Chineesch woord wordt daarvoor gebezigd? De katholieken noemen God Thiën Tjoe: Heer des hemels.

De Protestanten gebruiken het boven besproken woord Sjongti wat, in verband met het hierboven over den die insgelijks zoo genoemd wordt, zeker bevreemding mag wekken.

De Confusiaansche Drievuldigheid. In de vergoddelijkte natuur onderscheidde de Meester drie voorname krachten of vermogens namelijk; den hemel, de aarde en den mensch: een soort van drievuldigheid, waaruit het heelal is samengesteld; de goede verhouding tusschen die drie voert tot de volmaaktheid. De hoogere mensch, zegt onze philosoof, brengt zijn vermogens in harmonie met die van hemel en aarde. Het licht van zijn verstand brengt hij in overeenstemming met dat van zon en maan. Het gebruik van den tijd met dat van de vier jaargetijden. De hemel heeft den voorrang, hij is hef beginsel van alles: onze voorouders zijn voortgekomen uit deze vruchtbare bron, en zij zelf zijn wederom de oorsprong der volgende geslachten. Den hemel erkentelijkheid te betuigen is ’s menschen eerste plicht. Zich dankbaar te toon en jegens de voorouders, de tweede. De aarde als onze moeder te eeren, de derde.

„De verheven werken van den hemel en de aarde gelijken aan een oceaan,” zoo zegt hij; „men tracht ze te achterhalen en men ziet ze niet, men tracht ze te hooren en men hoort ze niet.”

Dien eerbied der Chineezen jegens hemel en aarde, zagen wij boven, toen wij langs de Zuiderpoort Peking binnentraden en de „Zoon des hemels” daar in het groote heiligdom bezig was zijn offergaven aan te bieden.

Transmutaties of veranderingen. „Hoe meer ik het boek der wisselingen bestudeer,” zeide Confucius- tot zijn leerlingen, „hoe meer ik zie dat alles slechts een wijle duurt, dat alles langzamerhand verandert en te gronde gaat om eindelijk weder onder nieuwe vormen te voorschijn te treden, die op hunne beurt zich wederom oplossen in andere, die zelf wederom verdwijnen.”

Eens zong hij, door zijn harp begeleid, eenige verzen door