer Lytton’s boek, maar werd meer uitgesponnen en filmisch verwerkt door Ernest Schoedsack. Hij wist wat hij uit het historisch feit der verwoesting van Pompei kon halen en heeft dit ook gedaan zonder te vervallen in het drakerige waartoe het verhaal aanleiding had kunnen geven. Ook de keuze van zijn vertolkers is lofwaardig, want Gloria Shea was juist de vrouw die voor den vreedzamen en reusachtigen smid Marcus (Preston Foster) was bestemd, terwijl Basil Rathbone een zalven den Pontius Pilatus uitbeeldt en Wood den onstuimigen Flavius. Marcus, de arme man, kan echter niet lang de liefde van zijn vrouw genieten, want zij en haar zoon worden overreden dooreen renwagen en liggen op sterven. Radeloos snelt de doodarme Marcus naarde arena, waar hij wil kampen om den prijs te winnen voor zijn kroost. De sterke overwint en behaalt den prijs, maar hij zal zijn geliefden niet weerzien, want reeds is het zieltogende leven van beiden weggemaaid. Verbitterd kent Marcus nu
Marcus, de gladiator, op hel hoogtepunt van zijn roem.
Maren» weigert den Geneesheer van zijn pleegzoontje het kruiste helpen dragen.