Het geheugen

  • Kopieer en plak deze bronvermelding in je document

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

88

zien, verbeelden we ons misschien, dat we er meer van zien dan ten hoogste drie vlakken, maar het is onjuist, zooals iedere perspectivische teekening ons leert. We weten, dat er nog drie andere vlakken zijn, maar die zien we toch niet.

Het is dus niet noodig, dat we de kinderen een Indisch huis in verkleind formaat laten zien, een goede plaat voldoet evengoed en een verstandig uitgevoerde bioscoopfilm. onderwijst evengoed als de natuur zelve. Het oog van den teekenaar, de lens van het fototoestel, dat de foto opnam, zien beter dan menig mensch en vergemakkelijken daardoor het waarnemen. Hiermee wil niet gezegd zijn, dat de kinderen geen voorwerpen moeten leeren zien, integendeel, ze moeten juist aan voorwerpen leeren waarnemen.

Het verband tusschen ontwikkeling en geheugen aannemende, rijst dje vraag, of het geheugen toeneemt door vermeerdering van ontwikkeling of dat omgekeerd door oefening van het geheugen de ontwikkeling toeneemt. Gebleken is, dat het algemeen geheugen toeneemt door oefening van het geheugen in bepaalde richting en waar- nu onze ontwikkeling tot stand komt door verwerken van zaken dia we hebben opgenomen en onthouden, is het duidelijk, dat onze ontwikkeling tot stand komt door verwerking van geheugenmateriaal. Door te werken aan onze ontwikkeling doen we dus ons geheugen beter worden. Dat kan ook door het oefenen met waardelooze stof, zooals zinledige lettergrepen, getallen enz., maar die hebben geen beteekenis voor de ontwikkeling van den critischen zin, zoodat geheugenoefeningen zonder meer, het gedachteloos uit het hoofd leeren van leerstof vrijwel waardeloos is. Van waarde ia alleen: het oefenen, het memoreeren met critisch overdachte leerstof, en het aanbrengen van algemeene ontwikkeling geheel zonder geheugenoefeningen heeft ten slotte meer waarde dan het uit het hoofd leeren zonder oefening van den critischen zin, het intellect.