JONGEREN WERK COMITÉ. PRIJSVRAAG „ONZE NAAM".

Een nieuwen naam hebebn wij nog niet! !) Onze prijsvraag kwam helaas, en buiten onze schuld, ook net een maand te laat in het maandblad om veel effect te maken. Want de drooge opsomming van namen was niet aantrekkelijk!!

Wij hebben er eerst zeven uit gedistilleerd en toen drie:

1. Unie voor Staatsburgeressen.

2. Vereeniging voor Vrouwenplicht

[en -Rechten.

3. Nederlandsche Vrouwen-Beweging.

Na overleg met anderen besloten wij ten slotte de voorkeur en dus den prijs te schenken aan den naam Nederlandsche VrouwenBeweging.

Als motiveering moge het antwoord van een vooraanstaande plattelandsvrouw dienen, toen haar gevraagd werd, welken naam zij het best vond: ,Vrouwenplichten en -Rechten is mooi, maar als jullie nou heeten „Nederlandsche Vrouwen-Beweging" dan denk ik, daar hoor ik toch eigenlijk ook bij. „Staatsburgeressen" lijkt politiek, en meer zoo voor de stad!"

Wil de inzendster van den bekroonden naam, die het pseudoniem „Fortiter in re" koos aan Mej. Mr. M. Goedhart, secr, J.W.C., Oldenbarneveltlaan 25, Den Haag, melden welk boek zij verkiest: Madame Curie; het zoo juist verschenen „Der Vrouwen Levensweg" van dr. M. Esther Harding, of het Jaarboek I of II van het Internationaal Archief voor de Vrouwenbeweging. (Deel II verschijnt dezer dagen).

Noot van de redactie. Zooals men weet, werd het voorstel tot naamsverandering door de Alg. Verg. van 5 Nov. verworpen. Het bovenstaande betreft dan ook alleen den uitslag van den door het J.W.C. uitgeschreven prijsvraag.

ONZE „BEMINNELIJKE" STRIJDMIDDELEN.

Agenda's en Nieuwjaarskaarten.

Het is voor een vrouw niet moeilijk te ontdekken, dat met vriendelijkheid en hupschheid oneindig veel meer te bereiken is dan met felheid en eenzijdigheid. Dit behoeft heelemaal niet te beteekenen, dat men feministisch niet zuiver op de graad is! Maar wel, dat men voor

onze goede zaak ook op een beminnelijke manier kan strijden. En waarom niet? Op den man maakt het veel meer indruk, en ons vrouwen doet wat zachtheid en welwillendheid ook aangenaam aan!

Vandaar dat onze propaganda-middelen niet schreeuwerig en opdringend zijn, maar zich voordoen in zulke eenvoudige vormen als de nieuwjaarskaarten en de agenda's, beide weer in overvloed tot Uw beschikking. Over de nieuwjaarskaarten is maar een roep: eindelijk een echt aardige kaart! Het is een linoleumsnede van Ruscha Wijdeveld, een dochter van den bekenden architect.

De agenda s zijn net zoo keurig als het vorige jaar, iets grooter en wat dikker, doordat er nu maar twee dagen op een pagina staan.

Om de prijzen te kunnen handhaven, ondanks alle verbeteringen en de gestegen papierprijzen, hebben wij de oplaag vergroot. Voorziet U dus allen ruimschoots van deze eenvoudige propaganda-middelen en voert met het kleine boekje of met het aardige rood en zwarte kaartje een strijd tegen onbekendheid en lauwheid! Dit is het oogenblik dat alle individuele leden de vereeniging vooruit kunnen helpen.

Bestel dus maar meteen bij het Bestuur van Uw afdeeling of bij mevrouw A. M. Ruding— Fehmer, Baronielaan 4, Breda, postgiro 342864, Breda. Voor 30 cent krijgt U 5, voor ƒ 1.10, 20 en voor ƒ 5.30, 100 kaartjes. Agenda's 35 cent. Alles porto inbegrepen.

BIJ DE RECLAMEPLAAT.

Ter voldoening van het verzoek van de Centrale Propaganda-Commissie voor de Weldadigheidspostzegels is in dit nummer opgenomen het reclameplaatje dat herinnert aan den verkoop van de Postzegels en Prentbriefkaarten „Voor het Kind" van 1 December tot en met 5 Januari a.s. De opbrengst strekt ten bate van de vereenigingen, die zich belasten met de verzorging van het bescherming- en hulpbehoevende kind. Door dit reclameplaatje op een duidelijke zichtbare plaats aan te brengen kan door elke lezer of lezeres van dit blad de taak van de Commissie worden verlicht.

Het adres der Commissie is: Nicolaistraat 17, 's-Gravenhage.