door en vanwege de gemeente uitgevoerd, niet begrepen. Het aantal slechte gebouwen, die officieel en min of meer officieus onbewoonbaar verklaard werden en deswege van bestemming veranderd of gesloopt werden, beliep gedurende de maand September 1909 37 (80 woningen); het aantal goede gebouwen, welke gesloopt werden of door verbouwing van bestemming veranderden, bedroeg' in deze maand 110 (166 woningen).

Controle Havenarbeid. Amsterdam. — September 1909. De controle bezocht in totaal 139 schepen, waaronder 58 Nederlandsche; op 74 schepen moesten één of meer, te zamen 111, aanmerkingen worden gemaakt. 80 van deze aanmerkingen betroffen alleen het schip, de overige het werkgeversmateriaal of de wijze van werken. De aanmerkingen, welke alleen het schip betroffen, hadden betrekking op 61 schepen, de overige op 28 schepen.

Op 43,10 pCt. van alle Nederlandsche schepen, welke bezocht werden zijn aanmerkingen, het schip betreffende, gemaakt. Voor schepen van vreemde nationaliteit is deze verhouding als volgt: Duitsche 47,37, Engelsche 46,15, Noorsche 50 en Zweedsche 40. Op schepen van Deensche, Italiaansche en Russische nationaliteit werden geen aanmerkingen, het schip betreffende, gemaakt.

Naar aanleiding van de in September gemaakte aanmerkingen, had in 55 gevallen directe voorziening plaats; van de vroeger gemaakte was in 12 gevallen de gewenschte verbetering aangebracht. Het aantal werklieden, tijdens de controle aan boord bevonden, bedroeg 4 287.

74 ongevallen (waaronder 3 van vrij ernstigen aard) kwamen ter kennis van de controleurs. Deze waren als volgt over de verschillende bedrijven verdeeldbootwerkersbedrijf 57, veem- en expeditiebedrijf 9, schuitenvoerdersbedrijf 3, graanfactorsbedrijf 2 en houtfactorsbedrijf 3. De ongevallen werden veroorzaakt: door beknellingen of stooten 24, door vallende voorwerpen 22, door vallen 9, door slag van slingerende voorwerpen 5, door uitschieten van werkhaak 5, door vertillen of verrekken 4, door breken van materiaal 2 en door andere oorzaken 3.

Zaandam, Velsen en Westzaan. — September 1909. Het aantal bezochte schepen bedraagt 43, waaronder 3 Nederlandsche. Op 33 schepen moesten één of meer, te zamen 52, aanmerkingen worden gemaakt. 41 van deze aanmerkingen betroffen alleen het schip, de overige het werkgeversmateriaal of de wijze van werken. De 41 aanmerkingen hadden betrekking op 28 schepen, de overige op 10 schepen.

Gedurende de maand September werden op 33,33 pCt. van alle Nederlandsche schepen, welke bezocht werden, aanmerkingen, het schip betreffende, gemaakt. Voor schepen van vreemde nationaliteit is deze verhouding als volgt: Deensche 80, Duitsche 60,87, Engelsche 40 en Noorsche, Russische en Zweedsche 100.

Naar aanleiding van de in September gemaakte aanmerkingen had in 30 gevallen directe voorziening plaats; van de vroeger gemaakte was in 2 gevallen de gewenschte verbetering aangebracht.

Het aantal werklieden, tijdens de controle aan boord bevonden, bedroeg 867.

Rotterdam. — September 1909. Het aantal bezochte schepen bedraagt 587, waaronder 118 Nederlandsche. Op 229 schepen moesten één of meer, te zamen 501, aanmerkingen worden gemaakt. 395 van deze aanmerkingen betroffen alleen het schip en hadden betrekking op 200 schepen.

Gedurende de maand September werden op 25,42 pCt. van alle Nederlandsche schepen, welke bezocht werden, aanmerkingen, het schip (scheepsmateriaal en tuigage) betreffende, gemaakt. Voor schepen van vreemde nationaliteit is deze verhouding als volgt: Belgische 44,44, Deensche 47,62, Duitsche 28,17, Engelsche 32,77, Fransche 12,50, Grieksche 33,33, Italiaansche 50, Noorsche 42,11, Oostenrijksche 50, Russische 75, Spaansche 80,95, Uruguaansche 100, Zweedsche 39,39 en Rumeensche 0.

Het aantal werklieden, tijdens de controle aan boord bevonden, bedroeg 24 963.

Gedurende de maand September werden 239 aangiften van in het havenbedrijf plaats gehad hebbende ongevallen ontvangen, waaronder 14 van ernstigen aard. De ongevallen werden veroorzaakt: door directe breuk van materiaal 4, door val van last, gedeelte van last of gereedschap 99, door uit leng, strop, tang of haak schieten van lasten 13, door vallen van personen gelijkvloers in ruim, op dek of aan wal 32, door afstorten van personen in schip, lichter of van steiger 3, door