„We gaan elke morgen met de peuters maar een eindje wandelen. Met een spandoek. Want het is toch te gek, dat we geen opvang voor al deze kinderen hebben." Aldus een van de medewerksters van het klubhuis De Karre aan het Floresplein, waar vanmorgen een aantal peuters en ouders, gewapend met spandoeken inderdaad „een eindje gingen wandelen". Als protest tegen het feit, dat er geen peuterleidster meer voor de peuterspeelzaal is. De Karre heeft in de afgelopen drie jaar tweemaal een peuterleidster gehad in het kader van de interim-regeling. Een regeling die nu is afgelopen. „En nu moeten we maar weer afwachten. Te gek vinden we. Morgen hebben we een gesprek met wethouder Wagenaar. Maar eens zien wat daar uitkomt."
Collectie
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Kop
- Aan RU Groningen Hylke Tromp benoemd tot lector
- Soort bericht
- Artikel
- Krantentitel
- Nieuwsblad van het Noorden
- Datum
- 08-01-1980
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Nieuwenhuis
- Plaats van uitgave
- Groningen
- PPN
- 833013246
- Verschijningsperiode
- 1888-2002
- Periode gedigitaliseerd
- 1888-1994
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- Groninger archieven
- Nummer
- 6
- Jaargang
- 93
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Met spandoek en peuters wandelen
Aan RU Groningen Hylke Tromp benoemd tot lector
Hylke W. Tromp is benoemd tot gewoon lector in de faculteit der rechtsgeleerdheid aan de rijksuniversiteit Groningen in de polemologie. Hij krijgt hiermee een deel van de leeropdracht die prof. dr. B. V. A. Röling had. Dr. Hylke Wijbe Tromp werd op 27 juli 1935 in Sneek geboren. Hij studeerde sociale en politieke wetenschappen aan de katholieke universiteit Nijmegen en tevens in West-Berlijn. In oktober 1962 legde Tromp het doctoraal examen af. Sinds 1964 is hij als wetenschappelijk medewerker (thans hoofdmedewerker) verbonden aan het polemologisch instituut van de rijksuniversiteit Groningen. In het zomersemester van 1974 is hij gasthoogleraar geweest aan de Vrije Universiteit te West-Berlijn. Tromp promoveerde op een dissertatie getiteld: „Politieke opvattingen en politiek gedrag in internationale crisissituaties."
Verval aan het Paterswoldsemeer
(Van een onzer verslaggevers)
Terwijl aan de noordkant van het meer de stad Groningen enthousiast zijn nieuwbouwwijken uitlegt in de richting van het Paterswoldsemeer, neemt aan de andere kant, de zuidzijde, het verval toe. De Zuidwesthoek, waar in vroegere tijden de stadjers elkaar troffen op het terras van de uitspanning of in de doolhof, wordt nu aangevreten door water en wind. Verlatenheid alom, al bevindt zich achter ~de uitkijk" nog een gelegenheid, waar men voor een goede prijs een goede maaltijd kan gebruiken. Maar wie wat verder kijkt ziet de schots en scheef in elkaar hangende botenhuizen. Een eindje verderop aan de Meerweg staat als een herinnering aan vroegere, betere tijden het al lang leegstaande houten theehuis. Een van de mooiste plekjes aan het meer, maar ongebruikt. Helemaal vooraan de Meerweg gaan tussen hoge bomen en struikgewas de restanten, schuil van de voormalige speeltuin. De ingang van de schelpengrot lijkt nog vrij intakt, de verroeste glijbaan roetsjt niet meer. Toch heeft het verval van dit gebied zijn langste tijd gehad. Door het bestuur van het Meerschap Paterswolde, waarin de gemeenten Groningen, Harenen Eelde samenwerken, wordt hard gewerkt om plannen voor die Zuidwesthoek gerealiseerd te krijgen. Het accent van die plannen ligt op de dagrecreatiè - er komen een hetere en grotere haven, nieuwe botenhuizen, werf, parkeerterreinen, enzovoort. In het komende voorjaar zullen de definitieve besluiten daarover u orden genomen.
• De voormalige schelpengrot en glijbaan
• Botenhuizen in verval.
• De uitkijktoren aan het meer.
Reeks inbraken
Inbrekers hebben de afgelopen nachten op diverse plaatsen in Groningen hun slag geslagen. Zo werden in de nacht van zondag op maandag een aantal sigarettenaanstekers met een totale waarde van 5000 gulden bij een grossierderij aan de Schuitemakersstraat buit gemaakt. De inbrekers kwamen binnen door een deur te forceren. Bij verfhandel Bossina aan het Zuiderdiep maakte een onbekende 2700 gulden aan cheques en geld buit, terwijl uit een woning aan de Otto Eerelmanstraat voor 1500 gulden sieraden verdween. Op heterdaad betrapt werd de 18-jarige J.E.V. uit Groningen in een fietsenzaak aan de Korreweg. De jongeman werd door eigenaar Bus aan de politie overgedragen. Tenslote werden inbraken gepleegd bij een radiateurenfabriek in de Geulstraat (1800 gulden), in een woning aan de Mutua Fidesstraat (40 girobetaalkaarten) en mist een bewoner van de Duindoornstraat een geldkistje, zijn cassetterecorder, een horloge en diverse schaaktrofeëen.
Suggestie Stuurgroep Huisvesting: 'Geen woonvergunning meer voor kopers van huurhuizen'
(Van een onzer verslaggevers)
De gemeente Groningen moet geen woonvergunningen meer verlenen aan kopers van huizen die tot dan toe huurwoning zijn geweest. Bovendien is de oprichting van een niet-commercieel kamerbemiddelingsbureau gewenst. Deze aanbevelingen zijn verwerkt in een overzicht van de adviezen die de gemeentelijke Stuurgroep Huisvesting Alleenstaanden en Tweepersoonshuishoudens gistermiddag heeft aangeboden aan wethouder L.J. Westerhoff van woonruimteverdeling.
De Stuurgroep heeft verder kritiek op de nota die B en W onlangs hebben gepubliceerd over de werking van de huidige huisvestingsnormen. De Stuurgroep is het wel eens met de conclusie van deze nota, dat in de toekomst ook vierkamerwoningen toegewezen moeten kunnen worden aan tweepersoonshuishoudens, maar vindt dat deze nota berust op te weinig feitelijke gegevens over woningnood en woningvoorraad. Het effect van de toekomstige normverruiming is daardoor nauwelijks te voorspellen.
De Stuurgroep adviseerde begin vorig jaar om de commerciële kamerbemiddelingsbureaus aan vergunningen te binden door een gemeentelijke verordening en is tevreden dat dit advies is overgenomen, al kleven er aan de ontwerp-verordening nog enkele bezwaren. De stuurgroep houdt zich ook met de kamerbemiddeling bezig omdat nog vele alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens de komende jaren op een kamer zullen zijn aangewezen, ongeacht de inspanning voor nieuwbouw van woningen. Daarom moet de gemeente verder gaan en een niet-commercieel bureau oprichten, vindt de Stuurgroep. Tenslotte heeft de Stuurgroep zich gesteld achter de Huurdersactie Oosterpoort, om geen woonvergunningen meer af te geven aan kopers van voormalige huurwoningen. „Een huurwoning moet een huurwoning blijven", vindt ook de Stuurgroep.
Wijnne en Barends Al 125 jaar in scheepsladingen, pakjes en passagiers
~We doen al 125 jaar in scheepsladingen, pakketjes en passagiers. En dat hou je alleen maar vol als je het erg goed doet. We zijn begonnen als cargadoorskantoor. Later is er voorzichtig de rederij bijgekomen. Maar vrijwel direct is er ook de aanzet gegeven tot wat nu een van de oudste en meest gerennomeerde reisbureau's van Groningen is geworden." Menno M. van der Woude, general-manager van het Groninger reisbureau Wijnne en Barends over het 125-jarig bestaan van deze firma. Wijnne en Barends is een begrip in het Noorden. Niet alleen als reisbureau maar nog meer als rederij. Op 1 januari 1855 werd de firma gesticht door Johan Herman Wijnne en Barend Barends. In de eerste plaats als bedrijf dat zich bezig hield met „Cargadoors-, Reederij-, Assurantie-, Expeditie- en Agentuurzaken" zoals het „Balancenboek" vermeldde. /
De rederij bestond uit bfet aandelenbezit in een aantal schfcpen, dat in 1861 vijf en 1866 dertien bedroeg.
• Agentuur voor vervoer van landverhuizers per zeilof stoomschip.
• Menno van der Woude met de oorkonde waarin Wijnne en Barends de agentuur voor het. vervoer van landverhuizers krijgt.
Reisbureau
Vrijwel tegelijkertijd moet er ook begonnen zijn met iets wat is uitgegroeid tot het huidige reisbureau. Nog is er in het Groninger hoofdkantoor van de reisafdeling, al sinds jaar en dag aan de Zwanestraat gevestigd, de uit 1857 daterende oorkonde te vinden, waarin het Antwerpse ~Kantoor voor Landverhuizers per Stoom- en Zeilschepen van Ridder en Co" aan het Groninger bedrijf een agentuur verleent. Overigens is een van de oprichters,, Johan Herman Wijnne, vrij kort na de oprichting van de firma overleden. Hij kwam om het leven bij, cynisch genoeg, het eerste spoorwegongeluk dat in Nederland plaatsvond, op 2 juni 1868 in de omgeving van Breukelen. Het jubileum zal overigens niet uitbundig worden gevierd, omdat in november van het afgelopen jaar de laatste Barends in het bedrijf, de 60-jarie Niels Barends is overleden. Van der Woude: ,Dat wil overigens niet zeggen, dat we dit jubileum zomaar voorbij laten gaan. In dit jaar organiseren we in samenwerking met de Stichting Pro Navigare een tweetal speciale cruises. Een naar Marokko, Spanje en Portugal en een combi-toer naar Amerika. Daarbij wordt een bezoek van een week met excursies aan New York, Washington en Philadelfia gecombineerd met een cruise van een week naar Nassau en Bermuda. Verder hebben we nog een Rijnreis op het programma en werken we nog aan een vliegreis naar Spanje."
Cruise-gebeuren
Met name aan het cruise-gebeuren in het Noorden heeft Wijnne en Barends - overigens in samenwerking met het Nieuwsblad van het Noorden - stevig meegewerkt. In 1975 is samen met het Nieuwblad een eerste cruise georganiseerd.
Van der Woude: „We begonnen voorzichtig. Twintig hutten hadden we gereserveerd. Er hadden, achteraf tweemaal zoveel mensen meegewild. Het jaar daarop gingen 105 mensen mee naar de Noordkaap."
Na deze cruises, waarmee een paar forse dreunen op de vaderlandse cruise-markt werden gegeven, is toen de stichting Pro Navigare opgericht, die
nd uit de mensen van deze
„Nieuwsblad-cruipes". Het Nieuwsblad is daarmee overigens na de tweede cruise gestopt. Maar het Noorden was cruise-minded gemaakt. De reis-afdelig en de scheepvaartafdeling van Wijnne en Barends zijn overigens al weer een aantal jaren zelfstandige eenheden. De rederij Wijnne en Barends is eigenlijk pas goed gaan groeien bij het teruglopen van de kleine rederijtjes, meestal bestaande uit kapiteineigenaars.
Vertrouwensmakelaar
„Zo'n cargadoors-kantoor als wij was eigenlijk een vertrouwensmakelaar. Zorgde voor de bevrachting, maar ook voor de boekhouding en de personeelsvoorziening. Alles dus. Toen die kleine rederijtjes langzamerhand verdwenen, is men op het juiste moment een nieuwe koers gaan varen. En is zelf schepen gaan bouwen. Momenteel zijn er zo'n zes schepen in de vaart, allemaal vrij nieuwe. Want de bedrijfspolitiek is altijd geweest, schepen ouder dan vijf jaar af te stoten. Daarnaast is in 1976 in de Eemshaven de terminal gebouwd, waar onze schepen bij het eigen bedrijf kunnen lossen en we in feite een distributiecentrum voor de klanten hebben. In het verlengde van al deze activiteiten ligt dan nog een assurantieportefeuille, maar ook de afhandeling van zaken op Eelde. Daar opereert ons bedrijf GGA (Grandservice Groningen Airport)". Ook de ontwikeling die het reisbureau heeft door gemaakt is nogal fors geweest. In feite van de landverhuizers uit de negentiende eeuw, via vervoer naar Nederlands-Indie en de emigratie-golf na de Tweede Wereldoorlog, waarin het bedrijf het KLM-agentschap verwierf naar de toeristenmarkt die begon op te komern inde vijftiger jaren. ~En binnenkort is ons bedrijf geheel gecomputeriseerd. Kun je een ticket naar Londen aanschaffen bij ons waarbij dan direct contact wordt gezocht met de computers van de luchtvaartmaatschappijen." Een forse sprong van het cargadoorskantoor uit 1855 naar nu.