C 247 )
Openbaar' leeraar onder het volk hadde verkeerd , zou dat groote, dat luisterrijke van zijn perfoon zich zoo fterk niet Ontdekt' hebben , als het nu , naar Gods ontwerp, moest gefchiedem - Niet één wonder, in vroegere jaaren gedaan; niet ééne pooging, om de oogen tot zich te trekken en gerucht te maaken, om den menfehen de voormaalige wonderbare omftandigheden van zijne geboorte te her-, inneren; niet dat was het; maar de ftem van den hemel bij zijnen doop en het getuigenis van joSnnes den Dooper* het geen hem te eeniger tijd voor den Zoon van God ftaatelijk zou verklaaren. — Hij moest, om zo te fpreken* niet eerder als de messia te werk gaan, dan wanneer God hem zelf daar voor verklaarde. Men mogt zich geduurende deze dertig jaaren omtrend zijn perfoon bedriegen, ert hem voor den zoon van jozef, den timmerman, houden; hij zocht dat niet te verhinderen; hij fprak en handelde geduurig zoo, als of dit oordeel, het geen menfehen van hem velden, grond hadde. —- God zelf, zijn Vader, moest eerst voor heel de wereld verklaaren , wie jesus was; en dit doet hij bij zijnen doop door die taal : Deze is mijn Zoon, mijn geliefde, in welken ik mijn welbehagen hebhe! C) Zie ^a!lr het S1-0010 woord da£ zi5n bijzonder of verborgen van zijn openbaar leven vanéén fcheidt; zie daar' een kind, te Béthlehem geboren, te Nafareth opgevoed, van God zeiven erkend voor zijn'Zoon, voor den mess ia * den Verlosfer van zondaaren,
„ Daar is in 't algemeen iets grootsch in ("zegt een ge„ leerd man) zo als de gefchiedenis jesus invoert.- eersc „ doet zij hem onder de zigtbaarfte proeven van eene god, lijke tusfehenkomst in de wereld komen; dan in verftand en kennis toenemen , en geduurende zijn ftil (privaat) „ leven zich bij God en menfehen bemind maaken, zoo een Jongeling en een Man worden ; en voert hem dan in „ ééne reize op het fchotiwtooneel van Zijne godlijke leeringen , daaden en lotgevallen, tot dat eindelijk door de gelukzaligfte ontwikkeling dezer gebeurdtenisfen , zijn
„ rijk
f) Malth. III: 17.