Groep IV vertelt ons dat meel en meelfabrikaten belast zullen worden. Wat helpt het of de tarwe onbelast blijft, wanneer van meel en bloem invoerrecht moet worden betaald ? Welk product speelt grooter rol in de huishouding dan juist het meel, de grondstof voor ons dagelijksch brood? En zal niet iedere huismoeder die van een gering of zelfs maar betrekkelijk gering inkomen moet huishouden met schrik een onafwendbare stijging der broodprijzen tegemoet zien?

Klompen worden belast met lOpCt., lijsten, meubelen, kurken, mandemakerswerk, er komt op dit alles invoerrecht volgens de nieuwe tariefwet. Leer, zeemleder, schoenmakerswerk, handschoenen, portemonnaies e. d. artikelen, betalen van 2 tot 12 pCt. Ons naaigaren, breiwol, touw en koord werk worden belast; manufacturen, dekens, borduur- en kantwerk, linnengoed, gemaakte kleedingstukken, hoeden, tapijten en gordijnen, van dat alles zal een tamelijk hoog invoerrecht worden geheven. Aardewerk, porselein, pottenbakkerswerk, er staat een recht op van 12 pCt., alle mogelijke glaswaren worden vrij hoog belast; gebroken glas is vrij, gelukkig! Alle mogelijke voedings- en genotmiddelen staan onder groep XIII met een inkomend recht, menigmaal van f25.— per 100 KG. aangegeven.

Ik deed hier opzettelijk slechts enkele grepen uit die artikelen, welke het meest voorkomen in de huishouding, en wier prijsverhooging van directen en zeer merkbaren invloed zal zijn op ieder huishoudelijk budget.

De regeering zegt, dat de nieuwe tariefwet niet zoo zwaar

zal drukken op de consumenten, omdat zij zooveel eerste levensbehoeften vrij laat of zelfs zeer gering belast. Wèl acht ook zij een stijging in prijs van sommige artikelen onvermijdelijk, maar zij verwacht daartegenover een stijging van loonen, door meerderen bloei van sommige takken van industrie die door de ingediende wet zullen worden beschermd.

Ik wil in het midden laten wat er van een te wachten loonsverhooging in sommige takken van bedrijf zou kunnen komen. Maar gaat men de courantenberichten na, dan komen er klachten van tal van industrieelen dat zij ongevraagd en ongewenscht bescherming zullen genieten; winkeliers klagen dat hun winst achteruit zal gaan, wanneer zij meer dan tot nu toe het geval was, zijn aangewezen op een omzet van voornamelijk inlandsche producten, zoodat van die allen geen loonverhooging valt te wachten voor hun personeel. Bovendien is daar nog de talrijke schare van ambtenaren die enkel de lasten zullen ondervinden van duurder levensmiddelen. Dit alvast tegenover het optimisme van de Regeering, waar de meeste vrouwen het wel niet mee eens zullen zijn. Maar er is meer.

Deze nieuwe tariefwet levert weer voor de zooveelste maal het bewijs hoe eenzijdig wetten moeten zijn, die enkel door mannen worden gemaakt. Zoo ergens, dan zouden het hier de vrouwen zijn die uit practische ondervinding konden spreken van hoeveel invloed prijzen van levensmiddelen en van andere artikelen van dagelijks gebruik zijn op de welvaart van het gezin, dus mede op die van het volk. Wij meenen dan ook nu weer er met den meesten nadruk op te moeten wijzen dat het zeer ten nadeele is van het algemeen belang dat een wetsvoorstel als deze tariefwet in de volksvertegenwoordiging kan wérden behandeld, zonder dat daarbij de vrouwen haar inzicht en practische ervaring kunnen doen gelden. Hare belangen, maar nog meer die van haar gezin staan in dubbele mate op het spel; zij toch zouden moeten kunnen mede oordeelen of een verhooging v an invoerrechten is in bet belang van de volkswelvaart, al dan niet, en verder öf middelen als de thans voorgestelde de gewenschte zijn om de gelden te verschaffen voor eene in uitzicht gestelde sociale wetgeving.

F. S. van Balen—Klaar. i

Het Vrouwenkiesrecht en de gehuwde Vrouw.

(Vervolg).

Laat ons nu nagaan, welk belang de gemeenschap heeft bij het kiesrecht der gehuwde vrouw. Het belang van het gezin wordt er door bevorderd. 1°. bij het maken van kinderwetten.

Hierbij valt allereerst in het oog, dat de wetgeving, waar deze het gezin betreft, juister zal worden. Beter dan de vaders, beter dan de ongehuwden, hetzij man of vrouw, kunnen de moeders oordeelen over de nooden en behoeften van kinderen. De kinderverzorging is haar bepaald werk. Moet dan, bij het maken van kinderwetten, juist de speciale kinderkenner, om het zoo eens te noemen, niet gehoord worden? Neem het moeilijk vraagstuk van de tuchtscholen, neem in het algemeen de questie's, die zich voordoen bij de zorg voor het verwaarloosde kind; zeker mogen allen, die in kinderen belang stellen, wel samen werken, om daarvoor de beste oplossing te vinden.

Nu kan niet beweerd worden, dat degenen, die de stoot hebben gegeven tot wetgeving in dezen, die geijverd hebben voor tuchtscholen, voor ontzetting uit de ouderlijke macht, gebrek hadden aan belangstelling voor het kind. Maar hunne kennis moet noodzakelijk achterstaan bij die van moeders van gezinnen. In dezen kan ook de ongehuwde vrouw niet zoo'n juist oordeel worden toegekend; vooral moeders bezitten, naast de liefde voor het kind, ook het practisch inzicht om aan de misdeelde kinderen, wien het aan goede leiding heeft ontbroken, zoo goed mogelijk dat gemis te vergoeden. \\ aar ter sprake komt de criminaliteit van de jeugd, mag men tenminste ook haar — ook al zijn er nog veel moeders die hare kinderen bederven — wel zeker zooveel kennis van de kinder-psychologie toeschrijven, dat ook haar stem bij het nemen van maatregelen daartegen, worde gehoord.

2°. Bij het maken van woningicetten.

V ie ondervindt meer de voordeelen die een goede, wie

meer de nadeelen, die een slechte woning biedt? Wie kent daarom beter de eischen, waaraan eene behoorlijke woning heeft te voldoen? Er zijn zeker tal van punten waaromtrent de huisvrouw, maar evenzeer de man, het woord moet laten aan hvgienische en bouwkundige specialiteiten. Maar questie's, als zooveel M3 lucht per persoon, zijn niet de eenige, die ter sprake komen. De moeiliikheden' doen zich

juist voor, waar de practijk niet aan de theorie kan beantwoorden. De meeste huisvrouwen weten dat er geschipperd moet worden en ook hoe allerlei moeilijkheden practisch minder hinderlijk kunnen worden gemaakt.

^ olmaakt hvgienische huizen te schenken aan iedereen is niet mogelijk, en dat kunnen de mannen niet en de vrouwen evenmin, maar als het er op aankomt, goed bewoonbare huizen te schenken aan de Nederlanders, woningen, die dus theoretisch en practisch de minste bezwaren hebben, dan dient daarbij gehoord te worden de huisvrouw, wier blik in dezen meer gescherpt is, dan de uitsluitend door theoretische overwegingen geleide man.

8°. Bij het maken van belastingwetten.

„Nu', zult ge zeggen, „het maken van belastingwetten, laat dat aan de mannen over, hoeveel vrouwen zullen daar nu belang in stellen?"

Maar neem aan, dat men indient eene indirecte belasting op de levensmiddelen; zouden daar de vrouwen niet voor in beweging raken? Wordt die belasting ingevoerd, zij heeft er de meeste lasten van.

De duurte der tijden wordt in het huisgezin het meest gevoeld. De werkmansvrouw moet met het weekloon toekomen en de kinderen vragen niet minder om eten, onverschillig of het brood al of niet duurder is geworden. Als zij dus hare stem kan doen hooren, wanneer zulk eene wet wordt ingediend, dan zullen juist de getrouwde vrouwen eenstemmig zoeken te bewerken, dat de verhooging op .. andere, voor het gezin minder nadeelige wijze wordt verkregen.