Bij de visscherij met drijfwant waren de uitkomsten nog al uiteenloopend. Enkele visschers waren zeer gelukkig, maar anderen vischten nagenoeg zonder resultaat. Dooreengenomen leverde de visscherij minder dan een matig weekloon op.

Witvisscherij. Deze visscherij gaf zeer slechte uitkomsten, niettegenstaande het weder haar vrij gunstig was. Alleen in de eerste week van Maart had zij iets te beteekenen. Den overigen tijd werd geen half loon verdiend.

De palingvisscherij werd niet uitgeoefend.

Vraag en aanbod van werkkrachten waren gelijk. G. w.

Ammerstol (Vbl.

XX. Warenhandel.

(.Commerce.)

Handel, winkel- en grossiersbedrijven. Er werd slapte waargenomen te Amsterdam in den kleinhandel, te Delft in het kruideniersvak, te 's-Gravenhage in den brandstoffenhandel, zaken in luxe- en huishoudelijke artikelen, het drogistvak en zaken in reisartikelen, te Leiden in de winkel- en grossiersbedrijven en te Rotterdam in het kruideniersvak, den handel in aardappelen, groenten en fruit, zaken in spiegels, schilderijen e.d. en zaken in naaimachines. Het ongunstige weder werd in vele gevallen opgegeven als oorzaak der slapte.

Bevredigend was de toestand te Alfen in het kruideniersvak en in grutterszaken (dure en slechte aardappelen), te 's-Gravenhage in den boekhandel en het kruideniersvak, te Haarlem in den houthandel en te Rotterdam in den groothandel in granen, koffie, tabak enz. (voor tabak en rijst is het thans de tijd der groote aanvoeren) en in damesmodemagazijnen (voorjaarsverlevendiging).

Het aanbod van werkkrachten overtrof de vraag te Amsterdam, te's-Gravenhage in den brandstoffenhandel, zaken in luxe- en huishoudelijke artikelen en het drogistvak, te Leiden en te Rotterdam in den groothandel en de meeste kleinhandelsbedrijven (in damesmodemagazijnen was echter gebrek aan goed personeel). Overigens waren vraag en aanbod vrijwel gelijk. Eenige werkloosheid werd geconstateerd te 's-Gravenhage in den brandstoffenhandel en te Rotterdam in den groothandel.

Alfeii (Vg), Arasterdam (Kh), Delft (Vg), 's-Gravenhage (Wg), Haarlem (Mh), Rotterdam (Hev en Kli), Leiden (Wg).

Lompensorteerders. Bevredigend. Vraag en aanbod waren gelijk. G. w.

Arnhem (C), 's-Hertogenbosck (B), Nijmegen (Vg), Rotterdam (C).

XXI. Verkeerswezen.

(Communication.)

Spoorwegwerkplaatsen. Toestand gewoon. Meer aanbod dan vraag. G. w.

Bleriek (Y), Haarlem (Mh), Tilburg (V).

Scheepvaart. Binnenscheepvaart. Toestand normaal. Geen vraag of aanbod. G. w.

's-Hertogenboseli (B).

Zee-scheepvaart en Rijnvaart. De zee-scheepvaart bleef toenemen, hoewel niet in die mate als vorige maanden. In totaal kwamen te Rotterdam binnen 799 zeeschepen, metende 854 128 netto registertonnen, tegen 779 schepen, metende 847 246 tonnen, in Maart 1910.

Bij de Rijnvaart werd de toestand nog gedrukt door het overvloedige aanbod van scheepsruimte.

Het aanbod van werkkrachten overtrof als gewoonlijk de vraag, maar van grooten omvang was de werkloosheid niet.

Rotterdam (Hcv).

Laden en lossen van schepen en spoorwegwagons. Voor de gewone losse dokwerkers was er, dank zij een tamelijken aanvoer van bouwmaterialen, matig werk. Voor de vaste dokwerkers was de toestand normaal.

Wegens ontslag van werklieden aan de electro-tinfabriek was er meer aanbod van werkkrachten dan gewoonlijk, maar bepaalde werkloosheid heerschte er niet.

Ylissingen (M).

Stalhouderij, vrachtrijderij. Slapte. Geen vraag of aanbod. G. w.

's-Hertogenbosch (B).