vernieuwing van het etablissement ter hand te nemen. De geheele administratie, ook de hoofdboekerij wordt naar Fijenoord overgebracht. Stelpiaats en draaierij worden herhaaidelijk vergroot en van nieuwe werktuigen voorzien. Een nieuwe
ketelmakerij wordt gebouwd, een nieuwe helling aangelegd en een bestaande verlengd. Gebouwd worden een archiefgebouw en portierswoning, een bakkerij en een modelmakerij, benevens een electrische Centrale, waardoor weldra de fabriek, ketelmakerij en werf gedreven en verlicht worden. In het jaar 1902 stijgt voor het eerst het
uitbetaalde jaarloon boven 1 millioen gulden
Na de „Piet Hein” krijgt Fijenoord opdracht voor de pantserdekschepen „Friesland” en „Gelderland”, en als daarna de bouw van groot materieel door Marine tijdelijk gestaakt wordt, zijn het torpedobooten en torpedojagers en ten slotte een duikboot.
Van den bouw voor de particuliere stoomvaart,
die zich nu langzamerhand sterk gaat uitbreiden, krijgt Fijenoord goed haar deel. Booten voor de Paketvaart, de Koninklijke Stoomboot Mij., de Mij. Nederland, de West-lndische Mail, dejava-China-Japanlijn en andere worden afwisselend
Het Etablissement Fijenoord van de rivier gezien in 1908.
gebouwd. Natuurlijk wisselen ook hier drukte en slapte naar de tijdsomstandigheden, maar het stijgen der lijn is toch duidelijk te volgen. Op 13 April 1912 loopt het s.s. „de Weert” van de Kon. Paketvaart te water, het 100ste schip dat onder de directie Croll te Fijenoord gebouwd is.
De nieuwe Steiplaats en de Electrische Centrale.
In den loop der jaren is het etablissement ge-
heel hoofdzaak geworden; de Londenvaart is het eenige wat voor de N.S.M. van het reederijbedrijf overgebleven is. Wanneer er gelegenheid komt deze reederij aan de firma W. H. Müller & Co. te verkoopen, wordt op de buit. alg. verg. van 19 Oct. 1895 met 56 tegen 3 stemmen besloten hierop in te gaan. De acte van overdracht is weldra ge-