Haagsche courant

  • Kopieer en plak deze bronvermelding in je document

Er is helaas een probleem met het ophalen van de afbeelding.

Dit kan twee oorzaken hebben:

  • De publicatie is nog niet beschikbaar in Delpher, maar zal dat binnenkort wel zijn.

  • Er is een tijdelijke storing met het laden van de afbeelding.

  • Probeer het later opnieuw.

    Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

    STADSNIEUWS. De voorgestelde wijzigingen in het tramnet.

    Waarmede het publiek geen rekening houdt Een vergelijking met Amsterdam en Rotterdam. Dc publicatie der voorloopige plannen tot ■wijziging der routes van verschillende tramlijnen in het stadsnet, heeft aanleiding gegeven tot veel commentaar, opmerkingen en wenschen uit het publiek, waarover wij het oordeel hebben gevraagd van ir. Montijn, deu directeur van het Gemengd Bedrijf. V i verschillende zijden is o.a. aangedron gen op verlenging van lijn 7 van het Valkenb-schplein nau' het Lijsterbesplein, zoodra lijn 3 verlegd zal worden naar de Kwartellaan. Dit schijnt geen verandering van groote beteekenis te zijn, want lijn 7 zou in dat geval slechts 1.1 K.M. langer worden. Intusschen, op de jaarlijksche exploitatierekening komt deze bescheiden verlenging in een geheel ander beeld te staan. Niet minder dan ƒ 44.000 zou er mede gemoeid zijn, waarvoor ƒ 39.000 alleen reeds de vermeerderde exploitatiekosten vertegenwoordigen. Tegenover deze zeker niet onbelangrijke hoogere kosten, mogen geen vermeerderde inkomsten van beteekenis worden verwacht. Eerder nog ,valt te rekenen op een kleine vermindering. De niet-ingewijde denkt vaak veel te licht ©ver de gevolgen van de doortrekking van een lijn met slechts een kilometer. De cijfers, hierboven voor lijn 7 gegeven, drukken geen vast bedrag uit. Zou hetzelfde geschieden b.v. met lijn 3, waarop voor 100 pCt. met bijwagens een aanmerkelijk drukkere dienst gereden wordt, zou dit jaarlijks ƒ 75.000 kosten. Cijfers als deze bewijzen voldoende, dat ■wat het publiek als een kleine en gemakkelijk uitvoerbare concessie van de trammaatschappij beschouwt, in feite neerkomt op een ernstige bezwaring v"• , het jaarlijksch budget. 1 K.M. verlenging is per jaar 3 maal den aardomtrek. Maar daarnevens gaf de heer Montijn ons nog een ander typisch argument. Iedere wagen op de lijn moet van 's morgens, zoodra de eerste rit aanvangt, tot 's avonds laat, als het rijtuig naar de remise terugkeert, de kilometer verlenging afrijden. Dit beteekent, dat dagelijks eenige honderden malen het traject wordt afgelegd en per jaar gedurende 365 dagen. De duizend meter vormen dan c.n afstand van meer dan driemaal den omtrek der a.. de ! Ten onrechte wordt voorts meermalen verondersteld, dat wanneer de sporen er eenmaal liggen, de meerdere kosten niet zoo hoog zijn. Ook in dit geval helpen cijfers het verkeerde denkbeeld uit den weg te ruimen De aanleg van den weg zou in het bovenaangehaalde voorbeeld met betrekking tot lijn 3 slechts 1/6 van de totaal-onkosten uitmaken, die dan nog ƒ 63.000 bleven. De rentabiliteit. Met de mogelijkheid extra uitgaven als de hier genoemde toe te staan, houdt natuurlijk de rentabiliteit van het bedrijf ten nauwste verband. Die van 'n stadstrambedrijf als het onze, verkeert, als het goed gaat, toch slechts in zeer labiel evenwicht, wat blijken kan uit de cijfers, welke het jaarverslag van 192S publiceert. Over dat jaar is op een totale ontvangst van ruim ƒ 7.712.000 niet meer bedrijfswinst dan ruim ƒ 190.000 of 2i pCt. gemaakt. De sterke uitbreiding onzer stad in de breedte met lage en naar de buitenwijken toe steeds ijler wordende bebouwing, werken het behouden van het evenwicht in het bedrijf niet in de hand. Integendeel. Telkens moeten langere afstanden worden afgelegd voor denzelfden constanten vervoerprijs en met een afnemend aantal reizigers p®r ragen-kilometer. De mogelijkheid om de productie op te voeren, zoodanig, dat de nadeelige factoren worden geëlimineerd, bestaat voor de tram hoofdzakelijk in een, ook uit anderen hoofde zeer gewenschte, verhoo~ing der vervoersnelheid en eventueel invoering van eenmanbedrijf op daarvoor geschikte lijnen. Qp iedere 10 cents ontvangst maakt de maatschappij vooralsnog een winst van slechts J cent. Juiste aanpassing van de frequentie aan de bestaande behoeften is het voornaamste element, waarmee in de exploitatie rekening moet worden gehouden om het bedrijf financieel op peil te houden. Dat zulks volkomen kan worden bereikt, acht de heer Montijn niet wel mogelijk. Het verkeer zelf is daarvoor te zeer onderhevig aan schommelingen. Er moet een zekere middenweg behandeld worden en sommige slechte lijnen en slechte tijden moeten op den koop toe worden genomen..

    Een vergelijking met Amsterdam en Rotterdam. Ter illustratie van de zeer groote moeilijkheden, die zich speciaal in onze Gemeente voordoen, legde de directeur ons de volgende vergelijkingen voor met Amsterdamsche en Botterdamsche toestanden, zooals deze waren in den aanvang van dit jaar. Voor den Haag zijn de buitenliinen niet medegerekend. Den Haag A'dam IVdam (all. stadsl.) Aantal inwoners 425.094 742.991 577.226 Aantal lijnen 16 22 15 Constructielengte 156.7 KM. 132. KM. 119.6 KM. Baan 78 Exploitatie 105.4 Gem. lijnlengte 6.6 MotorwagenKM. per dag AanhangwagenKM. per dag Aanhangwagenbedrijf 129.7 5-9 60.5 100.1 6.7 30.140 53.250 35.760 30.140 38.450 19-190 60 % 72 % 54 % Onder exploitatielengte verstaat men de som van alle lijnlengten heen en terug gedeeld door 2. Uit deze cijfers blijkt reeds, in hoeveel ongunstiger toestand wij hier ter stede verkeeren dan te Amsterdam en zelfs te Rotterdam. Dit wordt nog sprekender, wanneer men de volgende cijfers vergelijkt.

    den Haag (all. stadsl.) 36.9 KM. 17.7 KM. A'dam R'dam 20.7 KM. Constructielengte per 100.000 inw Baanlengte Exploitatielengte Aantal lijnen Mot. w.-K.M.-dag Aanh.w.-KM.-dag De naar verhouding zoo belangrijk dunnere bevolking van onze stad verhoogt, bij overigens gelijke omstandigheden, in sterke mate de kosten, zoowel van exploitatie als van kapitaaldienst. Daarentegen zijn de ontvangsten lager: 1) 100-000 »> 18.3 „ 8.9 „ 10.5 >> 100.000 >> 24.8 „ 17.5 „ 17.3 »» 100.000 J» 3.77 2.96 2.6 1 > 100.000 99 7.130 7.170 6.200 100.000 99 4.210 5.170 3.330 den Haag 1927 opbrengst per wkm. ƒ0.388 1927 ,, ,, dagkm. ,, 231 1927 aantal reis. p. wkm. excl. abonn. 3-26 1927 ,, reizen per inwoner 145 A'dam R'dam ƒ 0.368 ƒ 0.324 „ 525 „ 2S4 4.03 3.25 182 108

    Amsterdam had dus in 1927 8 pCt. meer ontvangsten per wagenkilometer (wkm.) dan den Haag. Bij gelijke opbrengst per w.km. als te Amsterdam zou de winst hier ƒ 472.0C0 meer hebben bedragen. De Amsterdamsche exploitatiekosten zijn evenwel belangrijk hooger, zoodat, wanneer men deze ook hier ter stede volgde, de uitgaven per jaar met ƒ 960.000 zouden worden verhoogd, m.a.w. in plaats van de kleine winst, een verlies m worden geleden van bijna ƒ 800.000. *#* Het is, aldus besloot de heer Montijn, een absolute noodzakelijkheid het bedrijf met de grootste voorzichtigheid te voeren, temeer, wijl dc toenemende oppervlakte-bebouwing, welke hier te constateeren valt, de omstandigheden in de naaste toekomst zeker niet rooskleuriger zullen maken dan thans het geval is. Het is, met vermijding van tariefsverhooging, onmogelijk om toe te geven aan de tallooze wenschen tot verhooging der frequentie, gratis overstapgelegenheid en dergelijke kostbare maatregelen. Te lange lijnen als b.v. lijn 3, zullen gesplitst moeten worden, terwijl alle niet strikt noodzakelijke verlengingen vermeden dienen te worden. De middenstand in Nedeiiandsch-Indie. Een belangrijke conferentie. Een dezer dagen hee!t ten bureele van den Kon. Ned. Middenstandsbond te dezer stede een conferentie plaats gehad tusschen het algemeen bestuur van dezen bond en Raden A. A. A. Djajadiningrat, oud-regent van Batavia en Serang en lid van het college van gedelegeerden van den Volksraad van Nederlandsch-Indië, die — naar reeds vroeger i* gemeld — momenteel hier te lande vertoeft, om ten behoeve van den inlandschen middenstand een onderzoek in te stellen naar den toestand van den middenstand en zijn organisatie in Nederland, Duitschland, Oostenrijk, België en Zwitserland. De conferentie werd ook bijgewoond door den heer J. W. Th. Gerretsen, bestuurslid der Middenstandsvereeniging te Bandoeng, welke vereeniging, evenals die te Batavia en Soerabaja, bij den Kon. Ned. Middenstandsbond is aangesloten. De beide Indische heeren werden, nadat zij door den directeur van het bondsbureau, den heer A. Ingenool jr., aan de leden van het algemeen bestuur waren voorgesteld, hartelijk welkom geheeten door den bondsvoorzitter, den heer Ed. G. Sohürmann, die den heer Djajadiningrat alle medewerking toezegde, welke deze voor zijn onderzoek van den bond mocht wenschen. De heer Djajadiningrat dankte voor de vriendelijke ontvangst en zette het doel van zijn reis nader uiteen. In de laatste 25 jaar is in Ned.-Indië een inlandsche middenstand aan het opkomen. De intellectueele inlanders, gaan zich meer en meer op handel en industrie, alsmede op de cultures toeleggen, wat tengevolge heeft, dat 't geen zeldzaam heid meer is, dat een inlander zich al» kleinindustrieel, b.v. als smid, meubelmaker, electricien o.i.d. vestigt. De inlander, die zich op het terrein der cultures beweegt, heeft voor den verkoop van zijn producten een tusschenhandel noodig, als hoadanig weder andere inlanders optreden. Zoo ontwikkelt zich dus naast den Europeeschen middenstand in Nederl.-Indië ook een inheemsche middenstand, welke echter in tegenstelling met eerstgenoemde nog niet georganiseerd is. Volgens spreker ligt de toekomst van ons Indië grootendeels in handen van dien opkomenden middenstand en bet is nu sprekers opdracht, na te gaan wat er in Europa, zoowel van overheidswege als door de eigen organisaties voor den middenstand gedaan wordt. Het is zijn vaste overtuiging, dat het den inlander niet ontbreekt aan ijver en energie om zich op te werken, doch deze moet daarbij geholpen worden. Spreker betoonde zich uiterst erkentelijk voor den steun, dien hij reeds van het bondsbureau voor zijn onderzoek had ontvangen en {Leed de toezegging bet

    middenstandscongres, dat einde Augustus a.s. te Enschedé gehouden zal worden, bij te wonen. De heer Gerretsen betuigde eveneens zijn dank voor de wijze, waarop de Kon. Ned. Middenstandsbond hem is tegemoet getreden alsook voor de samenwerking, welke in den laatsten tijd is ontstaan tusschen deze organisatie en de middenstandsvereenigingen in Indië. De overeenkomst, die in uitzicht is gesteld en die weldra van kracht zal worden om wederzijds voor elkaar vorderingen tet doen incasseeren op personen, die uit Nederland naar Indië en uit Indië naar Nederland zijn vertrokken, zonder deze te voldoen, juichte hij ten zeerste toe en voorts beval hij aan, een overeenkomst met elkaar te treffen,

    waardoor het mogelijk zal zijn om jon gelui hier in Nederland te vinden, die vakkundig onderlegd zijn en die zin hebben om naar Indië te gaan, teneinde dezen aldaar een goed emplooi te bezorgen. De bond zal aardoor zeer zeker den Europeeschen middenstand aan zich verplichten. Dit denkbeeld aanvaardde het bondsbestuur ter nadere overweging. Nog geruimen tijd werd onderling van

    gedachten gewisseld, bestaande toestanden waarbij verschillende werden besproken. De beide Indische heeren waren daarna de gasten van het bondsbestuut aan een noenmaal in restaurant ,,Royal".

    Van een belangrijk bezoek. De familie Ford in de residentie. Fordjes fietsend op 't Voorhout. Zaterdagmiddag, het was 8 Juni '29, om precies te zijn, zoo lezen we in de „Fordkroniek", kwam de Parijsche trein het station van de Hollandsche Spoor te 's-Gravenhage binnenrollen. Onder den stroom van reizigers, welke zich uit den fraaien luxen trein begaven om door diverse hotel-employés te worden verwelkomd, bevond zich een gezelschap van 6 personen. Eerst waren er mijnheer en mevrouw, klein van gestalte, vergezeld van hun beide zoons, ongeveer 10 en 8 jaar oud, verder een kamenier en een heer, die vermoedellijk de secretaris was, daar hij een groote actenmap met zich droeg. Mijnheer en mevrouw namen met hun kinderen in een grooten Lincoln-wagen plaats Uit een paar door hen gewisselde woorden bleken zij Amerikanen te zijn en te oordeelen naar de belangstelling, weüke zij voor alles aan den dag legden, was dit hun eerste bezoek aan Holland. Hun kamenier en secretaris bestegen een Ford Sedan, de bagage werd op den bus var bet Hotel des Indes geladen en wij volgden de reizigers. Na een kleinen rondrit door de stad kwart ons gezelschap in het hotel aan. De directeur, de heer Rey, verwelkomde persoonlijk zijn gasten en te oordeelen naar het respect, waarmede men het gezelschap behandelde, moesten het voorname gasten zijn. Zij betrokken een geheelen vleugel van het Hotel. Toen wij den portier om inlichtingen omtrent de bezoekers vroegen, bewaarde deze een diep stilzwijgen. 's Avonds na het eten — de twee jongens waren vermoedelijk al in bed — gingen mijnibeeT en mevrouw nog even het Voorhout langs — den Vijverberg over en keerden na deze korte wandeling zeer voldaan in het hotel terug. Des Zondags was de groote Lincoln wederom aanwezig en vèrgezedd van een Hollandsohen heer en dame met hun zoontje, trokken mijnheer en mevrouw met hun beide zoons er reeds vroeg op uit. Eerst werd Scheveningen bezocht, daarna Amsterdam, het Rijksmuseum; Haarlem, het Frans Halsmuseum en de buitenlanders toonden zeer te zijn ingenomen over al de meesterwerken, welke zij hier te aanschouwen kregen. Het Nederlandsehe verkeer interesseerde hen zeer. Het feit, dat alles hier om den wielrijder draait, en zich naar hem schikt, vonden zij niet weinig vermakelijk, terwijl de jongens de rijwielen zelf veel mooier dan in Amerika vonden. Zondag-avond aten mijnheer en mevrouw sainen mièt de kinderen en brachten den verderen avond in hun gezelschap door. Maandagmorgen vertrok mijnheer per wagen naar Rotterdam, terwijl mevrouw met de jongens'boodschappen deed. Inmidddls arriveerden twee Fongers-rijwielen voor de beide jongelui. Nauwelijks thuis gekomen of zij zwierden reeds over het Voorhout — de kleinste van de twee kon net opstappen, afstappen ging niet en liet hij zich dus maar vallen. Het liep goed af, de oudste werd 20 M. gevoJgd door een groote Cadillac met geblokkeerde wielen; het scheelde niets of hij lag er onder, de jongste caremboleerde met eein juffrouw, die ook op een fiets zat. Persoonlijke ongelukken kwamen echter niet voor. Toen hun tfader thuis kwam, bekeek hij de rijwielen en reed er ook even mede over bet Voorhout. Dinsdagmorgen vertrok mijnheer 001 half . negen en wel met een Iinootn met Frwnsebe n urrrmerpl aten — er w&rd nog een pboto gamaakt

    — merkwaardig genoeg bij een Ford Sedan en niet bij de Lincoln! Er werd een handdruk gewisseld met den eigenaar van Hotel des Indes en de groote Lincoln reed weg. Later op den morgen ging mevrouw met de beide jongens naar de Koninginnegracht en werd per motorboot een tochtje naar Scheveningen gemaakt — de jongens fietsten nog een half uur op het Voorhout rond — toen kwam wederom een Lincoln voor — en na een kort afscheid reed mevrouw met de beide jongens weg, gevolgd door den secretaris en de kamenier in een Ford — en de Etoile du Nord voerde het gezelschap naar Parijs. Toen wij een oogenblik later het gastenboek van bet Hotel des Indes inzagen, vonden wij daar de namen Edsel B. Ford, mrs. Ford, Master Henry Ford en Master Benson Ford en wisten toen, dat de kleine, bescheiden en vriendelijke heer niemand anders was dan de Directeur van 't enorm Ford Concern. Vooroefeningsinetituut. Verkorting van eersten oefemingstijd door vrijwillige vooroefening. Van heden af tot 22 September 1929 kunnen jongelieden, geboren in 1911, zich verbinden bij den vrijwilligen landstorm om door het behalen van het bewijs van voorgeoefendheid, verkorting van eerste oefening te krijgen, indien zij later bestemd worden voor gewoon dienstplichtige Dit bewijs geeft volgens de Wet recht op een verkorting van den duur der eerste oefening met vier maanden. De vooroefeningen worden plaatselijk gehouden. De dagen en uren, waarop geoefend wordt, worden zooveel als met de eischen der opleiding is overeen te brengen, in overleg met belanghebbenden, werkgevers en hoofden van scholen geregeld. De oefeningen vangen aan op 1 October 1920 en duren ongeveer tot October 1930, waarna zij, die de opleiding met vrucht hebben gevolgd, deel kunnen nemen aan het onderzoek ter verwerving van het bewijs van voorgeoefendheid. In een jaar wordt 300 uren geoefend, wat neerkomt op ongeveer 2 maal 3 uur per week Herhaaldelijk en ongewettigd verzuim kan ontslag tengevolge hebben. Heeft men bij het examen het bewijs verworven, dan moet, totdat men voor eerste oefening opgeroepen wordt, nog 4 uur per maand worden geoefend om het geleerde te onderhouden en het bewijs zijn geldigheid te doen behouden. Voor den vrijwilliger zijn aan de vooroefeningen geen kosten verbonden. Wapens, kleeding en uitrusting worden hem door het Rijk in bruikleen verstrekt. Voor hoog schoeisel, geschikt voor het dragen met beenwindsels, moet de vrijwilliger zelf zorgen. Om toegelaten te worden tot een verbintenis bij het Vooroefeningsinstituut moet de adspirant-vrijwilliger een bewijs van toestemming overleggen van hem of haar, die de ouderlijke macht over hem uitoefent. Alvorens toegelaten te worden moet de adspirantvrijwilliger worden gekeurd en geneeskundig geschikt worden bevonden. Vrijwilligers van den vrijwilligen landstorm kunnen, als zij gewoon dienstplichtige worden, ook worden aangewezen voor officiers- of onderofficiersopleiding, indien zij overigeus aan de daarvoor gestelde eischen voldoen. Hebben zij het bewijs van voorgeoefendheid behaald, dan blijft dit ook voor hen gelden en wordt hun eerste oefening met 4 maanden verkort. Jongelieden, die door hun schoolopleiding, hooger-, middelbaar-, U.L.O. en zij, die een hoogeren graad van ontwikkeling bezitten dan dien, bereikt bij het doorloopen van de 7e klasse eener lagere school, in de termen vallen om later, indien zij bestemd worden voor gewoon dienstplichtige, in aanmerking komen voor de officiers- of onderofficiersopleiding, kunnen bij den vrijwilligen landstorm tot kader worden opgeleid. Inlichtingen worden verstrekt door Commandant Landstorm-Verband, Javastraat 4, iederen werkdag van 9—12 u. v.m. en van 2—5 u. n.m., des Zaterdags van 9 u. v.m. tot 12.30 u. n.m. Ook zij, die reeds tot buitengewoon dienstplichtige bestemd zijn, kunnen nu weder toetreden, teneinde het bewijs van voorgeoefendheid te behalen om, wanneer zij eventueel van plan zijn in Nederl. Oost-Indië een betrekking te aanvaarden, daardoor aldaar een aanmerkelijke vsrkorting van diensttijd te verkrijgen; of door het hier aangaan van een vrijwillige verbintenis een broeder vrij te maken van dienstplicht. Spoedige aanmelding is gewenscht. Industrieschool voor Meisjes. Uitreiking van getuigschriften. Gistermorgen werden in het bijzijn van het bestuur, de directie en de leeraressen der school de getuigschriften en de diploma s uitgereikt door den heer mr. J. H. Andries, voorzitter van het bestuur der vereeniging ,,de Industrieschool voor meisjes". De plechtigheid werd Opgeluisterd door bet zangkoor der school, dat onder leiding van Victorine van der Werff eenige toepasselijke liedjes ten beste gaf. Het getuigschrift van den driejarigen cursus werd uitgereikt aan de volgende leerlingen: C. J. Benschop, N. J. de Bordes, D. C. E. Dekker, J. A. Estor, C. A. M. Gey, B. de Greef, R. van Beugen, A L. Hoops, N. G. Kistenmaker, H. H. van Leeuwen, P. P. M. Lelivelud, G. Lieffering, J. M. Modderman, A. J. Nonnekens, J. N. Offers, C. Privée, A. G. Rieken, P. M. Ris, A. C. J. C. van Dijk, C. W. Tros, A. C. Kurpershoek, H. Smit, M. M. Strating, I. W. C. Sijses, A. C. P. Teerlink, T. Veltman, W. J. Verhoeven, A. P. van Wijk, M. Zwanenburg en J C. Sweerts. 't Schooldiploma costume-naaien behaalden: H. J. van der Bend, M. P. Boot, J. E. v. d. Boogaard, C. A. van Duyn, P. C. van Heygen, A. H. Jansen, P. J. Kleyweg, M. Oppelaar, J. A .P. Ringelberg, A. E. Visser, W. P. Wickhart. Het schooldiploma-coupeuse werd behaald door M. Kok, F. E. Salomé en M. Spaans. De klasseprijs werd voor de eerste klasse uitgereikt aan: S. J. E. Voeten, G. C. Giliam en H. M. Hollebeek. loot d® tawede klasse aan; £» ym 3e®

    Werff, G. J. van den Berg en H. W. F, Vonk. t Voor de derde klasse aan: E. M. de Greef, J. C. Sweerts, welke laatste ook in aanmet, king kwam voor den troostprijs van den Heemskerckprijs, welke laatste dit jaar aaa geen der leerlingen kon worden toegekend. Dc Tolkstuinen van „Nut en Genoegen", De vereeniging van Volkstuinen „Nut m Genoegen" aan den Leiweg, welke vereeaiging ten vorigen jare werd opgericht, heeft dit voorjaar niet stilgezeten, om te zorgen dat alles z o goed mogelijk in orde kwam. Kun. den wij het vorig jaar reeds een aardig succes van den aanleg constateeren, nu, een jaar later, konden wij wederom aanschop wen, dat er naar gestreefd wordt, het ge. heel zoo nuttig en aangenaam mogelijk te maken. De ruim 130 tuintjes staan er over het geheel zeer gut stig voo • en de tuinhuis, jes, die de meesten op hun lapje grond heb. hen gezet, zijn staaltjes van vernuft en. smaak. Keurig zijn de meeste ingericht, zoowel in- als uitwendig aardig geschilderd. Voor moeder de vrouw bovenal zijn de tuinhuisjes comfortabel ingericht, zelfs met een bijkeukentje! Morgen zijn de tuinen voor belangstel, lenden van 's morgens 10 tot 's avonds 9 uur ter bezichtiging gesteld en te bereiken van den Leiweg en einde Zuiderparklaan. Op werkdagen is over dit pad de toegang verboden. Aankoop van grond te Voorburg door de Gemeente. B. en W. stellen den Gemeenteraad voor, ten behoeve van de Gemeente aan te koopen aan de van Meerdervoortstraat te Voorburg gelegen grond, groot 855 vierk. M., voor ƒ 18.782.50, vermeerderd met de rente van een som, groot ƒ 15.817.50, berekend naar 5 pCt. per jaar, van 1 Augustus 1929 af tot den dag van betaling der koopsom. Aankoop van bedoelden grond is wenschelijk ter afronding van het aangrenzende Gomeenteterrein, mede in verband met stratenaanleg ter plaatse. Park „Zorgvliet". B. en W. stellen den Gemeenteraad voor. van de N.V. Maatschappij tot Exploitatie van Onroerende Goederen ,,Het park Zorgvliet , in liquidatie kosteloos in vollen en vrije» eigendom over te nemen nabij de Willem njderiklaan gelegen grond, groot 36 vierk. Jl. De Gemeente zal dan in staat zijn het >• rakter van villapark in bedoeld deel van 6 park „Zorgvliet" in nog meerdere mate • verzekeren. Plaatsvervangend hoofd 3e district Arbeid inspectie. Het hoofd van het 3e district der Arbeidsinspectie te ïtotterdam zal van 10 tot en 20 Augustus 1929 als zoodanig worden » vangen door den hoofdinspecteur van Arbeid, ir. H. J. Scholte, te dezer stede. Ondervoorzitter examencommissie- ^ Voor het tijdvak van 25 Juli tot en Augustus 1929 is ontheven van de u ^ als ondervoorzitter der commissie, te dezer stede belast met het afnemen ^ examens, ter verkrijging van een aK ^ t bekwaamheid als hoofdonderwijzer ' \ it . Hart, en is als zoodanig benoemd A. veld, lid dezer commissie. Permanent Hof van Internationale l nenW In de niiddagzitting van bet F el ® 0 f, Hof van Internationale Justitie hce ^ Basdevant zijn pleidooi voortgezet- ^ ^ eindiging hiervan verzocht de agen Zwitsersche regeering, prof. Paul z jjn dag uitstel voor de voorbereiding v dupliek. tot De zitting werd te 5 uur yera Maandagochtend half 11. Benoeming leeraar. ^ B. en W. bevelen den Gemeenterad ^ ^ ter benoeming van een tijdelijk lecia klassieke talen en oude geschiedenis gymnasium en het lyceum dr. C- W te Warschau. Gcmccntc-pcrsonccl. ^ op . B. en W. hebben benoemd t ot m ® oJ tra* nemer bij de Duinwaterleiding d< ^ ^lei) mentmakers bij dat bedrijf G. A. ^ a l92 g; t°' en H. J. van Dingen, met 15 J ul1 technisch-ambtenaar le kl. bij den ^ g e p. telijken Telefoondienst J. Klees, ® tember 1929. _ , De luchtvcrbinding met ^ ntlte ' aö jet In ons bericht over de heropening j. e erd luehtdienst op Indië is door een ^ ^ p cS . cijfer een onjuistheid ontstaan. - a vfl0r & terijen is niet voor 250 K.G. nvi a K^GL potittakkA» i?** 1