JOURE - Er staan nogal wat plannen in de steigers voor verbetering van een aantal Nederlandse grasbaanaccommodaties - al dan niet in de nabije toekomst. Maandag 7 juni, een dag na de kwartfinale voor het Europees kampioenschap, zal ook de schop in de Jouster Nutsbaan worden gezet, zo heeft Harrie de Wolff, voorzitter van de Motorclub Flying Boetoe, meegedeeld. MC Flying Boetoe komt daarmee tegemoet aan klachten van rijders, die al jarenlang mopperen dat de relatief krappe bochten in geen verhouding staan tot de lengte van de baan. De motorclub wil aan de klachten tegemoet komen door de bochten een ander aansnijpunt te geven, waardoor de baan in zijn totaliteit overigens wel een aantal meters korter zal worden.
Grootste struikelblok bij de renovatie is een put van de drainage, die door een ingreep een stuk naar binnen verplaatst moet worden. De totale kosten worden door De Wolff geraamd op omstreeks tienduizend gulden. „Ik ga er vanuit dat de Stichting Nutsbaan of de gemeente in die kosten bij zal dragen", luidt de verwachting van Harrie de Wolff.
„Een bijkomend voordeel van de ingreep is dat ook de publieksvrij zone de internationaal voorgeschreven afmetingen kan krijgen. En daarmee is organisatorisch de eerste stap gezet voor 1995, wanneer de we Europese finale in de soloklasse in Joure hebben", aldus De Wolff. Joure zal het zondag a.s. nog met een kwartfinale moeten doen.
Grote publiektrekker in die wedstrijd wordt ongetwijfeld Hielke de Graaf, die enkele jaren geleden op dezelfde Nutsbaan bij een valpartij ernstig nekletsel opliep, maar dit seizoen zijn rentree en tot dusverre een zeer sterke indruk maakte.
Jouster grasbaan wordt aangepakt na kwartfinale EK. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
"Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
TETEROW - De Nederlandse delegatie presteerde op Pinksterzondag goed op de even befaamde als omstreden grasbaanwedstrijden in het Duitse Teterow. Hielke de Graaf uit Kollumerzwaag kwam met een vierde plaats in de Bergring-bokaal (met handicap) en een achtste in de strijd om ac Gouden Helm uitstekend uit de verf, ondanks een knieblessure na een valpartij. Arme van der Helm won de kleine finale, waarin zijn broer Steven vierde werd. Marco Glorie en Harrie Drenth wonnen bij de zijspannen, Roel Liemburg en Johannes Kluin werden keurig derde. Waarbij moet worden opgemerkt dat de kwaliteit van het deelnemersveld hier niet overhield. Oege de Jong werd knap tweede in de klasse 250 cc. Er waren in Teterow circa 40.000 toeschouwers.
Nederlanders goed op dreef in Teterow. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
KOLLUM - Verrassingen bleven uit op de traditionele autocross die de NAC gisteren in Kollum organiseerde. Zo ging in de sportklasse de strijd om de winst weer tussen Bauke van der Land en Mario Smit (met Van der Land als winnaar), terwijl in de gecombineerde sportklasse 2000-superklasse de zege naar IJje de Vries ging. Uitslagen. Standaard: 1. Lammert Brink, Emmen; 2. Simon Reitsma, Sint Annaparochie; 3. A. Spanjer, Beetgumermolen. Vrije standaard: 1. Micky van Pareen, Langezwaag; 2. Ale van der lest, Drachten; 3. H. Hindriks, Eelde. Sp. 1600: 1. Bauke van der Land. Westergeest; 2. Mario Smit, Leeuwarden; 3. Jelle Bergsma, Emmen. Sp. 2000: 1. IJje de Vries, Kootstertile; 2. Henk Dijkstra, Buitenpost; 3. Peter Tjepkema, Burgurn. Stock: 1. Theun Vronik, Waarder; 2. Gerrit de Vries, Hallurn; 3. André Neet, Zevenhuizen. Dames: 1. Anneke Hindriks, Eelde; 2. Anita Roskam, Nijkerkerveen; 3. A. Spanjer, Beetgumermolen.
Geen verrassingen bij autocross Kollum. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
JORWERD - In Jorwerd werd zondag de traditionele Wiebe Koldijk-uitnodigingspartij voor dames eerste klas gehouden. Er werd door de tien deelnemende parturen goed gekaatst. In de finale stonden de parturen van Gejanna Buma, Wiesje van der Berg en Hermanna Miedema en Yvonne van Assen, Monique Gjaltema en Sandra Goodijk tegenover elkaar. Tot drie eersten gelijk ging de strijd helemaal gelijk op, maar op 3-3 en 6-2 zorgde Hermanna Miedema met een boyenslag voor 4-3. Op 4-3 en 6-6 zorgde dezelfde Hermanna Miedema met een boyenslag voor een 5-3 voorsprong. Op 5-3 en 6-4 was het Monique Gjaltema, die de bal voor sloeg.
Uitslag: 1. Gejanna Buma, Exmorra, Wiesje van der Berg, Hallurn en Hermanna Miedema, Leeuwarden; 2. Yvonne van Assen, Wergea, Monique Gjaltema, Leeuwarden en Sandra Goodijk, Zwolle; 3. Miranda Wieringa, Huizum, Mariska Stienstra, Sint Annaparochie en Corien Ozinga, Pingjum.
Partuur Buma wint in Jorwerd. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
SEXBIERUM - Jongens v.f. (14 part.): I. Pieter van Tuinen, Jallum, Willem Faber, Minnertsga en Jappie de Boer, Nyland; 2. Jelmer Posthuma, Menaldum, Martijn Goudberg, Franeker en Wietse Jan Dijkstra, Beetgum; 3. Jochum Bouma, Oosterlittens, Johannes Wassenaar, Minnertsga en Hendrik Tolsma, Menaldum; 4. Evert Tanja en Stephan Noordmans, beiden Wommels en Jelmer de Vries, Ysbrechtum.
KAATSEN. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
STADSKANAAL - Paul Ellens uit Twijzelerheide, vorig seizoen de eervolle nummer drie op het Europees kampioenschap grasbaan, heeft zich gisteren in Stadskanaal opnieuw geplaatst voor de Europese eindstrijd, die dit jaar in Eenrum zal worden verreden. De wijze waarop was echter merkwaardig. Enerzijds werd Ellens opnieuw niet ontzien door de pechduivel; anderzijds had hij alle geluk'van de wereld dat het rennersveld zó zwak was dat die malheur hem uiteindelijk net niet fataal werd.
Het was vooral sneu voor de organiserende MAC Stadskanaal, die er altijd weer in slaagt erg veel toeschouwers naar het gemeentelijk sportpark te lokken, dat men werd opgezadeld met een verzameling rijders een halve finale volstrekt onwaardig. „Vorig jaar waren de kwartfinales beter bezet", luidde het veelzeggende commentaar van Europees Kampioen Arme van der Helm.
De op papier toch al niet erg overtuigende bezetting kreeg nog een extra deuk door het wegblijven van de Duitsers Andreas Schapfl en Jörg Pingel. Zonder opgaaf van redenen, zodat ook Pingels trouwe supporters min of meer in hun hemd stonden. Het hield in dat Arnold van de Grevenhof en Jacky de Vries uit Hoomsterzwaag als invallers aan de bak mochten, maar beiden komen op dit niveau nog veel te kort. Omdat van de plots acht Nederlandse rijders zich toch maar drie voor de eindstrijd konden plaatsen, hoefde een groot deel van de buitenlanders ook niet het achterste van de tong te laten zien. En zo f auw het rekenen begint, worden e wedstrijden er doorgaans niet leuker op. Een gunstige uitzondering vormde de Fransman David Ocnoki, die ditmaal liet zien ook zeer snel te kunnen gaan zonder als een vlag achter de motor te hangen. Hij won dan ook zeer terecht, met Bob Dolman als goede tweede.
Jammer genoeg kon Paul Ellens het duel met de flamboyante Fransman niet aangaan. Ellens won zijn beide eerste series met grote overmacht en de strijd om de aagzege leek een onderonsje te zullen worden tussen hem en Ocnoki. „Ik ha troch myn fjirde plakje foarige wike yn Hechthausen wer in soad selsfertrouwen opdien", meldde de Twijzelerheidster opgewekt. „It siet my oant no allegear wat tsjin, mar hjir giet it wer monsterachtig."
Door Jelle Hemkes Ellens met gelukje door naar finale. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
LANGEZWAAG - Onze oosterburen hebben zondagmiddag in Langezwaag de wedstrijd in de reeks voor het Europees kampioenschap beheerst. In Divisie 11, de toerwagens, ging de overwinning naar de Duitser Rolf Volland; in Divisie 111, de specials, zegevierde verrassenderwijs zijn landgenoot Horst Uhlenbrok. De Nederlanders stelden lichtjes teleur. Henk Oppelaar werd elfde, Jetze Heeres kwam tot de twaalfde plaats. En of ze over twee jaar in Friesland een herkansing krijgen is nog maar de vraag. Want evenals in 1991 bleef de publieke belangstelling achter bij de verwachtingen van de organiserende Stichting Autocross Promotie Friesland.
SAPF-voorzitter Hans de Jong vroeg zich vertwijfeld af waarom het bleef bij een kleine 1500 betalende toeschouwers. „De Europese top stiet hjir oan 'e start, we ha hjir in skitterend moaie entourage, it waar sit mei, de baan haldt him bütengewoan goed. Mar wy bleauwe lykwols mei in beste strop sitten. Giest dy sa njonkenlytsen wol öffreegje oft soks nochris organisearje moatst. Wy dogge it üteinlik net foar üssels. Gewoanwei kinst nei trije kear wat 'oogste', mar wy binne hieltyd noch oan it siedzjen."
tamelijk roemloos ten onder zou zijn gegaan.
Niet alleen de publieke belangstelling viel bitter tegen, ook het aantal aanmeldingen in Divisie 11. Dat ligt doorgaans op Europese wedstrijden tamelijk hoog, maar andermaal blijkt dat zich bij die gelegenheid een groot aantal plaatselijke rijders inschrijft; coureurs die Nederland blijkbaar niet kan ophoesten. En de eerlijkheid gebiedt te vermelden dat de vaderlandse top in dit geweld ook In Divisie 111 liggen de zaken anders, en daarom was het voor de toeschouwers jammer dat zulks in Langezwaag niet direkt uit de verf kwam. De geplande rentree van Johnny Hakvoort ging op het laatste moment niet door, Klaas Bos werd door pech geveld en de 'godfather' van de Nederlandse autocross Ferdi de Boer, die zijn laatste wedstrijd reed, kwam in een geleende wagen veel te veel vermogen tekort om een serieuze rol te kunnen spelen. Van Herke Osinga, die dit jaar zijn eerste wedstrijd reed, mochten alleen al om die reden geen wonderen worden verwacht.
Jetze Heeres (op de voorgrond) was een van de smaakmakers in Langezwaag. Hier het moment dat hij door de Duitser Herbert Rammel wordt gepasseerd, waardoor zijn plaats in de A-finale teloor gaat. Foto LC/Cathrinus van der Veen
Duitsers superieur op EK autocross in Langezwaag Door Jelle Hemkes. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
Wie wel voldeden waren Henk Oppelaar en Jetze Heeres, waarbij laatstgenoemde ondanks het feit dat hij op het nippertje de A-finale aan zijn neus voorbij zag gaan, kon terugkijken op een schitterende wedstrijddag. „Ik tocht dat ik wol sa üngefear de moaiste duels fan 'e dei ütfochten ha", meende de Hindelooper garagehouder niet ten onrechte. Hij leverde in een der series een bloedstollend gevecht met de sterke Belg Johan Versluys en in de B-finale, met als inzet een plaats in de A-finale, ging hij in de slag met de Duitser Herbert Rammel, de leider in de tussenstand voor het Europees kampioenschap. Oppelaar en Heeres lagen in die B-finale een en twee, de posities die recht geven op de laatste plaatsen in de A-finale. Heeres verweerde zich manmoedig tegen de aanvallen van de onweerstaanbaar vanuit het achterveld opgerukte Rammel, maar moest uiteindelijk buigen. „Hy kaam neist my en rekke my, doe hak in fraksje fan in sekonde de foet fan it gas han. Dat hie net moatten, doe wie hy der lans", verklaarde Heeres. „Krekt ef kes te f oarsichtig dus. Oars hie ik noch sjen moatten dat er der foarby kommen wie."
Mede door dit duel groeide de Bf male uit tot het hoogtepunt van de dag. In de A-finale werd Oppelaar al in de eerste ronde van de baan gedrukt en dertig meter verderop ielpen de Tsjech Jiri Bartos en de Fransman Claude Curien elkaar uit de wedstrijd. Vervolgens eindigde een onbezonnen manoeuvre van Versluys in een min of meer geslaagde koprol, waardoor het veld voor het leuke net even te ver was uitgedund. Gelukkig gooiden vooraan de Duitsers Uhlenbrok en Robert Behr het niet op een akkoordje. Behr deed zijn best, maar kwam juist iets te kort voor de dagzege. Rolf Volland boekte in Langezwaag zijn vierde EK-zege in successie. De niet bijster sympathieke beroepsmilitair had in de series nogal wat weerwerk te verstouwen van de Russen Yerofeev en Makarov in hun snelle Renaults, maar in de finale had Volland de beste start en konden de Russen het publiek vermaken met een pakkende broederstrijd, die in het voordeel Yerofeev werd beslist toen in de laatste ronde Makarovs motor in rook opging. De Fransman Mare Morize, tweede in de EK-stand, werd op grote afstand vierde.
De uitslagen. Divisie II: 1. Rolf Volland, Dld., Audi 80 Quattro; 2. Alexander Yerofeev, Rusl., Renault 21; 3. Vladimir Makarov, Rusl., Renault 21; 4. Mare Morize, Fra., Peugeot 205 GTi; 5. Ladislav Brozek, Tsj., Skoda Favorit; 6. Alexander Mironov, Rusl.; Renault 21; 7. Gints Bujans, Letl., Lancia Delta; 8. Egon Behr, Dld., Audi 80. Stand EK: 1. Volland, 91 pnt.; 2. Morice, 70; 3. Makarov, 65.
Divisie III: 1. Horst Uhlenbrok, Dld., VW/Racimex; 2. Robert Behr, Dld., Audi; 3. Jean-Paul Vincendeau, Fra., PRV; 4. Jaroslav Hosek, Tsj., Porsche; 5. Luis Ribeiro, Port., Gembo/Porsche; 6. Herbert Rammel, Dld., Porsche; 7. Johan Versluys, Bel., Lancia; 8. Jiri Bartos, Tsj., Porsche; 9. Claude Curien, Fra., Tatra; 10. Henk Oppelaar, Ned., Porsche; 11. Jetze Heeres, Ned., Alfa Romeo; 12. Peter Triebe, Dld., Opel 400; 13. Walter Ebeler, Dld., VW; 14. Karel Havel, Tsj., Porsche; 15. Lothar Krohnung, Dld., BMW Alpina; 16. Martin Kohlmistr, Tsj., Tatra EB. Stand EK: 1. Vincendeau, 73; 273 Rammel en Ribeiro, 71; 4. Versluys, 48.
'Moaiste duels'. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
Ellens haalde toen nog zijn schouders op over de kwaliteit van het rennersveld. „Ik ha der gjin lést fan", grijnsde hij, niet wetend hoezeer hij daarin nog gelijk zou krijgen. „As ik de finale mar helje fyn ik it allegear wol best. Ik bin hjir yndield fanwegen myn tredde plak ferline jier en wêrom soest dan hiel Europa trochf leane?" De beide overwinningen in de series bleken later goud waard, want in zijn derde heat schoof hii onderuit en in de halve finale viel hij, schitterend op kop liggend, plotseling stil. „It soe eins net kinne moatte, mar hy skeat üt de twadde fersnelling. Ik miende dat it ket knapte, dat ik liet de masjine ütrinne. Doet ik in bytsje gas joech, pakte er gelokkicn wer en koe ik noch in puntsje pakke. Dat wie krek genóch", aldus een opgeluchte Ellens.
De NK-wedstrijd bij de zijspannen verliep geheel volgens de verwachtingen en dus wonnen Marco Glorie en Harrie Drenth met een straatlengte voorsprong. Roel Liemburg (Hantum) en Johannes Kluin sprongen met een vierde plaats opnieuw in het oog. Oege de Jong pakte de volle twaalf kampioenspunten bij de 500 cc senioren, na een boeiend gevecht met René Looy. Arme van der Helm won de open westrijd bij de Nederlandse specials senioren.
Uitslagen. Halve finale EK (eerste negen gekwalificeerd voor Eenrum, nr tien reserve): 1. David Ochoki, Fra 25 o ■ 2. Bob Dolman, Ned., 18; 3. Richard Musson, Eng., 18; 4. Vaclav Milik, Tsj., 17; 5 Henk Snijder, Ned., 15; 6. Robert Fortune Eng., 14; 7. Paul Ellens, Ned., 11; 8. Gary Lobb, Eng., 11; 9. Christian lanotto, Fra 11; 10. Stephane Tresarrieu, Fra., 9; Maik Groen, Ned., 7; 12. Daniël Bohac, Tsj!, 5; 13 Arnold van de Grevenhof, Ned. 4-' 14 Peter Hehlert, Dld„ 4; 16. Rob Steman Ned., 3; 17. Jacky de Vries, Ned., 2- 18' Martin Theobald Dld., 0; Patrick Verbrugge, Ned. (res.), 1. Zijspannen: 1. Glorie/Drenth, Wolvega; 2. Ribbers/Boer, Ruurlo; 3. Hatzman/Buirma, Assen; 4! Liemburg/Kluin, Hantum; 10. Boersma/ Nauta, Hantum. Spec. sen.: 1. Arme van der Helm, Zandhuizen, 21; 2. Pieter Visser, Dokkum, 17; 3. Erik Drayer, Slochteren, 16.500 cc sen.: 1. Oege de Jong, Steggerda; 2. René Looy, Noordwolde; 3. Wouter Bron, Bakkeveen; 4. Wybe Valkema, Joure; 5. André Minnema, Joure; 6. Ronny Dijksma, Giethoorn.
Kwaliteit. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
MEDEMBLIK - Jacco Koops, vorig jaar winnaar van het open Nederlands kampioenschap in de Mistralklasse bij Makkum, heeft tijdens de Spa Regatta, Neerlands grootste internationale zeilevenement, op het IJsselmeer bij Medemblik nadrukkelijk zijn visitekaartje afgegeven. Hij wist zich via een serie van een twaalfde, een eerste en een zevende plaats als tweede te klasseren.
De Drachtster plankzeiler kon weinig uitrichten tegen het geweld van de Canadees McCaig, die tweemaal drie en eenmaal een werd. Koops surfde zich evenwel dankzij deze Êrestatie in de B-kernploeg van het KNWV. >orien de Vries, lid van de Leeuwarder plankzeilvereniging De Wielen, wist bij de dames tweede te worden achter de Noorse Jorunn Horgen.
De Friese Laserzeilers Pieter Lantermans (Grou) en Tammo Oosterhof (Burgurn) wisten zich voor de kwartfinales te klasseren. In de Solingklasse kwamen de gebroeders Potma wel in de f inalepqule, maar in het één tegen één varen moesten zij, na een overwinning op de Brit Pinell, de eer laten aan de latere winnaar Bank (Denemarken).
De opvolgers van de gebroeders Kouwenhoven in de 470-klasse staan ook klaar. Maurice Paardenkooper (Edam) en Karsten Groth (Leiden) eindigden als tweede, de (ongetrainde) Kouwenhovens moesten genoegen nemen met een elfde plaats.
SNEEKERMEER - De deelnemers aan de diverse zeilevenementen op de Friese meren hebben het niet gemakkelijk gehad. Viel het zaterdag nog wel mee; zondag zorgde de stormachtige wind voor de nodige problemen. Op het Sneekermeer en op het Alkmaardermeer werd gisteren niet gevaren. Bij Grou liet de organisatie van de Pinksterregatta alleen de Valken en 16 kwadraten starten.
In de Vaurienklasse lijken de Friese opvol-
gers voor Steven Boersma (naar 470) en Wilma van der Meer (Laserklasse) zich inmiddels te hebben gemeld. Bernardus Holtrop uit Sneek eindigde als tweede achter Frans Hm uit Bloemendaal, terwijl de ex-Schakelzeiler Thom Hoekstra (Nijbeets) steeds beter in vorm begint te komen.
In Grou kwamen 85 zeilers voor de traditionele Pinksterregatta aan de start. Vier zeilers wisten na vier wedstrijden ongeslagen de hoofdprijs binnen te halen: de gebroeders Van der Pol in de Schakels, Jacobus de Vries in de Olympiajollen, Splashzeiler Joep Schoof en Peter Brongers in de Optimist. In Akersloot bij het Alkmaardermeer kwamen dit weekeinde de Regenbogen aan de start, waarbij twee Friese combinaties. Ulbe de Vries werd zevende middels een zevende en een vijfde plaats. Peter Schuil eindigde met een tiende en een veertiende plaats in de middenmoot. Het evenement werd gewonnen door Guus de Groot (Rotterdam).
Jacco Koops maakt indruk op open NK. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
Door Luigi Buising WOLVEGA - De vierde Ster van Wolvega was voor de oermens Erik Hulzebosch, de op bier 'lopende' wereldkampioen skeeleren. De kleurrijke Gramsbergenaar reageert als het goed gaat vaak met: „Hoe het is? Slecht..." Na 85 kilometer te hebben 'gevreten' had Hulzebosch op zijn eigen vrolijke wijze veel te klagen, want in deze derde etappe om de Wehkamp Trophy vierde hij zijn derde triomf en lijkt hij voor het vierde achtereenvolgende jaar de eindzege te pakken. In deze skeelerklassieker viel de slag vrijwel meteen. De ijverige Gerald Bos, een debutant onder de A-rijders, legde met een kortstondige vlucht het fundament, waarop een geladen streekfavoriet Haico Bouma, Marcel Oosten en de weer vrij snel terugvallende Hotze Zandstra al na 5 kilometer een demarrage bouwden. Vrijwel onmiddellijk ontstond een kopgroep, waarin de meeste kwaliteit van het 150 skeelerneurs tellende veld verzameld was. Bouma en Oosten kregen gezelschap van Erik Hulzebosch, Bert Jan van der Veen, de broers René en Henri Ruitenberg, Jan Eise Kromkamp en Willem Rokx. In een straf tempo, dat Van der Veen overigens niet kon volgen, werd een onaantastbare voorsprong genomen. De acht koplopers licpen maximaal 2 minuten en 12 seconden uit op een dertig wielschaatsers tellend peloton met tussen de cracks ook B-rijder Gerrit Sellis en C-rijder Edwin Lagerweij. Na 60 kilometer geselde vooral Jan Eise Kromkamp de kopgroep met een serie demarrages, waarvan Marcel Oosten, Willem Rokx en zowaar ook René Ruitenberg het slachtoffer dreigden te worden, maar doordat de frontstrijders in de finale zeer onregelmatig reden en vooral naar elkaar loerden kwam er in de slotkilometers nog weer een samensmelting. Mooi voor de met liefst vier man vertegenwoordigde Wehkampf ormatie? De wrede werkelijkheid bevestigde dat niet.
Haico Bouma probeerde nog van alles om voor eigen publiek te winnen, ging ook van heel ver de eindsprint aan, maar Eric Hulzebosch trok slim mee en zegevierde met een half metertje verschil. De grijzende vedetten Henri Ruitenberg en Jan Eise Kromkamp streden om de resterende podiumplaats. Ruitenberg bleek iets rapper: „Als ploeg hadden we op meer gehoopt. De winst ging naar een eenling, Hulzebosch, maar die was wel de beste." Kromkamp ging wat andere dan vooral sportieve prioriteiten stellen en nu zijn eindschot door de verminderde trainingsarbeid wat afzwakt, had van de voormalige heerser van het skeelerpeloton de wedstrijd wel wat langer mogen zijn: „Dan waren er hooguit drie koplopers overgebleven.' Hij kon niettemin vrede met de vierde stek hebben. Minder vrolijk was Haico Bouma: „De voorbereiding was goed, er is een druk maar je hebt er toch veel zin in en dan ben je meestal goed genoeg om het spel mee te doen. Het lukte alleen niet om de sprinters in de groep te lozen. Ik tevreden? Nee!' Hulzebosch kon dat wel zijn: „Als je drie van de drie wedstrijden wint, gaat het super. Maar net was verschrikkelijk afzien vandaag. Er waren momenten waarop ik dacht: en nu ga ik subiet naar huis." Het beviel De Wildkamp-rijder uitstekend Wehkamp afgetroefd te hebben: „Het zag in de kopgroep helemaal blauw om me heen. Ik besloot overal meteen op te reageren en niemand een meter ruimte te gunnen. Dat vergt veel, maar daarna wacht de sprint en daarmee gaat het geweldig met mij. Een prachtig voordeel." Minder geslaagd aan deze verder mooie en vlekkeloos georganiseerde klassieker was, dat de van een naburige stoepverkoop gelokte duizenden kijkers de rijders slechts vijfmaal flitserig in beeld kregen. Uitslag: 1. Erik Hulzebosch (Gramsbergen) 85 km. in 2.26.11; 2. Haico Bouma (Oldetrijne); 3. Henri Ruitenberg (Oldebroek); 4. Jan Eise Kromkamp (Oldeholtpade); 5. Edward Hagen (Haarlem); 6. Willem Rokx (Sprundel); 7. Marcel Oosten (Gorredijk); 8. René Ruitenberg (Oldebroek); 9. op 1.15 Patrick Grobbee (Zwolle); 10. Piet Manden (Wapserveen); 15. Hotze Zandstra (De Tike); 17. op 133 Bert Jan van der Veen (Sneek); 19. Henk Elzinga (Westergeest); 26. op 8.17 Bauke Thijsseling (Sneek); 28. Bernard Bouma (Oldetrijne). B-rijders 1. Gerrit Sellis (IJsselmuiden); 2. Meint Beukema (Surhuizum); 3. Gerard Stark (Ilpendam). C-rijders: 1. Edwin Lagerweij (Otterlo). Veteranen: 1. Dirk Boeve (Wapenveld); 2. Robert Kamperman (Almere); 3. Sipke van der Wal (Harkema). Dames: 1. Mirjam van Boven (Oldebroek). Stand Wehkamp Trophy-klassement: 1. Erik Hulzebosch 70,3 pnt.; 2. Haico Bouma 66 pnt.; 3. René Ruitenberg 60 | Edward Hagen 57 pnt.; 5. Dick Hoeve (Elburg) 51 pnt.; 6. Jan Eise Kromkamp 50 pnt.; 8. Marcel Oosten 45 pnt.; 12. Bert Jan van der Veen 28 pnt.
Erik Hulzebosch (rechts) wint met minimaal verschil in de sprint voor de plaatselijke favoriet Haico Bouma. Foto Harry Blokzijl
Oermens Hulzebosch ook in Ster van Wolvega niet te stuiten. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020
INDIANAPOLIS (ANP) - Arie Luyendijk is in de 77ste editie van de Indy 500 als tweede geëindigd achter winnaar Emerson Fittipaldi. „Maar tweede worden stelt hier niet zo veel voor. De eerste is de beste, ik mag door de achterdeur vertrekken", stelde de Nederlandse racer sarcastisch vast na zijn op een na beste resultaat bij zijn negende start in de vijfhonderd mijl. De winnaar van 1990 miste de tweede victorie in het grootste eendaagse sportevenement ter wereld op drie seconden. Hij toonde zich wel realist, „ik ben niet gedesillusioneerd, want ik besef dat ik zestig rondjes voor het einde nog ergens op de achtste plaats lag. Ik mag niet mopperen. Dit is lang niet verkeerd", meende de 39 jaar geleden in het Zuidhollandse Sommelsdijk geboren coureur. Met de tweede plaats werd de eigenaar van een sportkunstgalerij in het Union Station in het centrum van Indianapolis ruim anderhalf miljoen gulden rijker. Van dit bedrag gaat ongeveer veertig procent naar net Cnip Ganassi Racing team. Zo ook van de ƒ 350.000 voor de pole-position.
Tijd om op adem te komen krijgt hij de komende weken niet. Aanstaande weeKeinde staat de wedstrijd in Milwaukee voor de Indy-carserie te wachten. Een week later Detroit.
Luyendijk loopt winst in Indianapolis net mis. "Leeuwarder courant : hoofdblad van Friesland". Leeuwarden, 01-06-1993, p. 20. Geraadpleegd op Delpher op 15-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010622944:mpeg21:p020