BINNENHOF
De K.L.M. in de Eerste Kamer
De K.L.M. is in ons land populair. De heldhaftige, dikwijls gevaarvolle vluchten harer stoutste piloten dwingen bij grote scharen van onze bevolking welverdiende bewondering af. Wie heeft er niet de persberichten of radioverslagen gevolgd bij grootse ondernemingen van de K.L.M.? In zulke dagen leeft geheel Nederland in spanning. Geen wonder, dat ons volk deze luchtvaartmaatschappij alle goeds wenst.
Maar wederkerig vraagt men de belangstelling voor Nederland en zijn bevolking ook van de K.L.M. En hierover was het dat in de Eerste Kamer onze partijgenoot Wiarda Beekman het woord voerde. De spreker herinnerde aan de subsidie, die de K.L.M. ontvangt van de Nederlandse Regering, waardoor echter de Maatschappij aan zekere voorwaarden is gebonden. Eén van die voorwaarden is, dat de K.L.M. als regel uitsluitend vliegtuigen van Nederlands fabrikaat zal gebruiken.
Wiardi Beekman oefende nu kritiek op het feit, dat deze voorwaarde de laatste jaren niet wordt nageleefd, want sedert 1935 zijn alle nieuwe vliegtuigen van de K.L.M. in het buitenland besteld. En — wat de publieke opinie de laatste tijd wel zeer in beroering heeft gebracht is de aankoop van 6 Douglasvliegtuigen uit Amerika. Beekman bracht de bouw van deze nieuwe vliegmachines, een werkverruiming van grote betekenis, in verband met de grote werkloosheid in Nederland. Onze partijgenoot betoogde, dat de bouw van deze 6 toestellen in ons land aan 1000 arbeiders gedurende een jaar arbeid zou geven. In de eerste plaats betekent dit een groot geluk voor 1000 mensen om weer productief werk te mogen verrichten; verder zou het de overheid een betekenend bedrag op de steungelden besparen, terwijl de koopkracht van 1000 gezinnen belangrijk zou stijgen, wat de productie zeer ten goede zou komen. Verder wees Beekman op het feit dat de Hollandse vliegtuigfabrieken als Fokker en Koolhoven in het buitenland een goede naam hebben. Zij vervaardigen uitstekende militaire toestellen en zijn zeker in staat, ook de verkeersvliegtuigen te bouwen. Wijzende op de Nederlandse scheepsbouw, die een eersterangs positie op internationaal terrein inneemt, wees Beekman op de grote mogelijkheden, die er ook voor onze vliegtuigfabrieken zijn weggelegd. Daarom vroeg hij aan Minister Van Buuren (Waterstaat) of deze er toe wilde medewerken, het aankopen van vliegtuigen door de K.L.M. in het buitenland stop te doen zetten en terug te keren tot de Nederlandse industrie.
De Minister echter vond, dat onze partijgenoot de zaak te eenvoudig had gesteld. De ontwikkeling van de vliegtuigbouw verkeert in een stormachtige
periode. Voortdurend is hier wisseling, verandering, uiteindelijk vooruitgang.
Juist omdat de K.L.M. moet kunnen blijven concurreren met buitenlandse maatschappijen, die meestal een buitengewoon hoog regeringssubsidie hebben, moet zij omzien naar vliegtuigen, die aan de hoogste eisen voldoen. En de Minister betwijfelde of er, zoals Beekman beweerde, in Nederland verschillende fabrieken hiertoe in staat zijn.
In de ontwikkeling van de vliegtuigbouw is het nodig, dat vooruitziende controleurs grote plannen maken; proto-typen bouwen, series bouwen enz.
De Blaasbalg en de schoonmaak
Broedend over de inhoud van mijn wekelijks babbeltje gleed mijn blik over het blad „Blaasbalg". Dit orgaan voert pittige frisse lucht aan om de strijd tegen het fascisme aan te wakkeren, om grote schoonmaak te houden tegen de ellendige gemene fascistische bacteria. Blaasbalg- frisse lucht en schoonmaak. Zo gleden mijn gedachten van de strijd der maatschappij naar de strijd in de huishouding, die momenteel hoogtij viert.
Schoonmaak — grote schoonmaak — ik ben er in principe tegen, omdat ik dit geen evenwichtige werkverdeling vind van de huishoudelijke taak. Dat men eens per jaar eens in alle hoeken en gaatjes moet kijken en eens grondig de zaken reinigt, best; maar waarom moeten we dit in een race tempo doen, waarom moet alles achter elkaar, waarom gaat men met buurvrouw hier een wedstrijd beginnen. Het zware werk dagen achter elkaar is voor velen te inspannend. Moeheid, kribbigheid, humeurigheid van de huisvrouw zijn vaak de gevolgen. Ik kan me best indenken dat vele mannen een hekel hebben aan dit voor jaarsfeest, het is voor hen ook heus geen pretje dagenlang in de herrie te zitten. Voor de huisvrouw is zo'n schoonmaak ook geen pretje, vandaar dat het me veel beter lijkt, de schoonmakerij in brokjes te verdelen. Iedere maand een hapje, dan komt toch alles aan de beurt. Socialistische vrouwen, denkt eens aan het Plan van de Arbeid. Daar is alles er op gericht om te komen tot een evenredige werkverdeling, geen crisis, geen hoogconjunctuur! Pas het plan van de arbeid in uw huishouding toe en houd geen hoog conjunctuur van de schoonmaak.
Ik dwaal echter van mijn frisse lucht af. Frisse lucht hebben ook onze huishoudelijke zaken nodig, niet alleen in de schoonmaaktijd maar altijd en overal. Frisse lucht is voor onze gezondheid
enz. Dit alles verwacht de Minister blijkbaar wel van de reuzenbedrijven als de Douglas-fabrieken in Amerika, maar niet van onze inlandse industrie.
Minister Van Buuren voegde hier echter aan toe, dat hij de Nederlandse vliegtuigbouw in de toekomst niet wilde afwijzen. *Er zal moeten komen, met nadere medewerking van de Regering een sterker stimulering van dit bedrijf, o.a. ook het bouwen van proto-typen, het bestuderen en uitvoeren van steeds nieuwer plannen.
Het is stellig te hopen, dat het bij de Regering ernst is met dit belangrijke vraagstuk. Een groot en vruchtbaar terrein van de binnenlandse industrie ligt hier te wachten; een belangrijke werkgelegenheid voor honderden ontwikkelde arbeiders is hier te vinden.
H. W,
van zeer groot belang. Het klimaat binnenshuis is veel geschikter voor voortplanting van ziekte en bederf kiemen, dan buiten. De lucht in huis is altijd stoffig, komt niet intens in aanraking met de zon. Binnenshuis ademen wij geheel onwillekeurig lang zo diep niet in dan buitenshuis. Frisse lucht jaagt bedomptheid, benauwdheid, stof en alle duffigheid uit onze woning en uit onszelf. Open de ramen en zet alles op zijn tijd eens in het zonnetje. De zon is een prachtige geneesheer. Motten, schimmel en bederf slaan op de vlucht. Zon geeft de mensen nieuwe en frisse kracht, zon en frisse lucht ook voor onze huishoudelijke zaken, we kunnen ze er niet genoeg in koesteren. Daarom is het te begrijpen, dat de schoonmaaktijd in het voorjaar valt. Dat na de kachelperiode, de zaken gelucht worden, maar doe het verstandig en ga u niet te buiten aan een schoonmaakwoede.
Nog enkele wenken, die nu te pas kunnen komen.
De „Jabo" mat is een verbeterde uitgave van de vertomatten. De gewone twisted matten zijn wat grof en hebben vaak ongelijke en dikke zelfkanten en verbleken gauw,
De Verto matten van de ver. touwfabrieken zijn mooier, ook in mooie patronen en kleuren te krijgen, ze lopen echter spoedig uit en vlekken zijn zo goed als niet te verwijderen.
De Jaco mat is iets nieuws, dat beter lijkt en ook in mooie kleuren te verkrijgen is. Echter, de praktijk heeft ons nog niet geleerd, hoe ze zich op den duur zal gedragen.
Inplaats van roetjes, die men door de zoom van een gordijn steekt, kan men spanveren gebruiken. Deze zijn rekbaar, per cm. te verkrijgen en zeer dun, zodat het gordijntje mooi glad en strak voor het raam komt.
E. J. BRUINS.
VOOR DE HUISVROUW