KuirruaiAAßf r, VOLKSWAGENONDERDELEN "V DOLF VAN EYK Rotterdam-Centrum: " Kogelvangerstraat 10 • — tel. 010 - 362277 servicestation: Adrianastraat 52 — tel. 010 - 362675 , Rotterdam-Zuid: Wapenstraat 12'- tel. 010 - 841852 Den Haag:' Weimarstraat 276 - tel. 070 - 391229 k -■■■-■■-•• M w[ •'■ •■ - A
Collectie
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Het vrije volk : democratisch-socialistisch dagblad
- Datum
- 02-05-1974
- Editie
- Dag
- Uitgever
- De Arbeiderspers
- Plaats van uitgave
- Rotterdam
- PPN
- 832737143
- Verschijningsperiode
- 1945-1991
- Periode gedigitaliseerd
- 1945-1991
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Gemeentearchief Rotterdam
- Nummer
- 8475
- Jaargang
- 30
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Er is helaas een probleem met het ophalen van de afbeelding.
Dit kan twee oorzaken hebben:
Probeer het later opnieuw.
Advertentie
Advertentie
j NOTEBOOM I p. Teyefa dealer veer R'dom en omgeving met de 11 * meeste ervaring en service. til Burg. van Slijpenlaon 3r tel. 323644. '■*■..'-;■,•• Il ■ Trijtanweg 1-3, R'dom; v.m. i.j IJsselmonde, tel. 193311.'." ■-. '■ ■ 193397-820540 .' il Een van de vele modellen van Toyota met — ' '—-. Il reden de best verkochte Japanse automobiel fj TOYOTA H TOBO A I TREKHAKEN || met Rijkskeurmerk, voor alle type auto's. j— II IJ KOMPLEET GEMONTEERD, INCLUSIEF 8.T.W..0.a.:W:,"D' ■ H AudMOOS-LS. - ƒlBs*-!; FIAT 128 'f 175.- li ■ BMW 1600-1800 , '.'f 170- Taunus 17-20 M ƒl7O.- II ■ Citroen ID-19-20 . ƒ195.- . Ford Capri - • ƒ 175.- B ■ Dalsun Cherry. ;i;. ƒ 185.--- .VW 1200-1300 - f 175-"'» Oe hierbij behorende 2e SPIEGEL mcl. BTW ƒ 12.50. ■.' . - ■ . . J
Inbouwset
De inbouw bestaat uit een Westfalia hefdak, met in het doekgedeelte rentilatie-openingen, een hangkast van redelijke afmetingen, gezien de totale ruimte, een twee- en een éénpersoons zitbank, met daaronder bergruimte, twee wandkastjes geplaatst boven het motorcompartiment, met elk twee schuifdeurtjes. Voorts zit er een kastcombinatie in voor het opbergen van de watertank en de gasfles met boven dit gedeelte 'n gootsteentje van kunststof inclusief een waterpomp; aan de andere kant van de combinatie vindt men een ruimte om potten en pannen op te bergen, of om er een ijskastje in te laten bouwen. Daarboven is weer een andere, kleinere ruimte om bijvoorbeeld het bestek op te bergen met helemaal op de top het gastoestel.
Kunststof
Boven de opklapbare tafel hangt een 12 volt TL-lampje. De wanden van de wagen zijn bekleed met spaanplaat, dat met kunststof is overtrokken.
Resten nog de tweemaal twee persoonsbedden waarvan één in het woonverblijf en de andere boven het
motorgedeelte en waarvan een groot deel buiten de auto steekt. •
De eerste nacht hebben we op het bed in het woonverblijf geslapen. Afgezien van het feit dat het voor mij wat aan de korte kant was, bleef er maar zeer weinig ruimte over om je uitte kleden. ;£**»<'',-■
Het bed boven het motorgedeelte is 'ccl praktischer. Niet. alleen is het langer, maar 's morgens bij 't opstaan
is het toch prettiger om in het intact gebleven woongedeelte te stappen, om je aan je kopje thee te wijden.
Het systeem om dat bed „in stelling" te brengen is vernuftig uitgedacht. In nog geen tien minuten is het gemonteerd. Bij het openmaken van de achterklep vindt men een dikke multi- Plexplaat, die naar buiten'wordt getrokken. Aan het eind daarvan zitten twee pinnen die- weer in twee gaten vallen. Het geheel hangt aan twee stangen, waarmee 'ook de achterklep verbonden is.
• Het gedeelte van het bed dat buiten de wagen steekt wordt door tentdoek overtrokken, waarin ook twee afsluitbare ventilatievensters zitten.
Carina-serie uitgebreid
Toyota heeft zijn Carina-serie uitgebreid met het type 1600 ST, dat qua techniek geluk is aan de Celica 1600 ST. >, -
.., De krachtbron is een 113 SAE pk motor met twee carburateurs. Voorts is de wagen met een 5-versnellingsbak uitgerust.
v Uiterlijk onderscheidt de Carina zich van de andere drie typen uit deze 'serie door een dubbele bies over de totale lengte van, de wagen. $j De prijs bedraagt 11.299 gulden. Importeur Louwman & Parqui, Leldschendam. ;... [y.
TEST Tien dagen trekken met verbouwde VW-bestel door Wim Bont
EEN KAMPEER AUTO BIEDT VRIJHEID Blijven staan waar je maar wilt
Met een kampeerwagen op stap gaan is een vorm van kamperen die zich de laatste jaren verheugt in een toenemende belangstelling. Eén van de voordelen is, dat men bij wijze van spreken kan gaan en staan waar men wil. Een ander is de grote mate van onafhankelijkheid: valt een kampeerterrein of wat dan ook tegen,'in een tijd van een wip is de boel ingepakt en. men rijdt weer naar een ander stekkie. HÉHi
Het behoort ook niet tot de .fantasieën om de maaltijd aan een afgelegen beekje, op een leuk marktpleintje, of bil een mooi oud haventje te gebruiken. •■.-''. ;ÏW-S' • "'■>
Er is nog een punt dat het gevoel van vrijheid vergroot. In een bestelwagen zit men veel hoger dan in een' personenwagen, men kijkt derhalve over het voorrijdende verkeer heen, en heeft een uitstekend uitzicht over wat zich op de weg afspeelt: • .
De basis van een kampeerauto is de bestelwagen. Een stuk of zes merken komen ervoor in aanmerking. Deze zijn de VW-bestelwagen, met een keuze uit twee verschillende motoren, de Renault Super Estafette 1000, met een standaard uitgevoerd verhoogd dak, de Citroen H 1600, de grootste van de zes, de Mercedes L 207 of zijn evenbeeld de.Hanomag, de Fiat 238, de goedkoopste'in zijn soort en de Ford Transit. Verschillende bedrijven hebben: er zich op toegelegd complete kampeerinbouwsets te leveren om deze bestelwagens tot een kampeerwagen om te bouwen. . ■• '. • Eén van deze bedrijven is de firma Ames.uit Zwijndrecht, die naast inbouwsets ook vele extra's levert. Het maakt uitsluitend sets voor de VWbestel onder de naam 'Amescadór.' ■ Tien dagen zijn mijn vrouw en ik met een VW-kampeerauto op stap geweest. De wagen was niet nieuw, de inbouwset, geschikt voor vier personen, wél.
Dé VW-kampeerauto. in vol ornaat. Aan de achterkant een deel van het tweepersoons bed. Boven op'het' dak het Wesifalia hef dak. De luifel behoort niet bij de inbouwset, maar wordt geleverd als een extra.' '■"
Afwerking
I Over de afwerking van de inbouwset, die 4650 gulden kost, niets dan lof. veel zorg is eraan besteed om in de toch niet grote oppervlakteruimte, alles zo efficiënt mogelijk in te delen"
Op één punt na is men daarin geslaagd vinden wij. De opstelling van de cömbinatiekast is niet zo gelukkig gekozen. Deze staat aan de kant van brede schuifdeur.' Niet alleen dat deze kast veel van de instapruimte in beslag neemt, men kan ook moeilijk de schuifdeur open en dicht doen. Mijn vrouw kreeg het niet voor elkaar en ik met m'n lange armen nauwelijks.'
. Om dit bezwaar op te heffen .wordt In de,volgende serie van dit type de combinatiekast lager gemaakt, aldus Ames., . -;'. ~..'._ .. ;;.„..-, '..>..;vv;.;-'.
De wagen zelf was niet nieuw; ■ om Precies te zijn: hij had er al 75000 km | opzitten. Wél zat er een nieuwe 1,6 li- - ..ter motor in en dj wagen verkeerde verder in '. een voortreffelijke (ook technische) staat.'"' ; De luchtgekoelde motor van 50-DlNpk (de 1,8 liter motor heeft een vermo-1 gen van 68 DIN-pk) zit' achterin en drijft ook de achterwielen aan. De topsnelheid ligt rond de 115 km/ uur. Zijn acceleratiesnelheid is, gezien het hele hebben en houwen dat men meesleept, nog redelijk. Bij ■ het be, klimmen van wat steile heuvels moest al gauw worden teruggeschakeld. • ■■ . . Het. brandstofverbruik viel-wat te- - ; gen. Ik kon niet boven de één op zeven komen, terwijl ik in het algemeen niet boven de 90 km/uur heb gereden. ' .Het schakelen leverde geen problemen op.'Alle versnellingen zijn gesynchroniseerd. De pook zit wat ver weg van de bestuurder. '.-':': : De besturing is vrij direct en de bediening ervan is niet te. zwaar. ;>,-!,'>" . Doordat de motor achterin; is . gebouwd is de'; combinatie wel gevoelig voor zijwinden. SféjüS De vering is uitstekend en kan bijna vergeleken worden met die van een personenauto. De vier wielen zijn onafhankelijk van elkaar opgehangen, de vering bestaat uit torsie-elementen.
Zelf bouwen of laten doen
Financieel gezien zijn er verschillende mogeiykneden om eenkampeerauto aan te schaffen. De een is duurder dan de ander. Men kan zich een gloednieuwe en compleet ingerichte wagen kopen; een VW-kampeerauto ingericht met een Westfalia-uitrusting kost tussen de 20.000 en 22.000 gulden. Goedkoper is het als men de kale bestelwagen aanschaft en die door een bepaald bedrijf laat inrichten. Natuurlijk kan men dit, als men handig genoeg, ook zelf doen.
Het is niet noodzakelijk dat de bestelwagen nieuw is. Er wordt immers alleen maar in de zomer mee gereden. Het goedkoopst is dus een goede tweehands bestelwagen te kopen en hem naar eigen wens en behoefte om te (laten) bouwen tot een kampeerauto. Men moet er wel op letten dat de wagen is voorzien van een geel kentekenbewijs, ten teken dat op deze wagen 16 procent bijzondere verbruiksbelasting is betaald. '"■"/"••:
Bestelwagens met een grijs kentekenbewijs zün dus een stuk goedkoper in aanschaf; ze vallen onder de benaming bedrijfswagen en mogen ook, behalve naast de bestuurder, geen personen vervoeren. Als men aan een paar voorwaarden voldoet dan hoeft het geen bezwaar te zün deze wagens toch in te richten als kampeerwagens: A: men mag geen ondernemer. of zelfstandige zijn; B: men moet duidelijk kunnen aantonen dat men de inrichting - zelf heeft gemaakt; .„':: .j'?' C:,de wagen moet door de Rijksdienst voor het Wegverkeer ! worden herkeurd, •'nadat ook nog'een nieuw „relaas van wegen", heeft plaats gevonden. Het relaas van wegen is' nodig om de hoogte van de wegenbelasting opnieuw te bepalen. Valt men niet onder deze voorwaarden dan zal men alsnog 16 procent bijzondere verbruiksbelasting moeten betalen en dat kan oplopen.
Uitvoeringen
De VW-bestel is iri verschillende uit-
voeringen verkrijgbaar, onder "andere ook met een verhoogd dak. Een voordeel'is de grote schuifdeur,, een nadeel is, dat de vloer niet, vlak j naar achteren doorloopt, maar dat kan niet anders omdat daar. de motor zit. •
Samenvattend . kunnen we zeggen," dat het met een kampeerauto een fijne' manier van vakantie houden is.
Voor vier volwassen personen is hij eigenlijk te klein..Wél is hij.geschikt bijvoorbeeld voor een echtpaar ' met twee niet te grote kinderen. Men zou de wagen via een voortent aanmerkelijk kunnen vergroten. Maar dat is niet in overeenstemming met het karakter van de kampeerauto; die toch meer voor het trekken van de ene naar de andere plaats is bedoeld.
Renault 5 met 1300 cc
De Renault 5 wordt binnenkort ook met een 1300 cc motor geleverd. Onder de type aanduiding Renault 5 LS heeft deze snellere versie veel extra's.' -•■■■ ?:"■•■:- '■■ " --'. '■'/
De motor is de bekende krachtbron uit de 12 TS, die 67 pk leverl bij 6000 toeren pei minuut. Daarmee beschikt de S LS over 20 pk méér dan de 5 TL-uitvoering. De topsnelheid (boven de 155 km/uur) en de acceleratie zyn daarmee aanzienlijk gestegen. "r'J'
Het remsysteem is aan deze hogere prestaties aangepast. Ook de wegligging heeft men verbeterd, de wielen zijn een half inch breder dan van de andere versies. ;r,-.:*-. .-"/.•..
Voorts heeft men een ; torsie-stabilisator achter gemonteerd en een zwaardere stabilisatorstang aan de voorkant. . .._,:.,
In de koplampen zijn halogeenlampen aangebracht. De 5 LS is verder uitgerust met een knipperlicht-installatie, een ruitenwisser op de achterruit, die gekoppeld is aan een elektrische ruitensproeier en een verwarmde achterruit. . -"'.-■;''-f-- . .^"".vÜ',':
Het dashboard is iets gewijzigd. Aan het instrumentarium is een toeren. teller toegevoegd. Verder heeft men de ventilatie-openingen aan de zijkanten van het dashboard verbeterd, aldus Kenault Nederland. In ons land zal deze nieuwe versie vanaf september leverbaar üün.
Kinderzitjes deugen niet
■. Bij een onderzoek van de Consumentenbond naar alle in de handel zijnde kinderzitjes en -gordels zijn de resultaten niet erg positief geweest. Slechts twee van de dertien verschillende merken en types zitjes boden bij een botsing van 50 km/uur i nog beveiliging (Coenen KZA en de JeenayV" .Kinderen tot drie jaar behoren, gebruik te maken van een zitje, bo. ven deze , leeftijd moeten, zij een . gordel dragen, een normale heupgordel. Van de' vijf onderzochte heupgordels voldeed er niet één, z_o_: -concludeert de Consumentenbond. S; /Het onderzoek 'omvatte zowel kiiipzitjes als zitjes op een metalen onderframe. Met alle zitjes en gordels werd een botsproef bij 15 km/ uur j uitgevoerd. Daarna volgden proeven met een snelheid van 30 en 50 km/uur. De meeste van de onderzochte merken hadden een TNO-keurmerk, maar die stammen nog uit ■ een tijd toen er minder hoge eisen -werden gesteld. TNO heeft deze eisen nu verzwaard en het keurmerk wordt sinds 1 januari niet meer verstrekt. Het nieuwe keurmerk moet nog <3e overheid en de Consumentenbond "officieel in overeenstemming met de zwaardere eisen worden vastgesteld. > ?.V.