REK „Het theater der groole reprises" L. POTEN 41 TEL. «SS«S HEDENAVOND EN MORGEN LAATSTE VOORSTELLINGEN van EXTASE Vanal Vrijdagmorgen a.s. DE DUIVEL VAN U 69 ■ - met CHARLES LAUGHTON en I GARY COOPER
Collectie
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- Het Vaderland : staat- en letterkundig nieuwsblad
- Datum
- 19-10-1938
- Editie
- Avond
- Uitgever
- M. Nijhoff [etc.]
- Plaats van uitgave
- 's-Gravenhage
- PPN
- 832689858
- Verschijningsperiode
- 1869-1945
- Periode gedigitaliseerd
- 1920-1945
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- KB NBM C 44 [Microfilm]
- Toegevoegd in Delpher
- 20-11-2013
Er is helaas een probleem met het ophalen van de afbeelding.
Dit kan twee oorzaken hebben:
Probeer het later opnieuw.
Advertentie
Advertentie
WEERKUNDIG STATION BTvB VAN OE COURANT MtL^M „HET VADERLAND"
DE TWEEDE KAMER wijziging pensioenwet Spoorwegambtenaren
De agenda van de vergadering van de Tweede Kamer begon heden met een wetsontwerp tot goedkeuring van een met Slam ge» sloten verdrag van vriendschap, handel en scheepvaart — de spatieerlng bedoelt aan» dacht te vragen voor de merkwaardige combi» natie — doch dit lokte geen debat uit zoodat minister Palijn heel spoedig kon vertrekken. Daarna volgde de wijziging van de Pensioen» wet voor de spoorwegambtenaren, waarbij do heer WOUDENBERG (N.S_B.) als eerste spreker optrad. HU vond dat de «poorwegmannen heel wat slechter behandeld worden dan de aandeelhouders en obligatiehouders. De eerste categorie moet de slagen opvangen welke een ge» volg zijn van het beheer van dezen bankroeten staat De . kapilaalsbevoorrechting gaat hier weer boven het arbeidersbelang. BU wijze van protest zal dc N.S.B. tegenstemmen. De heer HERMANS (R.K.) vond dat deze wijziging moet worden gecompleteerd door een intrekking van de pensioenkorting; sedert de korting op de Indische pensioenen verviel.' waren en zün de spoorwegpensioenen de cenige waarop een korting wordt . toegepast De Kamer heeft verleden jaar duidelijk te kennen gegeven dat zij in meerderheid voor Intrekking van de korting is. Dc heer VAN HOUTEN (Chr. Dem.) vond de argumenteering van den minister in de memorie van antwoord schamel en in melilg opzich onjuist Spr. onderschreef het beloog van den vorigen spreker, met klem aandringend op intrekking van de pensioenkorting van 10 pel. De belegging van de gelden van het fonds is wel zeer eenzijdig. In het algemeen betuigde de heer BIEREMA (lib.) sympathie met deze wijziging, welke ook pensioneering beneden zestigjarigen leeftijd mogelijk maakt Ook spr. zou de korting op het pensioen ongedaan gemaakt willen zien. De regeering en de directie der Spoorwegen zün verantwoorde» lijk voor-het - spoorwegtekort niet het verso» neel. vandaar dat dit personeel de korting op «rond van het tekort als een aangedaan onrecht beschouwt Een nauw verband lusschen het peil van sa» laris en dal van het pensioen acht spr. ge» wenscht Het ongedaan maken van de korting zou, volgens ein der adressen, slechts een ton kosten. Misschien is het iets meer. De Minister verzette zich niet tegen 'n evcntucelc uitspraak der Kamer. De, heer COHEN (V.D.) had bezwaar tegen het openen van de mogelijkheid, de pensioenbijdrage van B_s op 10 pet te vernoegen. De pensioenkorting behoort te vervallen. De heer VAN BRAAMBEEK (soc. dem.) zel voor het voorstel le zullen stemmen, vooral als dc Minister enkele kleine amendementen van spr. overneemt (gelach). Doch de samenwerking lusschen de departementen schijnt niet perfect te zün. Anders had het geen 214 jaar behoeven (e duren voor dit ontwerp de Kamer bereikte. De heer AI.IELINK (AR.) kon na al deze ' uiteenzettingen weinig nieuws meer vertellen. Tegen een variabel pensioen heeft spr. geen bezwaar; maar het is onjuist dat de pensioenkorting voor deze categorie ambtenaren gehandhaafd blijft De ar. zullen voor het amendement stemmen dat opheffing van die korting bo^gt. De heer DE VISSER (comm.) drong even» eens op Intrekking der korting aan.
De Minister aan het woord.
MINISTER VAN BUUREN zette uiteen dat van een bevoordeeling van obligatiehouders «een sprake is: zij hebben eveneens een veer moeten laten.
Verhooging van de pensioenbijdrage zal nlet plaats hebben dan na bespreking van het georganiseerd overleg en dan alleen ln geval van een loonsverlaging.
De opheffing van de korting zou IN & 1% millioen bclcckenen.
De algemeene beschouwingen werden ge» sloten.
Bij de behandeling der artikelen verdedigde de heer VAN BRAAMBEEK (Soc-Dem.) een amendement om de korting ongedaan te maken. Spr. begrijpt niet hoe dc minister kan zeggen dat opheffing van de korting meer dan een millioen zou kosten. Volgens cijfers, door minister Van Lidth dc scude in 1925 verstrekt komt spr. lot een cijfer van 6 ton.
MINISTER VAN BUUREN ging de oorzaken van de korting na: disharmonie tusschen salarissen en pensioenen en de slechte toestand van 't londs. dc laatste 'n gevolg van licticve betaling in 't pensioenfonds. De helft van het tekort is voortgevloeid uit verbetering en verhooging van de pensioenen door de wet van 1925, waar» door de salarissen op ongeveer gelijke hoogte kwamen met de ambtenaarssalarissen.
Maar er is een scherpe, schelding tusschen dit personeel en het overheidspersoneel. Het eerste zal nooit een gelijke positie krijgen als het laatste. Spr. is vol lof over de prestatie De directie heeft echter geen aanleiding kunnen vinden om aan het verzoek tot intrekking van de korting le voldoen.
Het is een bedrijf dat vecht voor zijn b«» slaan, dat zijn monopoliepositie verloren heeft en gewikkeld is in een scherpen concurrentie» strijd. Men mag van dc directie daarvan nlet vragen, dat zij haar bedrijf gelijk stelt met het overheidsbedrijf.
Laat men wachten op het resultaat van den arbeid van de commissie-Beumer, die waarlijk geen lcapslokcommlssie is —de heer Van Braambeek, die lid van de commissie is, zal dit toegeven (gelach).
Spr. wees erop dat de positie van de Spoor» wegen sedert de invoering van de Korting» 1936 nog moeilijker geworden is.
Zou het amendement worden aangenomen, dan zou spr. niet verder kun» nen meewerken aan de totstandkoming van het ontwerp, en schorsing van de behandeling moeien vragen (beweging).
Begrijpelijkerwijs was de heer VAN BRAAM» BEEK (soc dem.) zeer leleurgeslleld over deze uitspraak van den minister. Spr. vroeg intrek» king van '«ministers bedreiging, welke hij zeer onvriendelijk noemde (vroolijkheid). Maar de minister zal toch met een nieuw ontwerp moeten komen en dan van de Kamer dezelfde bedenking te hoeren krijgen. In 1920 ls de plicht van den staat tot naasting van het bedrijf weggevallen, de staat Is dus niet garant voor de pensioenen. Verleden jaar is de molle Van Houten, welke opheffing van de korting vroeg, met 5»—25 stemmen verworpen. Daaruit heeft de regeering de conclusie getrokken. Het verband met Indische pensioenen ont» kent spr. Het meerendeei van de spoorwegpensioenen bedraagt 60 pet van de vroegere. 70 a 75 pet van de tegenwoordige loonen. De pensioenen vormen een bedrijfslast voor de spoorwegen, waarvan het beslaan door de groote concurrentie niet verzekerd is. De directie moet streven naar verlaging van lasten. Bovendien kunnen deze pensioenen de vergelijking doorslaan met die van eenig ander ver» voerbedrUf. Spr. staat persoonlijk in voor de juistheid van het kortingsbedrag van 1.5 mil- Hoen. Zulk een uitgaaf is voor de Spoorwe.gen praclisch niet te drager» De heer VAN HOUTEN (Chr.-dem.) wees op het verschil lusschen de cij.ers welke minister Van Lidlh de .Jeude verstrekte en die welke minister Van Buuren deed hoor én. De Kamer draagt de verantwoordelijkheid en zal daarnaar moeten handelen. Herstel van onrecht gaat voor. De heer HERMANS (r.-k.l stond min of meer wantrouwend tegenover de cijfers van den minister. Met gemiddelden moet men in het algemeen zeer voorzichtig zün. De minister heeft een verkeerde conclusie gelrokken uit de verwerping van de motie Van Houten. Is de strekking hem thans duidelijk? De minister gebruikt nu een dwangmiddel: dit is tot dusver in de Kamer niet toegepast (Levendige tegenspraak.) Doch spr. zal daar» voor zün meening niet prijsgeven en vóór het amendement stemmen. De heer AMELINK (a.-r.) verklaarde aller» minst door den minister overtuigd te zün. Met Intrekking van hét ontwerp zou echter ook niets bereikt worden. Om het goede dat het ontwerp bevat zou spr_, met leedwezen overigens, tegen het amendement stemmen. (Beweging). De heer DE VISSER (comm.) verweet den laatsten spreker tegen zijn overtuiging te stemmen. Spr. zou zün stem aan het amende» ment geven. . . - - De heer DE GEER. (C.-H.) zei da» billijkheldshalve deze korting diende te vervallen. ZUn fractie zal dus vóór het amendement stemmen, ook om een zoo eenstemmig moge» lijke uitspraak van de Kamer mogelijk te maken. (Beweging). MINISTER VAN BUUREN zette nog eens uiteen, dat de regeering de positie van het spoorwegpersoneel anders ziet dan de Kamer, welke deze positie gelijkstelt met dle van het rijkspersoneel. Spr. bestreed het beloog van den heer Van Heulen. Van verkeerde belegging van gelden van het pensioenfonds is geen sprake. De Kamer beselfe de verantwoordelijkheid van spr. en de' directie der Spoorwegen voor dc instandhouding van dit bedrijf. Spr. hand» haafde zün standpunt, # bij de aanneming van het amendement niet verder te kunnen meewerken aan dlt wetsontwerp.
(Ongecorrigeerd) (De vergadering duurt voort.) * * *
Onderzoek in de afdeelingcn
De wetsontwerpen houdende nieuwe bepalingen tot regeling van de paardenfokkerij en betreffende vervoer van personen met motor» rijtuigen zullen op Vrijdag 18 November om elf uur in de afdeelingcn der Tweede Kamer worden onderzocht
Evenzoo het voorstel van wet van den heer De Marchant et d'Ansembourg es. tot vermindering en vereenvoudiging van de belasting op het motorrijtuig» en rüwlelverkeer.
Op Vrijdag 11 November om 12 uur zullen eenige kleinere wetsontwerpen in de afdecUngen worden onderzocht
WIE 18 HERBERT CASSON? De man der efficieney
Denkt men in den legenwoordigen lijd, waar ver doorgevoerde efficiency in bijna alle lak» ken van bedrijf, handel en nijverheid toegepast wordt, nog wel eens aan den man, wien de eer toekomt de dagelijksche handelingen van den zakenman binnen het bereik van de Efficiency» leer, voornamelijk op het gebied van verkoop» kunde en reclame, gebracht te hebben?
Deze man was Herbert N. Casson. een der eerste bedrlMconsulentcn van de Vereenigde Staten, die een speciale studie maakte van ver» schillende efficiency-mclhoden in de praktijk, in een tijd dat deze beweging nog in de kin» derschoenen stond en die voor het eerst aan» toonde, dat de leer toegepast kon . worden op koopmanschap.
Het was in een der grensplaalsjes van Cansda, daar, waar de beschaving ophield, het oerwoud begon en de Indianen nog hun kampen hadden, dat Herbert Casson als zoon van een arm Engelsch predikant in 1860 geboren werd. Het grootste gedeelte van zün jeugd brengt hü hier door. en pas wanneer hij een studiebeurs verkregen heeft en als student ln Toronto ingeschreven is, komt hü in aanraking met de beschaafde wereld en het stadsleven. Aanvankelijk weinig op den voorgrond tredend — hlj was eenmaal arm en niet in tel bü de andere studenten — valt hij echter al spoedig op door zün knappen kop — hü krügt eervolle vermeldingen bij de examens — en door zün goede zangstem, hetgeen een aanwinst beteekende voor de sludcnlenmuzick» muzlekvereenlglngen. Na het beëindigen van zljn studiejaren ging hü naar Nieuw Vork en kwam er in de journalistiek terecht wcrlcle er verscheidene jaren onder de knapste kranten» menschen. en hield zich ook een tijdlang bezig met sociale hervormingen.
Herbert Casson heeft zich de laatste jaren uit het openbare leven wat teruggetrokken, hü is een man op leeftijd, en buitenlandsche reizen maakt hij niet veel meer.
HU heeft echter verklaard voor ons land een uitzondering (e willen maken, en zoo zal Ne» derland in «laat gesteld worden dezen voor» treffelüken redenaar te hoeren spreken in het Koloniaal Instituut te Amsterdam, en wel morgenavond over het onderwerp: Cdn.uerlng business dlfficullies.
En wanneer de stemmen uit de Vereenigde Stalen niet met te veel overdrijving lot ons komen, belooft dit een interessante gebeurtenis le worden. Heeft Casson niet zelf gezegd: „It wiU be the best speech of «y lifel"t
Gemengd Nieuws DE DOODSLAG TE EINDHOVEN De verdachte aangehouden Hij ontkent echter gestoken fo hebben
In den afgelöopen nacht is de gemeentepolitie van Veldhoven er in geslaagd, den 29>jari» gen J. H. van der V. aan te houden, die gezocht werd als verdachte van den doodslag op L. Sanders. tijdens een vechlpartij, den nacht te voren ln de Hemelrijken onder Woensel ge» pleegd. De man was in een boerenschuur gaan slapen, waar hij werd aangehouden en naar Eindhoven overgebracht
Bü zijn verhoor door den commissaris van politie verklaarde hij echter niets met de vechtpartij te hebben uit te staan. HU zou vóór Sanders het café verlaten hebben en zich bü den twist die daarop in de straat ontstond, met de rol van toekijker vergenoegd hebben. Dat hij met de daar loopende 38-jarige vrouw Fr. de Bic op den motor is weggereden verklaarde hij mei de mededeeling. haar slechts een kor» ten rit tot het einde der straat op de duo te hebben laten maken.
Voor de politie staat het evenwel vast dat deze vrouw hem op zijn naehteiijken motorrlt heeft vergezeld. Zü is evenwel tot nu toe onvindbaar. Van der V. ontkent pertinent dat hij Sanders gestoken heeft. De man wordt ter beschikking van den officier van justitie in Den Bosch gesteld.
Deviezensmokkelarij aan de Duitsch-Nederlandsche grens Gemunt geld, goud en briljanten Nederlanders gearresteerd?
Naar de B.Z. Am Mitlag uit Keulen verneemt, hebben de douaneautoriteiten aldaar «en echt» paar uit Nederland en een smokkelaarscomplot uit meer dan 12 personen bestaande, gearresteerd. De aangehoudenen, aldus het blad, hebben gemunt geld, goud en briljanten tot een waarde van meer dan een millioen mark over de grens gebracht Een waarde van ongeveer een half millioen mark kon na de arrestaties nog in beslag worden genomen. BU de smókkelarij werd gebruik gemaakt van een auto van het Nederlandsche echtpaar, dat bekend heeft ver over de- honderd smokkeltochten over de grenzen te hebben ondernomen.
Bij de arrestatie werden in hel bezit van de vrouw een bontmantel, buitengewoon kostbare brillahtringcn en andere sieraden gevonden, die niet haar eigendom waren en ook gesmokkeld moesten worden. Het complot, dat met het echtpaar samenwerkte, heeft op deze wüze de vermogens der leden over de grens g«» bracht.
BU dezelfde gelegenheid, aldus vervolgt het blad. is een Nederlandsch post beambte gearresteerd, die op zün dlcnsltochlen groolc geldsbedragen naar Holland gebracht heeft Het gearresteerde echtpaar heeft vroeger te Amsterdam een autovcrhuurondcrnemlhg ' gehad, waar door lasthebbers van het in Dultsehland gevestigde smokkclcomplot, auto's voor de smok» kelarijen verhuurd werden. Op deze wijze .s het echtpaar met de smokkelaars in kennis gekomen.-
VIJF SCHUREN UITGEBRAND Felle brand te Haarlem
Vanochtend heeft een felle brand gewoed in een complex van vijf schuren aan den Rijksstraatweg in Haarlem-Noord, waarin auto-onderdeelen waren opgeslagen.
Omstreeks kwart voor tien waren kinderen ter plaatse aan het spelen. Vermoedelijk is een van hen roekeloos met vuur omgegaan waardoor brand is ontstaan. Voorbijgangers zagen rookwolken en een rossen gloed. Het bleek, dat het vuur reeds ver om zich heen had gegrepen, en. aangewakkerd door den feilen wind stonden de schuren, drie groote en twee kleine, in lichter laaie. Men kon den ?g-jarigen eigenaar, den heer D. van Staveren, die in een der schuren aan het werk was tijdig in veiligheid brengen. Een paard kwam in de vlammen om. Een auto kon men tijdig bergen, een andere wagen is door het vuur vernield.
Dc brandweer bestreed het vuur met vier stralen en kon voorkomen, dat ook de zesde schuur in vlammen opging.
De schade wordt slechts gedeeltelijk door verzekering gedekt.
Verdachten van dubbelen moord in vrijheid gesteld Onvoldoende bewijs, hoewel een der verdachten bekende
Op 4 Maart 1937 werd te Vllsslngen ontdekt, dit het echtpaar Lauwerelns in Café Keersluis om het leven was gebracht en dat roof vermoedelijk hiertoe de aanleiding was geweest Drie mannen uit Maassluis worden aangehouden en in voorarrest gesteld. Een hunner bekende gedeeltelijk.
Dc justitie is er echter niet in geslaagd voldoende bewijsmateriaal bijeen te brengen: geen veroordeeling is mogelijk uitsluitend op de bekentenis van een verdachte.
Do instructie is daarom j.l. Dinsdag gesloten en de verdachten zullen dezer dagen in vrijheid worden gesteld.
Brand te Zaandam
Te Zaandam is hedenmorgen 4 uur door onbekende oorzaak brand uitgebroken In de sigarenmakerij en tabaksopslagplaats van G. Schoen aan dc Bloemslraal.
Het vuur breidde zich in dit van hout gebouwde pand zoo snel uit. dat binnen korten lijd ook het woonhuis van H. Oudendijk, dat met de sigarenmakerij onder een dak was gebouwd en slechts door een houten schot gescheiden, in brand geraakte.
Het pand brandde geheel af, terwijl de voorraad labaksartikeien, alsmede de inboedel van Oudendijk, eveneens verloren gingen.
Do aanwezige voorraad tabak en sigaren was laag. dc inboedel van Oudendijk in het geheel niet verzekerd.
MATROOS OVER BOORD GESLAGEN EN VERDRONKEN.
Tengevolge van een storlzee is hedenmorgen van H. M. Tromp ter hoogte van het Haaks liehtschip een jeugdig matroos over boord ge» slagen en verdronken.
KINDERVERLAMMING.
In Mheer (Limb.) hoeft zich een geval van kinderverlamming voorgedaan bij een O-jarig meisje.
Te Ophcusdcn (gem. Kesteren) is bij het 2» jarig dochtertje van den heer D. van 1.. in de Tielschcstraat, kinderverlamming geconstateerd.
kolonel Van Aller verlaat den Marinevliegdienst
Morgen zal de commandant van Hr Ms vlieg» kamp De Kooy. kapt ter zee K. van Aller, het commando over het vliegkamp in handen leg» gen van zijn opvolger, kapitein luit. ter zee J. W. G. v. Hengel, waarna de kolonel binnenkort den zeedienst gaat verlaten.
Bijna twintig jaar heeft kolonel v. Aller bij den marinevliegdienst gediend, afwisselend in het vliegkamp De Mok en op De Kooy. De laatste drie jaar veerde hü het bevel over het groote marinevliegkamp bü Den Helder. Het waren niet de gemakkelijkste jaren in het bestaan van het vliegkamp. maar Kolonel v.
Aller heeft zich in dien tijd doen kennen als een commandant met zeer bizondere kwalitellen. Niet alleen was hij technisch een be» kwaam vliegofficier, maar hij bezat' daarbij monschelijke eigenschappen, die het afscheid voor zUn personeel tot meer dan een gewone mutatie zullen wallen.
De technische bekwaamheden van den commandant werden erkend door zün benoeming in (al van commissies.
In Augustus 1908 werd de heer v. Aller benoemd tot adelborst le kl. bij do Kon. Marine.
Nieuws uit Ned.-Indië Het provinciegebouw ie Bandoeng?
BATAVIA: De Provinciale Raad van West» Java heeft aan de Regeering gevraagd, of er sprake is van het overbrengen van den zetel der Provincie, naar Bandoeng. Bij een ontkennend antwoord zal het Gouvernementskantoor te Batavia worden uitgebreid. (Aneta)
Chinees uitgewezen
BUITENZORG: Aan het bestuurslid van de Chineesche vereeniging „Kie Ngo", de heer Go Twa Blauw, is verder verbluf in Indlt? Ont» zegd. Go Twa Blauw kan beschouwd worden als één. van de hoofdleiders van een terreur te Soerabaja, waarbij door afpersing en door exploitatie van dobbelclubs op dc Chineesche gemeenschap is geparasiteerd en waarbij door mishandeling en moord de rustige Chineesche bevolking is geïntimideerd. (Anela)
Hoofd van Staatsspoorwegen
BUITENZORG: Ir van Galen Last. die mor» gen van Europecsch verlof terugkeert is op» nieuw benoemd tot Hoofd van de Slaalsspoor» wegen op Java, de waarnemer, de heer Ader, opnieuw lot Hoofd van Verkeer», en Handels» zaken. (Aneta).
De Gouvernementsonderneming op NIEUW-GUINEA
SEMARANG: De heer Eerster, administrateur van de Gouvernementsonderneming Ransikl. op te richten op Nieuw-Guinea is heden naar zijn plaats van bestemming vertrokken.
Voor zijn vertrek verklaarde hij, dat het de bedoeling is in twee jaar tijds duizend ha in cultuur te brengen, op welke gronden verschillende proefgewassen zullen worden aangeplant. Na deze periode zal worden beoordeeld welke gewassen definitief voor cultuur in grooter verband in aanmerking komen. (Aneta)
NIEUW BATALJON LUCHTDOELGESCHUT
BANDOENG. 1 Januari as. zal te Bandoeng het derde bataljon luchtdoelgeschut worden ingesteld en gelegerd in de gebouwen van het suhstltentenkader. aldus de Preangerbode
(Aneta)
Weinig succes EXAMEN M. O. WISKUNDE
BANDOENG. Voor het examen Wiskunde M. O. Kl hadden zich acht candidatcn aangemeld. Hiervan hebben zich. na het schriftelijk gedeelte, vijf teruggetrokken. Dc overige drie zijn deze week. na mondeling examen afgewezen.
(Aneta)
NIEUW LANDSKANTGGR TE PALEMBANG
BANDOENG. Behoudens goedkeuring van de Regeering zal te Palembang een centraal laydskantoor komen, in den loop van het volgend jaar. (Aneta)
DE MALARIA Onderhoud van de vischvijvers
BATAVIA. De Regentschap-raad van Batavia ontving een verordening op den aanleg, de exploitatie en het onderhoud van visch» vijvers, welke aan een schriftelijke vergunning van gecommitteerden zal worden gebonden. In één der artikelen van deze verordening, welke nog heden zal worden behandeld, komen voorschriften voor omtrent verschillende voorzie» ningen, welke bescherming van de volksgezondheid beoogen. Gecommitteerden worden bevoegd verklaard tot ingrijpen bü het niet voldoen aan deze voorschriften, eventueel zelfs op kosten van den overtreder, die overigens nog kan worden gestraft met hechtenis of een geldboete. (Aneta)
DE HEER VAN DER WAALS IN ZIEKENHUIS OPGENOMEN
SOERABAJA. Dr L. J. van der Waals, van het Departement van Koloniën is in het zieken» huls Darmo te Soerabaja met een lichte oor» ontsteking opgenomen. Hier veriroeven eveneens zijn echtgenoote en zijn moeder. De toestand van den heer Van der Waals Is bevredigend. (Aneta) * • • Als de verblijfplaats van dc beide dames zal waarschijnlijk Soerabaja. en niet 't ziekenhuis bedoeld _UJn.
DE ROODE HAAN Vele woningen verbrand
SEMARANG. In een ledige tabaksloods van de onderneming Gawah in dc buurt van Solo brak een brand uit welke ook twee naburige loodsen vernielde. Vermoedelijk is kwaadwilligheid in hot spel.
In een desa in Tjcpoe verbrandden 23 kam» nonghuizen, in Kendal 34 woningen, (Anela)
Weerkundige waarnemingen
(Eigen mededeeling). 's-Gravenhage. 19 Getober. — Temp. 8 u. vjn. 54 gr. F. 12.3 gr G. 2 u. n.m. 54 gr F, 12.3 gr G. hoogste temp. (gisteren) 60 gr F. 15.5 gr G. laagste «heden) 52 gr F. 11 gr G. Barometer 8 u. vjn. 758, n-m. 2 uur 761. Regenval 10,3 mm.
Medegedeeld door het Kon. Met. Inst te De Bilt
Hoogste barometerstand: 760.3 Toulouse. Laagste barometerstand 741.6 Rost. • VERWACHTING: Matige Westelijke tot Zuidelijke wind, gedeeltelijk bewolkt, weinig of geen regen, iets warmer overdag.
Afnemende wind en weinig regen
Het gebied van hoogen luchtdruk over het Zuidelijk deel van het waarnemingsgebied am in beteekenis toe. Een rug van hoogen druk ontwikkelde zich over de Britsche eilanden. Het centrum van de depressie in het Noorden list thans voor de Noorsche kust. Een secundaire storing passeerde hedennacht over ons land en ligt thans over Wcsl-Duitschland. In het Westen op den Oceaan kwam een nieuwe zeer diepe depressie tot ontwikkeling. In Zuid- Frankrijk en Midden-Europa hield het mooie herfstweer nog aan. Overigens heerscht in het geheele waarnemingsgebied buiig weer, met krachtigen Westelijken wind in onze omgeving: overigens is de wind meest matig. Op de Britsche eilanden begint het op te klaren.
Voor morgen wordt afnemende en naar Zuid- West of Zuid krimpende wind verwacht, met gedeeltelijk bewolkten hemel en eenige stijging van temperatuur. Regen van veel beteekenis wordt niet meer verwacht.
De luchtdruk ls herleid tot zeeniveau en opzegeven in minibaren (1 m. bar. = _i mm. kwikhoogte). De gebogen lijnen (isobaren) verbinden plaatsten van gelijken luchtdruk en zijn geteekend voor de 5 mbar. Plaatsen Bar^t Tb.C wlno loestv IJslanden * tr. richt de lucht Gr. BrIIannl» Zeydlsfjord _. .— — — — — — Vest ManNer -_-.— — — — — — Ihorshavn _. 1003.6 3 0 3 NW zw.bew Lerwlck 1004.1 5 1 3 NW zw.bew. 3tornoway _. 1007.2 6 0 1 WZW zw.bew. 3hlelds__— 1007.7 8 5 3 W zw.bew. Blaeksod 1014? 10 O 3 W bcw. Ilarmouth »__. 1010.0 10 3 4 W zw.bew. Valentla 1018.3 11 12 ZZW bew. Calshot 1018.2 11 O 4 WZW Ibcw 3clUy ____-____. 1021.1 13 1 4 WNW zw.bew. Nederland. Groningen __. 1007.1 10 0 5 WZW regen Helder 1008.2 12 6 7 W zw.bew. Dc BUt 1010.6 11 5 4 W Ibcw. Rotterdam _ 1012.3 13 O 6 W zw.bew. Vlisslngen __. 1014.1 13 1 8 W zw.bew Maastricht __. 1015.8 12 0 7 WZW l.bcw. Nrd-Hlnder>. 1012.0 13—7 WNW zw.bew. Vasteland (W.l Brussel ■_-..._ 1015.9 12 2 4 WZW zw.bew Calals 1016.6 12 1 7 W l.bcw. Le Havre ____. 1021.8 12 O 6 ZW zw.bew. Parus -,-,--, 1021.9 11 O 4 W zw.bew Brost , - i, 1022.0 13 O 2 WNW l.bcw. DUon -,■.. 1023.9 11 O 3 Z zw.bew. Rochcfort ____» 1024.5 10 O O stil zw.bew. Blarrltz 1024.6 16 O O stil bctr. Toulouse 1025.7 14 O O «til mist Marseille 1022.7 16 O O stil zw.bew. Ztlrich __>___»__, 1022.8 13 O 2 WNW bew. Lissabon 1022.4 1? O O stil l.bew. Vasteland (O.) Hamburg 10042 10 12 4 ZZW regen Slettin 1007.2 12 O 4 WZW zw.bew. Dantzig _»»_. —.— — — — — — Memel 999.4 13 4 4 W regen Dresden 1012.6 12 9 5 WZW zw.bew. Brcslau -- , 1012,2 13 1 4 ZW zw.bew. Karlsruhe __». 1019.0 13 O 4 W zw.bew. Munchen 1019.4 14 O 3 WZW bcw. Scandinavifi. Rost •___-. 988.7 8 8 5 Z zw.bew. Haparanda . 993.9 3 4 1 NO regen Stcnsele 991.1 0 3 0 stil bctr. Nord Oyan _. 390.4 9 I? 6 WZW zw.bew. Hcrnosand ___. 993.1 3 0 0 stil mist Ssma 995.4 -3 0 0 stil bcw. Kinn 997.4 7 2 7 W zw.bew. Stockholm __. 991.7 9 4 2 WNW regen Skudesnacs» 1000.2 8 15 NW zw.bew. Wlsby ___» 992? 11 O 3 ZZW betr. Skagen 996? 9 20 4 NW bew. Blaavandsh__» 1001.0 10 2 4 W regen Kopenhagen. 1000.6 10 8 2 WZW bctr. '1 Regen mH». (hoogte) sed. gisteren 8 u. gev
Licht op: 17.28— Stand van do Maan: 23 Oct. 9.01 N.M. Zons op. en ondergang: 6.32—16.58. Maan op- c» ondergang: 259—15.26. Hoogwater te Scheveningen: 12.13. Waarnemings» Watert, ten op* v. hoog. lag. nunten NA_P d° nul d" dan op punten n_aj?. oude schaal 18 Oct 's Morgens 8 uur (in meters) in cm Keulen 37.39 1.45 — 5 Nijmegen 7.68 — 9 Arnhem ........... 1.90 — 3 Weslervooit ...» 8.46 — 4 Maastricht (B.) 40.7? 4 —
Stilte, — zwakke «mn. ___ maüge wwo (o__ krachtige wind «t, stormachtige wind _____ storm.
Donderdag. 20 October
Luchtverkeer Nog een noodlanding moeten maken
Majoor Allen Algernon heeft gisteren een tweede noodlanding moeten maken in Brabant Na te Helvoirt aan den grond te zijn gegaan voor vuil in de benzineleiding, heeft hü later bij Eindhoven opnieuw moeten noodlanden, omdat in een zware regenbul de motor van zijn sporttoeslel weer ging sputteren.
Het toestel kwam met den neus in een greppel terecht en werd beschadigd.
De sporlvlieger keerde met den avonddienst der K.L.M, naar Londen terug.
BRANDEND GELAND. Geen der opvarenden had letsel.
Uit Nieuw Vork: Bü. Montgomèry In Aia» barna heeft een lijnvliegtuig, dat dienst - deed tusschen Nieuw Orleans en Atlanta, «en nood» landing moeten maken, doordat een vleugel in brand was geraakt. De bestuurder en zün met» gezel slaagden er in het toestel veilig aan den grond te brengen. Zü hadden slechts lichte verwondingen opgeloopen.
Dc elf passagiers bleven ongedeerd. Toestel en post zün geheel in vlammen opgegaan.
SCHEEPVAART VER. NED. SCHEEPVAART MIJ.
Holland—A/riKa Lijn. Heemskerk, uitreis, 18 october v,m. te Mombassa. Holland— Lijn. Aagtekerk. thuisreis, pass. 18 October Madeira. Arendskerk uitreis, 18 October van Aden. Halc_!on Lijn. ' Flensburg, was 1? October 6 u. 55 n.m. 30 mijlen 2.W. van Lands End.
Kon. Ned. Stoomboot MU. Aurora. 18 October v. Catanla naar Messina. Euterpe, 19 October te Amsterdam. Oanymedes, 15 October te Izmtr. Juno, 17 October v. Algiers naar Amsterdam. Mars, was 18 October 12 uur 33 m
Ouessant. Meropc, 18 October v. Thessaloniki n. Yeraklnt Odysseus, 18 October te Amsterdam. Orpheus, 18 October te Passages. Rhea, 18 October van Lissabon naar Portlmao. Saturnus, 18 October v. Klmassl h. Plraeus. Stella, 18 October van Plraeu, n. Volos. Triton. 18 October te Istanboul. Vuleanus. 18 October v. Barl n. Algiers. Van Rensselaer. 18 October 1? uur v. Plvmotuh n. Havre. «o». Pakelvcart Ml}. Bantam. 18 October van Durban n. Singapore. Maetsuyckor. 1? October v. Saigon te Singapore. Botssevaln. 18 October v. Hongkong te Kohslcbang. Holland—Wcst-A/rlka van. Maaskerk. thuisreis. 18 October te Havrcz vertrekt 19 October naar Rotterdam. SUver--java—Pcd/lc Hfn. Marken. 1? October v. San Pranclsco n. Br. Indll. DJambl. 18 October v. Paclllc Kust te Saigon. Bengkalls. 1? October v. Basral» te Singapore. Java—Nleu»>York LtJn. Tanimbar, 18 October te Nieuw Vork. Brastagl. 17 October v. Philadelphla te New Vork. Slmaloer. 15 October v. yuebec n. Sydney (NH). Mapla. 18 October van Batavia n. Nieuw Vork. Java—Japan L
Neet-Indische Tankstoomboo. Mij. Elusa, pass. 18 October Dungeness. Oenota, 18 October v. Manchester n. St. Kitts v. o. Maja, 16 October van Napels n. Haifa. Apollonla. pass. 16 October Istanboul. Juno. 16 October v. Penang n. Soesoe. Anastasla. 14 October van Bangkok te Singapore. Angellna. 15 October v. Bangkok te Singapore. Marl», naar Suez. was 18 October 9 u. 55 v_m. 275 mijlen Z. van Lands End.
Phobos. was 18 October 8 u. 10 v.m. 360 mijlen W,
van Oporto. Mina, 16 October v. Soesoe te Singapore. Ocana. 13 October v. Singapore n. Suez. Paula. 16 October v. Singapore n. Pladjoc. Mur.na, 1? October v. Singapore n. Mirt Magdala. 1? October v. Apl-Apl n. Singapore. Aldegonda. 16 October v. Soerabaja te Batavia. Omala. 13 October v. Tarakan n. Sjanghai. Ovula. 16 October v. Tarakan n. Singapore. Rotula. 12 October v. Pladjoc te Ballk Pappan. Agatha. 13 October v. Mirt te Batik Pappan. Pelronella. 15 Oct. v. Soerabaja te Ballk Pappan. Josetlna, 15 October van Amoy te Hongkong. Carella. 14 October v. Trlnldad n. Cura^ao. Rolterdamsclie Ltoud. Blitar. uitreis, pass. 1» October Fintsterre. Balocran, thuisreis. 18 October van Colombo. Kota Nopan, thuisreis, pass. 19 October Gibraltar. Sltoebondo. 19 October v. Hamburg n. Rotterdam. Indrapoera, 19 October v. Batavia te Rotterdam. Holland—Amerika Lt/n. Statendam, wordt 19 October nm. 4.40 uur van Nieuw Vork te Rotterdam verwacht. Breed IJk, uitreis. 1? October van Tamplco. Nieuw Amsterdam, 18 October n. Rotterdam. Spaarndam, thuisreis, 18 October te Londen. Delltdljk. 18 October te Rotterdam. Maasdam, pass. 18 October Ltiard. Bilderdijk, thuisreis, pass. 18 October Dover. Beemsterdijk. uitreis. 19 October te Antwerpen. Edam. 17 October v. Nortolk t« Nieuw Vork. -VU Neder/and. Enggano. 1» Oetohcr v. Nordenham n. Amsterdam. Johan van Oldenbarnevelt, uitreis. 18 Oct. v. Suez «on. Ho». Lloi/d. Salland. thuisreis, 1? October te Santos. Waterland. 19 October v. Hamburg te Amsterdam. iVoorddultselie Llo,/d. Cobur_?. thuisreis. 1? October van Singapore. Potsdam, thuisreis, 18 October van Sjanghai. Emretco Lijn. Jonxe Johanna, pass. 18 October Fintsterre. Jonge Anthony, pass. 18 October Lelxoes.
RADIO HOLLAND.
De volgende schepen zljn Donderdag 20 October radiotelegrafisch te bereiken vla het kuststation Schevenlnge» Radio:
Aagtekerk. Al_>one. Alhena. Aludra, Alwakl, Arendskerk. Balocran, Noschfontetn, Costa Rica. Cottlra, Crïjnssen. Dempo. Jagersfontein, Job. v. Oldenbarnevelt. «ota Azoeng. Mamix van St Al» degonde. Meerkerk. Nieuw Amsterdam. Noordam, Simon Nollvar. Sprlngfontein. Streefkerk. Veendam. Xuiderkerk.
Behalve bovengenoemde passagiersschepen zijn dc meeste Nederlandsche Vrachtschepen en d» XI. «.-vliegtuigen op dc route naar Indtl even» een, vla Scheveningen Radio te bereiken. Tel«» grammen worden aangenomen door alle telegraaf» kantoren en door Radio Holland.
PALESTIJNSCHE SCHEEPVAART. Nederlandsche deelneming in de Alid Navigation Cy.
Dc Palestijnschc correspondent van het AN^P. meldt d.d. 13 dezer ult «alfa:
Naar wij vernemen, zal een Nederlandsche groep deelnemen in een nieuwe Mandee!_nult«ifl« van de Atid Nav!
Kort geleden werd la een persconferentie medegedeeld, dit dc Jewish Agency financieele belangen ln de?c maatschappij heeft verworven. In ver» band hiermee wordt thans gemeld, dat een nieuwe vrachtboot in de vaart zal worden gebracht voor bet ktutvorvoer.