12
Woningen van de woningbouwvereeniging van den Utreentschen Chr. Besturenbond". Complex II. Rivierenwijk, gelegen tusschen den Jutphaasschen weg en het Merwedekanaal
„verboden kringen". De aanwezigheid dezer verboden kringen heeft het noodzakelijk gemaakt bij het ontwerpen van het plan aan de Oostzijde van Utrecht geen uitbreiding te geven. Typisch is het, dat in het algemeen de bevolking van Utrecht juist gaarne in het Oosten woont, zoodat een uitbreiding aldaar bijzonder te motiveeren is.
Aan de Westzijde is sedert het tot stand komen van het Merwedekanaal een tweede beletsel voor de uitbreiding ontstaan.
Als gevolg van beide bovengenoemde oorzaken heeft de voortschrijdende bebouwing van Utrecht zich ontwikkeld in de richting naar het NoordWesten en het Zuid-Oosten en ten Westen tot het Merwedekanaal. In deze lijn is bij het ontwerpen van het uitbreidingsplan voortgegaan, maar is voor het Merwedekanaal g;en halt gemaakt. Ook aan de overzijde daarvan is een bebouwing ontworpen. Over het kanaal zijn zes te bouwen vaste bruggen ontworpen; bij het tot stand komen van deze bruggen zal de geïsoleerde ligging van de terreinen aan de Westzijde van het kanaal opgeheven worden.
Bij het tot stand komen van elk uitbreidingsplan spelen de verbindingswegen, welke in de stad samenkomen, een belangrijke rol. Utrecht, in het hart van het land gelegen, is rijk aan zulke wegen ; Ze komen uit en gaan in de richting van Amsterdam, Leiden, Rotterdam, den Haag, Wijk bij Duurstede, den Bosch, Arnhem en Amersfoort. Enkele dezer wegen kunnen in hun tegenwoordige richting worden behouden ; andere vragen verlegging. De Amsterdamsche Straatweg is thans overbelast; verbreeding en een andere oplossing voor de wijze, waarop hij zich bij het stratennet binnen de stad aansluit, bleek noodig. De nieuwe weg is gedacht als singel met water in het midden. Hij doorsnijdt de bekende Wijk C en vervolgens belangrijke toekomstige arbeiderswijken.
Ook de bestaande weg naar Leiden eischte verlegging voorzoover het het gedeelte daarvan het dichtst bij de stad betreft. Eerst buiten Utrecht
Woningbouwvereeniging „De Tuinwijk", Architecten A. Kool en A. H. Rood
zal de nieuwe weg zich weder met den bestaanden weg vereenigen.
De groote verkeersweg met den Bosch eischte bijzondere studie, omdat hij voor een groot gedeelte door de bestaande bebouwing loopt en daar dringend verbetering verlangt. Deze zal gevonden worden door hem over Springweg, Ledig Erf en met een viaduct onder den spoorweg heen te leiden.
De groote verkeerswegen, bovengenoemd, moeten niet uitsluitend door de stad worden geleid. Integendeel, dat deel van het verkeer, dat slechts doorgaand is, behoort, zoowel ter ontlasting van het verkeer binnen de stad als in het belang van het doorgaand verkeer zelf om en buiten de stad te worden gehouden en om deze heen worden geleid. Dit is mogelijk gemaakt door verbindingswegen te scheppen, die de straalsgewijs naar buiten gaande wegen buiten de stad onderling verbinden en een gordel, een ringweg om de stad vormen.
In het ontwerp zijn twee zulke gordels verondersteld. De plaats voor de buitenste gaf zich in het Oostelijk gedeelte als van zelf aan ; hij zal de buitenste forten onderling verbinden.
Ook de plaats voor den tweeden verbindingsweg, dichter bij de stad, werd bepaald door verbinding van de forten, thans de binnenste, bovendien door de grens van de bestaande bebouwing in het N. W. en Zuiden. Deze tweede ringweg kwam, den onderlingen afstand van binnensten en buitensten fortenring aanhoudend, op iooo M. afstand van den buitensten ringweg te liggen, een afstand, die zeer aannemelijk leek. Deze ringweg is ontworpen met boombeplanting, zoodat hij een aantrekkelijke wandeldreef voor de Utrechtsche bevolking zal vormen. Over een belangrijke uitgestrektheid, echter ten einde eentonigheid te vermijden niet overal, zal een singel erlangs loopen.
Ook de waterwegen vroegen bijzondere" aandacht. Aan het Merwedekanaal zal plaats voor industrieterrein worden gereserveerd. Een zeer uitgestrekt terrein, ter grootte van 370 H.A., in het Noordwesten heeft deze bestemming ontvangen.. Daar zullen havens, in verband met het Kanaal, worden aangelegd, zoodat zoowel te water als per spoor