L. G. WELDERIMG
Joh. de Meesterstraat 3a, Haarleiü
De laatste Hooldstukken uit het Oude Testament
JFSnS SIRACH eing uit van het overgezonde principe, dat de beste bestrijding van het modLe ktaad daarin Ls.aat d= eeuwige waarde vau hel .raditionele goede aan Ie o„e„. laat spotten.
De Israëliet heeft de Griekse helden niet van node, om zich een ideaal te stellen, beter velgenwoordigd door de grote mannen uit het verleden : de aartsvaders en de profeten. Hoe oneindig veel hoger staan deze, dan de Griekse helderi.^
Ë;;’o'ok öm°wiisheid“hoefl Israël niet op zoek EHfiSaiHSSS&érS maakt.
Hoor hem spreken over het huwelijk, over de goede en kwade kanten daarvan :
Liefelijk zijn ze, voor God en de mensen, De man en de vrouw, die goed bij elkaar passen ( , )•
Maar een trage os en een dribbelende ezelin passen niet bij elkaar. Trouw een vrouw noch om haar schoonheid, noch om haar geld .
Laat u niet vervoeren door de schoonheid van een vrouw En koester geen begeerte naar haar bezittingen. Want het is een harde slavernij en een schande. Wanneer een man wordt onderhouden door zijn vrouw (25,28).
Deze soliede huisvader gaat tx,k van het principe uit, dat de man de baas is en dit moet blijven tot hij zijn ogen voorgoed sluit:
Kind of vrouw, broer of vriend. Laat ze niet heersen over uw leven. Zolang er leven in u is en adem. Zij niemand over ude baas... (JJ ■‘Uj
Maar dit zal in de practijk ook bij Sndig‘regrzonde"r “ideMde Een vrijgezel vindt in zijn ogen geen genade . Hij s als een lOSDanoig g vrouw) en zonder doel togeTetlFin het'huwelijk, mils zij lieftalligheid aïk;:;lh?dteertfraten geëmancipeerde vrouw naar Grieks model moe. hij zeer