is wellicht het gevolg van vervroegde inslagen, welke met het oog op de stijging der prijzen tengevolge van den misoogst in 1910, plaats hadden. De wijziging der vrijdomsbepalingen was vermoedelijk de oorzaak dat de ontvangsten van zout minder waren dan het vorige jaar. Daar in 1910 de beide Paaschdagen in Maart vielen, was de opbrengst van geslacht in dat jaar hooger dan in 1911. Eveneens waren de opbrengsten der zegelrechten en der posterijen in Maart 1910 hooger dan in de overeenkomstige maand van het volgende jaar, de eerste tengevolge van grootere bedrijvigheid op emissiegebied, de laatste tengevolge eener extra bate van f 161 000 wegens eene afrekening over een vroeger jaar. De oprichting van naamlooze vennootschappen was de oorzaak dat de registratiegelden meer opbrachten dan het vorige jaar. De ontvangsten der staatsloterij waren hooger, hetgeen vooral moet worden toegeschreven aan de zeer lage opbrengsten in Maart 1910.

Rijkspostspaarbank. Maart 1911. Het bedrag der gezamenlijke inlagen was f 6 300 195,195 of f 320 699,69 meer dan in de overeenkomstige maand van het vorige jaar. Het bedrag der terugbetalingen beliep f 7 031 434,145 of f 444 610,435 meer dan in Maart 1910. In den loop der maand werden afgegeven 10 942 spaarbankboekjes en 590 staatsschuldboekjes (resp. 10 059 en 372 in Maart 1910). Afbetaald werden in den loop der maand 7 462 spaarbankboekjes en 149 staatsschuldboekjes (resp. 7 230 en 100 in Maart 1910). Op het einde der maand waren in omloop 1 525 842 spaarbank- en 16 631 staatsschuldboekjes (resp. 1 479 984 en 13 206 op uit. Maart 1910). Het saldo tegoed per inlegger beliep f 105,325 ') (f 109,07 in Maart 1910).

Het aantal op het einde der maand in omloop zijnde staangeldboekjes bedroeg 5 141 (5 085 einde Februari 1911). Het grootste aantal bevond zich in Noord-Holland, n.1. 3 295, daarop volgt Zuid-Holland met 1 136, Gelderland met 172, Overijssel met 163, Limburg met 122, Utrecht met 76, Noord-Brabant met 70, Friesland met 52, Groningen met 24, Drenthe met 21 en Zeeland met 10.

Het aantal in den loop der maand nieuw afgegeven staangeldboekjes bedroeg 165 (66 in Februari 1911). Hiervan stonden er 36 ten name van arbeiders, werkzaam in den handel (35 in Noord-Holland en 1 in Groningen) en 129 ten name van arbeiders, werkzaam in de nijverheid (72 in Noord-Holland, 43 in Friesland, 11 in Gelderland, 2 in Utrecht en 1 in Zeeland).

Scheepvaartverkeer. Nieuwe Rotterdamsche Waterweg. — Maart 1911. Ingeklaard werden 837 schepen (visschersvaartuigen niet medegerekend), metende 2 457 957 M3., tegen 778 schepen, metende 2 450 933 M3. in Maart 1910. In Maart 1911 derhalve 59 schepen en 7 024 M3. meer dan in dezelfde maand van het vorige jaar.

Uitgeklaard werden 841 schepen, metende 2 477 899 M3., tegen 797 schepen met 385 832 M3. inhoud in Maart 1910. In Maart 1911 derhalve 44 schepen en 92 067 M3. meer dan in Maart 1910.

Zeeschepen te Amsterdam. — Maart 1911. Ingeklaard werden 190' zeeschepen, metende 939 033 M3., tegen 185 schepen met een inhoud van 918 528 M3. in Maart 1910. In eerstgenoemde maand derhalve 5 schepen en 20 505 M3. meer dan in laatstgenoemde. u „

Uitgeklaard werden 192 schepen, metende 932 438 M tegen 192 schepen, metende 922 230 M3. in Maart 1910. In Maart 1911 derhalve 10 208 M3. meer dan in dezelfde maand van het vorige jaar, terwijl het aantal uitgeklaarde schepen gelijk bleef.

Spoorwegen. November 1910. Door de Maatschappij tot Expl. van Staatsspoorwegen, de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, de Nederlandsche Centraal Spoorweg-Maatschappij en de Noord-Brabantsch-Duitsche-SpoorwegMaatschappij werden in totaal 623 521 reizigers vervoerd, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis, tegen 648 708 in dezelfde maand van het vorige jaar, derhalve eene vermindering van 25 187 reizigers of 3,88 pCt. Het aantal vervoerde reizigers, voorzien van een retourbiljet, bedroeg 1 299 769, tegen 1 226 012 in November 1909, waardoor het aantal reizigers met 73 757 of 6,02 pCt vermeerderde. Het vervoer naar het buitenland van reizigers, voorzien van een plaatsbewijs enkele reis, beliep 44050, dat van reizigers, voorzien van retourbiljetten