Fr. S. ROMBOUTS

eOID OmJZM 1$ «EEI HOOI DOKSEI

„nOKTOK JAJV” OEZAKT

Pxitec dt. ')oaMiei, wt de. J)oldoc Jan*, Ueedac/tt onlang de (Laq. <Lat ki(. uooc 25 {aae ali docent aan de R.H. £eeeqanqen ienoenid weed. Vit weed aanleidinq tot ket uolqend uteipten, dat uan een konfeatee ontvinqen.

„AI sinds jaar en dag komt ’s Zondagsmorgens „Doctor Jan” onze kapel binnenstappen om vijf vóór half zeven om de eerste H. Mis te lezen.

De eerste Zondag van Juni zijn wij hem aan zijn ontbijt gaan overvallen, om hem te feliciteren met zijn zilveren jubileum aan de R.K. Leergangen. Het werd een gezellig half uurtje, wat niemand die „Dr. Jan” kent zal verwonderen. Tijdens dat koffiepraatje vertelde hij oa het volgende: j j ■

Onlangs was hij met een medebroeder. Pater Paschasius van Marvilde, bij Inspecteur jos Aarts, p heeft hij zich met zijn confrater onderworpen aan de test, die nog niet zo lang geleden in alle 6e klpsen van Noord-Brabant is afgenomen. Beide intellectuele Capucijnen behaalden dik onvoldoende voor rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis !

Ik weet met welke conclusie daar uit getrokken zal worden. Zou men zeggen ; „Nou we kunnen prust zijn, het peil van onze Brabandse 6e klassers ligt boven dat van de docenten aan de pepangen, of zullen nu de Doctoren in de philosophie, theologie enz. binnenkort getest worden ? dit voorval herinnert mij aan wat niet lang geleden in één van onze Hollandse steden heeft plaatsgehad. Daar zakten advocaten,ingenieurs en doktoren voor een toelatingsexamen voor de middelbare school! Wij horen dit vertellen door Doctor Jan en lachen er eens smakelijk mee. Wij horen zo iets of lezen het, schudden ’t hoofd en we gaan weer over tot de pde van de dag. Wij gaan weer naar school om onze tijd te verknoeien, en wij vragen ons af: Wat staan we nu toch eigenlijk te doen ? ? Het grootste gedeelte van de klas schrijft bid jij, hij wordt en hij vastte, maar je moet de lui van klas 5 en 6 eens horen klagen ! Nu weten ze braaf te vertellp dat 3% van f6,— 3 X 6 ct is. Maar Doctor jan had moeite met zijn percenten! Adje V. d. Linden kan nu heel Nederland doorkruisen per trein of per boot, maar zal later pipboer, winkelier of ambtenaar v. d. Linden nog weten welk de hoofdstad van Friesland is ? Zo kunnen we door blijven vragen. Maar er is één vraag die uit al deze kwesties naar voren dringt en die je als ’t ware bij de keel grijpt; Dient alles wat wij de kinderen op school leren enkel en peen om een gedeelte van hen instaat te stellen door één of ander toelatingsexamen heen te komen ? En is de rest verloren ?

Laten wij dan liever de schoolpoort open zetten voor schoolarts, schooltandarts, schoolpsycholoog, school X-, y- en z-ettoloog, want deze mensen doen tenminste nog nuttig werk. Laat voor de rest de jeugd gemeten van sport en spel, zon en water, laat ze zingen, tekenen, film draaien en naar