Audrey, ae ster van de show.
«IM
Dirk Bogarde stond aan de wieg van
MY FAIR LADY Audrey Hepbum de ster van de show
DIRK BOGARDE is aan het woord. ~Eind 1955, toen ik de hoofdrol in ~Dokter op zee” achter de rug had, vroeg de Amerikaanse regisseur Lewis Milestone of hij de volgende zaterdag twee vlotte Amerikanen kon meenemen. Het waren Alan Jay Lerner en zijn jeugdige vrouw. Zondags na de lunch zei Alan mij. dat hij een musical had geschreven en dat Fritz (later Fred) Loewe de muziek ervoor had gecomponeerd. ~Het geval is gebaseerd op Pygmalion van Shaw en we noemen het ~Lady Liza” ”. ~Neen!” riep ik ontsteld uit. ..Pygmóilion een musical ? Dat is volkomen dwaas.” .Alan lachte wat; hij had dat al vaak gehoord.
~Het gaat me hierom: ik wil dat Rex Harrison de rol van professor Higgins speelt. En daar hij een goede kennis van jou is. . .” ~Dat zal je niet lukken,” zei ik, nóg verontwaardigd. ~Zou je eerst niet eens naar de muziek luisteren ?” vroeg Alan.
Ik had in Beel House geen piano, wel een spinet. En op dat spinet speelde Alan de nu over de hele wereld bekende liedjes. Hij zong erbij. Ik moet zeggen, dat zowel de muziek als de tekst me boeide. Ik regelde een ontmoeting met Rex. Zó begon het wereldsueces van de mtisical, die kort daarna ~My Fair Lady” als titel kreeg. Rex zou bij de wereldpremière in New York de rol van Higgins vertolken.” Tot zover Dirk Bogarde, die zich er dus op kan beroemen aan de wieg van de grootste musical aller tijden te hebben gestaan.
Ruim twee jaar op Broadway, meer dan een half jaar in het Drary Lane Theatre in Londen. Na meer dan duizend voorstellingen liet Rex het afweten. Van de rol die hem op het lijf was geschreven, die hem hef was geworden, had hij eindelijk genoeg. Hij kon niet meer, hij was overwerkt.
U weet het: hij heeft nog één keer de rol van Higgins opgenomen : voor de Wamer-Brosverfilming met Audrey Hepbum als Kliza Doolittle, Stanley Holloway als vader Doolittle (een oude kameraad van Rex; samen hebben ze in de New-Yorkse en Londense produktie gestaan) en Wilfrid Hyde White als kolonel Pickering.
In de immense studio’s van Hollywood is de Covent Garden nagebouwd met de Sint-Pauluskerk van de beginscène, Tottenham Court Road waar de Doolittles wonen, het huis van professor Higgins in Wimpole Street met grote, verplaatsbare kamerwanden om het manoeuvreren met de camera's te vergemakkelijken, de racebaan van Ascot en de balzaal van de ambassade van Transsylvanië, waar Eliza zich als een echte dame laat gelden. Audrey Hepbum is vanzelfsprekend de ster van de show. Dit is haar dertiende film na ~Roman Holyday” en wellicht haar beste. Als het Londense cockney meisj e is zij onverbeterlijk zij heeft twee maanden les gehad om het rauwe accent te leren spreken later, als de ijverige leerlinge van Higgins, is zij lieftallig en bekoorlijk en op het feest in de ambassade ontpopt zij zich als een sierlijke, gedistingeerde vrouw van de we-
reld, op de eerste plaats doa haar eigen persoonlijkheid, maal zeker ook door de zeer voortrefe lijke toiletten, waarin de bJ roemde Cecü Beaton haar heq gestoken.
„My Fair Lady” weet i wat ervoor kwam kijken om va Audrey Hepbum een „unfa lady”, een, laten we zeggei „lelijk eendje” te maken ? Zij in het begin van het stnk (o film) immers een slonzig. slortli| slecht gekleed bloemenmeßje Ziehier wat Geoffrey Allen, é chef van Warners kledingaf deling, erover zegt: ~Kleren vui en oud doen lijken voor ea technicolorcamera is moeilijke dan u denkt. Je kunt er niet al leen wat vuil op smeren en z een beetje verkreukelen. Aa miss Hepbums kleren voor d eerste scènes heb ik een week ( twee werk gehad. Ik heb hl fluwelen jakje in kokend wat< gedaian en gebleekt, opnieu’ geverfd, nogmaals gebleekt e toen uiteengetrokken. Daan zijn de naden opnieuw dicht genaaid, maar met de linka hand en met anders gekleoi garen, zodat het een heel vefl vallen indruk maakte. Haar rci| is dagenlang met olie bewerkt het hoedje is in elkaar getrap en toen ietwat gefatsoeneerd.” Over het vuil tussen Andrev) nagels twee weken lang eIH ochtend met veel moeite aam gebracht de vuile sponzen ei de vette haarolie, die haar char mante uiterlijk het vereiste slom zige karakter moest verlenea zullen we maar niet uitweidefl Fèn troost: elke dag na ha filmen kwam Audrey straleM schoon en aangenaam geureiiij uit de studio' G-*
Het eens zo arme, eenvoudige bloemenmeisje begeeft zich onder de elite.