Bovendien stelde ik mij op het standpunt, dat het voor een ieder, die met van Gogh wil kennismaken toch zonder twijfel belangwekkender is hem zei l te hooren, dan te vernemen, wat een willekeurige derde over hem m het midden brengt, ook al is dit op zichzelf genomen nog zoo interessant.

Tenslotte wilde ik mij vóór alles hoeden voor de excessen, waann zoovele schrijvers over van Gogh zijn vervallen en waardoor die speciale sfe« ontstond, die de literatuur in de loop der jaren om deze problematische en dramatische figuur heeft geweven. Men heeft den schilder, zijn persoon en zijn werk, van alle zijden en op alle denkbare manieren trachten te benaderen: beschouwend, meewarig, vergoelijkend, medelijdend, verhevigend zelfs; met groote toevnjding en als met religieuse aandacht werd alles, wat op Vmcent betrekkmg had geanalyseerd en doorvorscht. Velen ook voelden zich geroepen hem de slmers der romantiek om te hangen. Om kort te gaan: van Gogh en zijn werk dreigden onder te gaan in een poel van woorden.

Woorden kunnen ons soms nader brengen tot een schilder, maar evengoed kunnen zij ook het beeld vertroebelen, dat wij ons reeds van zijn w e r k hebben gevormd of nog zouden kunnen vormen. Het staat voor mij dat, w men van Gogh leeren kennen, men hem moet zoeken daar, waar hij direct te vinden is, in zijn schilderijen en zijn teekeningen en vooral ook in zijn dieven. Moge dit artikel er velen toe brengen nu ook de brieven zelf eens ter hand te nemen! De schrijver zou zijn opzet rijkelijk geslaagd achten.

Bladvulling

„Veredeld wordt oes volk deur Kunst”

Zoo hef oes miester leerd.

Wat mal, dat paartie kunsteneers

Daor neet van profiteert

Roessingh